Hvordan neutraliserer man næse-prøve-pinde~
Fra : Slumfret

Dato : 14-06-04 09:32

Hej,

Vi træner pt. til at bestå en LP 1'er. Vi øver især næseprøve og har 4
'uberørte' pinde og et par alm. Nu er det bare sådan at de der ikke
skulle berøres af menneskehånd/hundesavl alligvel ikke helt kan undgå at
blive det...
Hvordan kan jeg neutalisere dem - så vi kan bruge dem mange gange?
Nogle siger en tur i fryseren andre at de skal opbevares i en papirspose?
Hvad siger I?
Ellers nogle gode tricks til hvordan næseprøven bliver perfekt?

Venlig hilsen
Slumfret & Hund

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 14-06-04 12:04

Hejsa

Mine næseprøve pinde har jeg først hældt kogende vand over og bagefter
puttet i en plasticpose og ind i fryseren. Det har fungeret fint for mine
hunde.

;) Louise

Fra : Nali

Dato : 15-06-04 05:37

Hej Jesper
Du kan gøre hvad som helst med pindene. Koge dem, fryse dem ned, grave
dem ned i jorden i flere år for den sags skyld. Du kan IKKE fjerne
færten fra dem igen, den sidder der når først du har rørt ved pinden.
Men hundene kan forholdsvis hurtigt lære at de skal gå efter den pind
med kraftigst fært og det vil sandsynligvis være den pind som du sidst
har rørt ved. Men vil du være helt på den sikre side, så må du bruge
nye pinde hver gang.

Mvh
Nanna
----------------
Hundelivet: http://www.hundelivet.dk
Artikler, salg af klikkertræningsudstyr og bøger m.m.

Fra : Slumfret

Dato : 15-06-04 11:19

*klip*
Du kan IKKE fjerne færten fra dem igen
*klip*

Så blev jeg så klog.... der kommer sør'me til at gå mange
næseprøve-pinde til. Måske jeg alligevel skulle prøve med vand og frys
bare for at pille lidt af færten af, og så bruge dem igen...så må vi
bare håbe at min hund er klog nok

Tak for hjælpen.

Slumfret & Hund

Fra : Nali

Dato : 16-06-04 22:44

Hej igen

Ja man kan godt koge og fryse pindene for at minimere færten lidt men
fjerne den helt kan ikke lade sig gøre, men som sagt lærer hunden så
blot at markere den med kraftigst fært.

Man kan også bruge genstande i naturen. F.eks. er der i skovem masser
af små kvister i skovbunden. Hvis du tager en pølsetang og en pose med
kan du samle pinde sammen du kan bruge til næseprøven. Grankogler har
jeg også brugt med succes. Så du i hvert fald sikker på der ikke er
anden fært end den der skal være der på den ene ting og man kan bare
smide pindene eller koglerne ud igen når man er færdig.

Jeg vil dog anbefale at du også ind i mellem bruger de næseprøve
pinde, der anvendes til LP prøverne så hunden også er bekendt med dem.

Hilsen fra Nanna
--------
http://www.hundelivet.dk
Klikkertræning og redningshunde