/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Indstille NIC til at køre 100mbit, hvordan~
Fra : baal


Dato : 04-05-01 11:19

Hejsa. Jeg har igen brug for lidt hjælp her.

Jeg har et 3Com 3C905B-TX (10/100mbit) NIC i hver af mine PC'er, alle
tilsluttet til en switch.

Men computeren der har installeret linux (mandrake 7.2), kører kun 10mbit
(kan se det på switchens indikator), og hastigheden fra/til denne er typisk
et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo ikke engang er fuld 10mbit).

Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

Hvordan indstiller jeg netkortet til 100mbit, og evt. tuner det lidt så det
kommer til at køre 7-9mb/s som normalt ?

mvh Baal



 
 
Thomas Rasmussen (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-05-01 11:33

>>>>> "baal" == baal <no@mail.com> writes:

baal> Hejsa. Jeg har igen brug for lidt hjælp her. Jeg har et 3Com
baal> 3C905B-TX (10/100mbit) NIC i hver af mine PC'er, alle
baal> tilsluttet til en switch.

baal> Men computeren der har installeret linux (mandrake 7.2), kører
baal> kun 10mbit (kan se det på switchens indikator), og hastigheden
baal> fra/til denne er typisk et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo
baal> ikke engang er fuld 10mbit).

baal> Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

baal> Hvordan indstiller jeg netkortet til 100mbit, og evt. tuner det
baal> lidt så det kommer til at køre 7-9mb/s som normalt ?

Jeg tror du har et kabelproblem... jeg har samme netkort i 3
forskellige computere, og de spiller max i 100MBit uden nogen som
helst opsætning... blot kompileret som modul og kastet ind i
kernen... Jeg kan mellem to computere på samme switch overføre omkring
8MB/sek via ftp... Jeg har endda mistænkt at den ene computer ikke kan
køre hurtigere på disken, så det kan muligvis være muligt at trække
mere end 8MB hvis disken kunne følge med.

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

baal (04-05-2001)
Kommentar
Fra : baal


Dato : 04-05-01 11:34


> Jeg tror du har et kabelproblem... jeg har samme netkort i 3
> forskellige computere, og de spiller max i 100MBit uden nogen som
> helst opsætning... blot kompileret som modul og kastet ind i
> kernen... Jeg kan mellem to computere på samme switch overføre omkring
> 8MB/sek via ftp... Jeg har endda mistænkt at den ene computer ikke kan
> køre hurtigere på disken, så det kan muligvis være muligt at trække
> mere end 8MB hvis disken kunne følge med.
>
> /Thomas
>
>

Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på maskinen indtil
for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

mvh baal



Daniel V. Pedersen (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Daniel V. Pedersen


Dato : 04-05-01 14:41

In article <9cu0q1$or$1@news.inet.tele.dk>, baal wrote:
> Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på maskinen indtil
> for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

Nu formoder jeg du kxrer med et modul, det er not ala 'options
eth0=0x30' eller nowet i den stil ;) .. jeg er skide fyldstegxrende i
know, ellers i menuconfig kan du tage help pe modulet hvori der se ster
stien til noget net-modul-documentation hvor jeg mener man kan lfse
options til netkort.

Thomas Rasmussen (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-05-01 14:59

>>>>> "baal" == baal <no@mail.com> writes:

baal> Jeg er ret sikker på det ikke er problemet. Havde Win2k på
baal> maskinen indtil for et par dage siden, hvor det bare kørte :)

Hvilken kerne/modul version køre du med? Jeg har aldrig haft
de problemer som du nævner, de har altid spillet max... måske er det
noget autonegotiation der fejler... giver dmesg ikke noget output?

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

baal (04-05-2001)
Kommentar
Fra : baal


Dato : 04-05-01 15:10


> Hvilken kerne/modul version køre du med? Jeg har aldrig haft
> de problemer som du nævner, de har altid spillet max... måske er det
> noget autonegotiation der fejler... giver dmesg ikke noget output?
>

Jeg prøvede at rykke netkortet til et andet PCI slot. Det "hjalp" idet min
switch nu lyser på 100mbit dioden. Men hastigheden er den samme, ikke en
meter over 700k/s.
Så jeg tror næppe det er driveren / modulet det er galt med. Men hvad kan
det være så?

mvh baal



Allan Olesen (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 04-05-01 19:15

"baal" <no@mail.com> wrote:

>Jeg har et 3Com 3C905B-TX (10/100mbit) NIC i hver af mine PC'er, alle
>tilsluttet til en switch.
>
>Men computeren der har installeret linux (mandrake 7.2), kører kun 10mbit
>(kan se det på switchens indikator), og hastigheden fra/til denne er typisk
>et sted mellem 2-500k/s (hvilket jo ikke engang er fuld 10mbit).
>
>Iflg. netconf bruger kernen modulet 3c59x.

Der findes et modul til 3c905B. Det hedder 3c90x, men er ikke med i
alle distributioner. I RedHat kom det først med i 6.2.

RH6.1 forsøger ligesom din Mandrake at bruge 3c59x, men jeg har haft
store problemer med hyppige, små udfald af 1-2 sekunders varighed. Ret
generende, når man arbejder over telnet. Efter jeg installerede
3c90x-modulet, forsvandt problemerne øjeblikkeligt.

Du kan prøve, om det samme hjælper for dig. Hvis du ikke kan finde
modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Peter Dalgaard BSA (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 04-05-01 19:54

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Der findes et modul til 3c905B. Det hedder 3c90x, men er ikke med i
> alle distributioner. I RedHat kom det først med i 6.2.
>
> RH6.1 forsøger ligesom din Mandrake at bruge 3c59x, men jeg har haft
> store problemer med hyppige, små udfald af 1-2 sekunders varighed. Ret
> generende, når man arbejder over telnet. Efter jeg installerede
> 3c90x-modulet, forsvandt problemerne øjeblikkeligt.
>
> Du kan prøve, om det samme hjælper for dig. Hvis du ikke kan finde
> modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
> tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)

Eller også kan man hapse 3c59x.c fra 2.2.19 og kompilere den. Det
virker faktisk.

http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/

specifikt:

http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/3c59x.c-2.2.19pre11.gz

(Jeg tror ikke den er anderledes i 2.2.19final).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

baal (04-05-2001)
Kommentar
Fra : baal


Dato : 04-05-01 20:18

Ja, det kunne da godt tyde på det var modulet den var gal med. Jeg prøver en
af de drivere.

Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?

tak for hjælpen! :)

mvh baal

"Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
news:x24rv1aqsy.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
> Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:
>
> > Der findes et modul til 3c905B. Det hedder 3c90x, men er ikke med i
> > alle distributioner. I RedHat kom det først med i 6.2.
> >
> > RH6.1 forsøger ligesom din Mandrake at bruge 3c59x, men jeg har haft
> > store problemer med hyppige, små udfald af 1-2 sekunders varighed. Ret
> > generende, når man arbejder over telnet. Efter jeg installerede
> > 3c90x-modulet, forsvandt problemerne øjeblikkeligt.
> >
> > Du kan prøve, om det samme hjælper for dig. Hvis du ikke kan finde
> > modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
> > tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)
>
> Eller også kan man hapse 3c59x.c fra 2.2.19 og kompilere den. Det
> virker faktisk.
>
> http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/
>
> specifikt:
>
> http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/3c59x.c-2.2.19pre11.gz
>
> (Jeg tror ikke den er anderledes i 2.2.19final).
>
> --
> O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
> ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907



Allan Olesen (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 04-05-01 21:22

"baal" <no@mail.com> wrote:

>Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
>kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?

Putter dem i det bibliotek, hvor du har de øvrige moduler. Det er nok
noget i retning af /lib/modules/<din.kerne-version>/net/.

Hvis du vælger det modul, jeg omtalte, skal du nok også have rettet en
linie i din /etc/conf.modules, så den peger på det rigtige modul.

....og så ville jeg nok vælge at genstarte maskinen og lade være med at
fortælle nogen om det.

Jeg har forresten i mellemtiden ledt lidt, og fandt 3Coms 3c90x-modul
incl. kompilerings- og installationsvejledning på
http://support.3com.com/infodeli/tools/nic/linuxdownload.htm

Så har du da lidt at vælge mellem.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Peter Dalgaard BSA (04-05-2001)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard BSA


Dato : 04-05-01 21:38

"baal" <no@mail.com> writes:

> Ja, det kunne da godt tyde på det var modulet den var gal med. Jeg prøver en
> af de drivere.
>
> Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som jeg
> kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?
>
> tak for hjælpen! :)

Der er garanteret en nemmere metode, men jeg udpakkede
kerne-kildeteksten fra rpm, indsatte den ny .c fil i stedet for den
gamle,

make xconfig
make dep
make
make modules
make modules_install

....eller noget derhenad. (Det kringlede var at sikre sig at compileren
fik de rette argumenter.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

baal (05-05-2001)
Kommentar
Fra : baal


Dato : 05-05-01 21:05

Jeg har nu sidet hele dagen og leget med netkortet, fik prøvet både 3coms
officielle driver, samt de to andre nævnte. Jeg fik dem find kompileret, og
installeret, de loader uden fejl, men der er slet ingen forbindelse til/fra
maskinen.
Kan i evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver med ?

mvh baal


"baal" <no@mail.com> wrote in message news:9cuvf5$que$1@news.inet.tele.dk...
> Ja, det kunne da godt tyde på det var modulet den var gal med. Jeg prøver
en
> af de drivere.
>
> Men hvordan installere jeg disse ? I arkiverne er et par kildekoder, som
jeg
> kan regne ud skal kompileres. Men hvad gør jeg med den herefter ?
>
> tak for hjælpen! :)
>
> mvh baal
>
> "Peter Dalgaard BSA" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message
> news:x24rv1aqsy.fsf@blueberry.kubism.ku.dk...
> > Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:
> >
> > > Der findes et modul til 3c905B. Det hedder 3c90x, men er ikke med i
> > > alle distributioner. I RedHat kom det først med i 6.2.
> > >
> > > RH6.1 forsøger ligesom din Mandrake at bruge 3c59x, men jeg har haft
> > > store problemer med hyppige, små udfald af 1-2 sekunders varighed. Ret
> > > generende, når man arbejder over telnet. Efter jeg installerede
> > > 3c90x-modulet, forsvandt problemerne øjeblikkeligt.
> > >
> > > Du kan prøve, om det samme hjælper for dig. Hvis du ikke kan finde
> > > modulet, har jeg en diskette med kildekoden liggende på arbejde. (Jeg
> > > tror faktisk, den fulgte med kortet, så måske har du den også selv.)
> >
> > Eller også kan man hapse 3c59x.c fra 2.2.19 og kompilere den. Det
> > virker faktisk.
> >
> > http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/
> >
> > specifikt:
> >
> > http://www.uow.edu.au/~andrewm/linux/3c59x.c-2.2.19pre11.gz
> >
> > (Jeg tror ikke den er anderledes i 2.2.19final).
> >
> > --
> > O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
> > c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
> > (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
> > ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
>
>



Thomas Rasmussen (05-05-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 05-05-01 21:19

>>>>> "baal" == baal <no@mail.com> writes:

baal> Jeg har nu sidet hele dagen og leget med netkortet, fik prøvet
baal> både 3coms officielle driver, samt de to andre nævnte. Jeg fik
baal> dem find kompileret, og installeret, de loader uden fejl, men
baal> der er slet ingen forbindelse til/fra maskinen. Kan i
baal> evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver
baal> med ?

Jeg har længe kørt med standard kerner og 3c905B TX netkort og de
spiller max alle sammen. Mine distributioner er:

Debian potato
Debian woody
Redhat 6.0

Kernerne er:
2.2.12
2.2.16
2.2.18
2.2.19
2.4.0
2.4.1
2.4.3

De køre alle sammen 100Mbit fuld duplex, uden at jeg har skal lave
krumspring.

Jeg vil stadig holde på at du har et kabel problem... jeg har selv
observeret at en leder eller to havde løsnet sig i et patchkabel
pga. lidt for hård håndtering... så jeg crimpede blot et nyt stik på
og så kørte det igen.

Desværre er det lidt svært at fejlfinde sådanne kabler hvis ikke man
har korrekt udstyr... men en gennemgangstester kan godt bruges med
lidt fingersnilde.

Hvordan lyser dioderne på selve netkortet?

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Allan Olesen (06-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-05-01 00:55

"baal" <no@mail.com> wrote:

>Kan i evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver med ?

Jeg har en korrektion. Det er 900B-kort - ikke 905B - jeg har haft
problemer med. Så det er ikke sikkert, du kan bruge mine erfaringer
til noget som helst.

Der er som tidligere nævnt en 3c90x med i RedHat 6.2. Jeg har dog med
flere maskiner haft lidt problemer med netværk på 6.2 uanset netkort,
men disse problemer er forsvundet fuldstændigt efter en opgradering af
kernen til 2.2.16. Jeg har en mailserver med 50 brugere, som kører den
kombination. Sidst jeg checkede, var der løbet 1,5 GB gennem den, og
der har overhovedet ikke været problemer.

Det vil dog sikkert føles som et tilbageskridt at gå til RH6.2.

Jeg har lige installeret den Mandrake 8.0, som jeg skrev om i en anden
tråd. Den ser umiddelbart ud til at køre fint med et 900B, men jeg har
heller ikke haft noget netværkstrafik af betydning endnu. Jeg er ikke
engang klar over, om den bruger 3c90x eller 3c59x, og da den ligger på
en harddisk, som er pillet fra, kan jeg ikke lige checke.




--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Allan Olesen (06-05-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 06-05-01 01:16

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>"baal" <no@mail.com> wrote:
>
>>Kan i evt. anbefale en linux distro der har en god 3c905b-tx driver med ?

P.S.
Gider du ikke skære lidt i dine citater - og så i øvrigt svare _under_
det, du citerer? Vi er en del, som læser news rasende hurtigt, og vi
falder ud af rytmen, når der dukker fejlformaterede indlæg op midt i
det hele.


--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

baal (06-05-2001)
Kommentar
Fra : baal


Dato : 06-05-01 07:22

> P.S.
> Gider du ikke skære lidt i dine citater - og så i øvrigt svare _under_
> det, du citerer? Vi er en del, som læser news rasende hurtigt, og vi
> falder ud af rytmen, når der dukker fejlformaterede indlæg op midt i
> det hele.
>

Hehe, jo jeg prøver at huske på det



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste