Anbefalinger til hukommelsesopgradering ti~
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-06-04 09:07

Hej NG!

Jeg overvejer at fylde noget mere ram i min PowerBook 1.25 GHz 15"
(alu). I øjeblikket har jeg to 256 mbyte klodser siddende.

Hvor skal man købe? Priserne for en 1 gigabyte klods virker voldsom. For
eksempel kan Cricial sælge en for godt 3 kilo!!! Kingston, Apple, andet?

Jeg har i øvrigt læst et sted (og jeg husker ikke hvor) at der er en
fejl i denne powerbook så man ikke kan bruge Airportkortet hvis maskinen
indeholder over 1 gigabyte ram. Er der andre som har hørt om dette?

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-04 10:17

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Jeg overvejer at fylde noget mere ram i min PowerBook 1.25 GHz 15"
> (alu). I øjeblikket har jeg to 256 mbyte klodser siddende.

Nu ved jeg ikke, om det kommer bag på dig, men når man køber computer er
det meget vigtigt, at man tænker lidt fremad, hvad RAM angår. Hvis alle
pladser er fyldt op, som i din PowerBook, bliver man nødt til at smide
RAM ud, når man fylder mere i. Måske kan man sælge klodserne, men ofte
giver det ikke alverden. Omvendt er Apple jo dyre med RAM. Det kan i
nogle tilfælde være billigere at smide den originale RAM ud til fordel
for noget uoriginalt, frem for at få ekstra RAM i fra Apple. Men i hvert
fald skal man planlægge det, når man køber computeren. Ellers kan man
godt blive overrasket over, at man skal betale for 1 GB RAM for at få
512 MB mere. Computeren kunne jo også mod merpris leveres med én 512 MB
blok i stedet for to på 256 MB. Det må man regne på ved købet.

> Hvor skal man købe? Priserne for en 1 gigabyte klods virker voldsom. For
> eksempel kan Cricial sælge en for godt 3 kilo!!! Kingston, Apple, andet?

Jeg tror ikke, du finder noget billigere end Crucial, hvis det skal være
godt. Store klodser er altid uforholdsmæssigt dyre. Det repræsenterer jo
det ypperste, man kan klare med dagens teknologi. Det kan kun betale sig
at købe dem, hvis man har helt specielle behov. Jeg synes da, du skulle
købe to 512 MB klodser. Det vil give dig 1 GB RAM i alt. Det er nok for
de fleste. Nu ved jeg ikke, præcis hvilken type RAM, din PowerBook skal
have, men hos Crucial kan det gøres for ca. kr. 1.800,- plus
forsendelse. Det er da mere spiseligt. Måske kan du sælge de originale
klodser. Men har du helt specielle behov, skal du måske have mere RAM.
Men det koster så.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 14-06-04 11:40

Henrik Münster wrote:

> [...]
> 512 MB mere. Computeren kunne jo også mod merpris leveres med én 512 MB
> blok i stedet for to på 256 MB. Det må man regne på ved købet.

Jah, jah, jeg veeeed det godt. Jeg ægrer mig også.

> [...]
> forsendelse. Det er da mere spiseligt. Måske kan du sælge de originale
> klodser. Men har du helt specielle behov, skal du måske have mere RAM.

Men jeg skal bare have en giga. Jeg tror det må blive to klodser af 512.

--Martin