Mototolie til Yanmar 1GM
Fra : Ole Pagh

Dato : 14-06-04 06:48

Jeg skiftede morotolien på min (lidt ældre) Yanmar 1GM fra alm. mineralsk
olie 15W-40 til en tyndere 5W-40 syntetisk 'letløbsolie', men er kommet i
tvivl om er egentlig var en god ide.

Motoren kører egentlig OK og er måske blevet en anelse lettere at starte,
men når man standser motoren kommer advarsel hylen og lampen næsten
øjeblikkeligt selv med kun lunken motor, og min tvivl går derfor på om den
tynde olie bliver pumpet effektivt nok rundt til de forskellige smøresteder.

Motoren er sandsynligvis fra starten af '80 erne og fungerer i øvrigt godt
uden sort røg, startbesvær etc.
Den bruges hovedsageligt til havnemanøvrer, og når vinden er døet helt ud.

--
Hilsen Ole Pagh

Fra : Hanne og Hans

Dato : 14-06-04 18:34

Køb den billigste olie der kan fås til dieselmotorer, fås i et fransk
supermarked, den smører lige så godt.
Det med den syntetiske olie er noget opreklameret pis og så er det penge
lige ned i lommen på producenten.
Det eneste sted den måske har lidt berettigelse er i motorsporten.
Olie skal smøre, køle og rense og det opfylder alle nyere olier.
Hans

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:40cd3c09$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-06-04 19:49

Heldigvis faldt Hanne og Hans <urd@spam.oncable.dk> over tastaturet og
skrev i news:40cde192$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> [...]
> Det eneste sted den måske har lidt berettigelse er i motorsporten.
> Olie skal smøre, køle og rense og det opfylder alle nyere olier.

Og så heller bruge (lidt af) pengene på at skifte noget oftere

/carsten

Fra : sailor99

Dato : 15-06-04 13:57

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> Heldigvis faldt Hanne og Hans <urd@spam.oncable.dk> over tastaturet og

Hej!

Jeg er ikke helt sikker på, at dette udsagn kan gøres gældende generelt for
alle motorer.
Selv med samme viscositet kan der være forskel på, hvordan olien opfører
sig, så det kan handle om at prøve sig frem, og så er "besparelsen" lige som
borte.

Foruden viscositeten ( "flydeevnen") er der formentlig også additiver (
tilsætningsstoffer ) til forskel, så det er ikke uvæsentligt at se på oliens
specifikationer.

Skulle man være uheldig og få et motorhavari, fordi smørefilmen i motoren
brister, er glæden over den billige olie sikkert begrænset. - Men jeg synes
da også, at det er trist år efter år at smide stort set ubrugt olie ud, dog
betragter jeg olien som en "forsikring".

God vind og god sommer!

Georg

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-06-04 04:21

OK med holdningerne til billig kontra dyrere motorolier, men min usikkerhed
gik egentlig på om motoren havde godt af den tyndere 'syntetiske' olie i
forhold til den foreskrevne standardolie.

Den usikkerhed har jeg stadig.

PS Olieforbruget er ikke målbart efter skift til 5W-40 olien pga få
drifttimer.

--
hilsen Ole

Fra : Hanne og Hans

Dato : 14-06-04 18:36

At den hyler noget før skyldes at du er gået over til en tyndere viscositet.

Fra : egk

Dato : 20-06-04 20:18

hej ole
kom aldrig ny ole på en gammel motor, 15/ almindelig olie,
hilsen elinor