Arkivalier fra Helsingør på 1600-tallet?
Fra : Randi Rostrup

Dato : 13-06-04 18:44

Jeg planlegger en tur til København denne sommeren for å undersøke
forskjellig ved arkivene. I den anledning har jeg gjort en del forsøk på
å finne ut hva som finnes bevart av eldre kilder fra Helsingør by, bl.a.
kirkebøker og skifteprotokoller. Dette fant jeg ingenting om på
arkivenes hjemmesider, og spør derfor her om noen kan fortelle meg når
de eldste kirkebøkene for Helsingør starter, først og fremst St. Olai
kirke, men også den andre kirken i byen. Likeledes lurer jeg på om det
finnes bevart geistlige skifteprotokoller fra 1600-tallet (under
Lynge-Kronborg herreds prosti, såvidt jeg vet), og vanlige
skifteprotokoller fra 1690-årene (hører i så fall trolig under
byfogden). Det som også kunne være av interesse er kirkeregnskaper for
St. Olai kirke, protokoller og regnskap fra katedralskolen og pantebøker
for Helsingør by for tiden før 1700.

mvh.
Randi Rostrup

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-06-04 08:57

" Det som også kunne være av interesse er kirkeregnskaper for
> St. Olai kirke, protokoller og regnskap fra katedralskolen og pantebøker
> [...]
************
St. Olai
Udover trykte kilder findes skriftlige kilder i i rigt mål.

Kirkens regnskaber er bevaret i næsten ubrudt række fra 1557 til vor tid.

Desuden:
Kirkeinspectionens arkiv i Landsarkivet for Sjælland, København.
Om disse er frigivet ved jeg ikke.

På Det Kongelige Bibliotek i Købehavn, findes en transskribtion af alle
indskrifterne i kirken dateret 1719, men muligvis afskrevet efter ældre
forlæg.

På Helsingør byhistoriske museum findes 'Laurits Pedersens efterladte
arkiv'.

Nogenlunde det samme gælder for Mariæ kirke.

For at være godt forberedt til turen ville det måske være en idé at hjemlåne
bøgerne 'St. Mariæ Kirkes Historie 1450 -1950' af Johs. S. Dalsager og
Henning Henningsens artikel 'St. Olai Kirke Helsingør - Historie og
beskrivelse.'
Den er trykt i Frederiksborg Amts Historiske Samfund 's Årbog 1959.

Se også http://home6.inet.tele.dk/flemclar/ Hop til Helsingør.
Her ligger en del andre forslag til trykte kilder om Helsingør.

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Randi Rostrup

Dato : 14-06-04 12:53

Jeg takker for gode forslag. Særlig interessant var det å få vite at
kirkeregnskapene er bevart. Disse blir det antakeligvis bare aktuelt å undersøke
dersom det ikke finnes kirkebøker og skifteprotokoller tilgjengelig for det
aktuelle tidsrommet. At det fantes et eget arkiv for kirkeinspeksjonen var jeg
ikke klar over, så det var et meget bra tips. (I Norge ble ikke en slik
institusjon opprettet før på midten av 1700-tallet). Ved å se på beskrivelsen av
det tilsvarende arkivet ved landsarkivet i Nørrejylland (som har lagt ut alle
sine kataloger på nettet - måtte bare andre danske arkiv gjøre det samme!) blir
det helt klart at dette nok kan være en høyst aktuell kilde å undersøke nærmere.
Takk! Jeg kan ellers ikke helt forstå at dette arkivet ikke skulle være
tilgjengelig, så lenge det kun er snakk om 1600-tallet og ikke nyere (med mindre
det er veldig skadet og ikke restaurert). Vel, det vil jo vise seg når jeg
eventuelt spør etter det ved LAK.

Din hjemmeside kjente jeg til fra før, likeledes har jeg forlengst lånt og lest
Henningsens bok (artikkelen er utgitt som særtrykk) om St. Olai kirkes historie,
hvor jeg fant noen av de opplysninger som jeg nå har tenkt å undersøke videre i
København. Jeg har også undersøkt en hel del av den Helsingør-litteratur som er
tilgjengelig på bibliotek i Norge (som er det aller meste utgitt før 1980). I
den største og mest omfattende boka "Helsingør i Sundtoldstiden 1426-1856" stod
det ingenting om de personene som jeg er på jakt etter, utover hva jeg visste
fra før, så jeg regner med at jeg må til primærkildene for å komme videre. Jeg
går ut i fra at "Laurits Pedersens efterladte arkiv" er forfatteren av
sistnevnte bok. Det var i liten grad detaljerte personalia med i hans bok, så i
hvilken grad hans arkiv inneholder slikt er dermed uvisst. Primærkildene er nok
dessuten mer pålitelige kilder enn andres notater og tolkninger.

Ellers er det hovedsaklig de residerende (øverste) kapellanene ved St. Olai
kirke i tiden 1650-1700 jeg er interessert i, og om deres familieforhold som
koner, foreldre og barn. Foreløpig har jeg ikke funnet at det er skrevet noe mer
utfyllende om disse prestene, utover de nokså knappe (og dels mangelfulle)
opplysningene som finnes i Wibergs prestehistorie, og da selv om man inkluderer
alle Wibergs egne rettelser og tillegg, samt Qvistgaards bok om prestehustruene.
Kjenner noen til at prestene ved St. Olai kirke i siste halvdel av 1600-tallet
er beskrevet mer utførlig noe sted, ville jeg være takknemlig for å få vite om
det. "Toldkæmmerer" i Helsingør Laurits Sørensen, som døde i 1696, er jeg også
interessert i, og da særlig hans kone Anne Cathrine Jørgensdatter.

mvh.
Randi Rostrup

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-06-04 14:07

Det er altid et forsøg værd at kigge i Christopher Giessings " Nye Samling
af danske, norske og islandske jubellærere" Det kunne jo være at personerne
eller deres slægt var nævnt her. Også Gerhard Treschows "Danske Jubellærere"
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Randi Rostrup

Dato : 14-06-04 16:40

Jeg takker for forslaget, men ingen av de aktuelle prestene virket lenge
nok i sine embeder (50 år) til å få hederstittelen "Jubellærer". Wibergs
prestehistorie bygger dessuten på både Giessing og Treschow, som finnes
på hans litteraturliste. Dermed har han nok fått med seg det aller meste
av relevanse i sine bøker. Sognepresten i St. Olai K. 1711, Johannes
Schrøder, er nevnt på en av Giessings slektstavler, men han er ikke
aktuell for meg i akkurat denne sammenhengen. Jeg er allikevel veldig
interessert i å få vite om noen har skrevet noe om prestene i Helsingør
etter at Wiberg ga ut sin prestehistorie i 1870.

mvh
Randi Rostrup

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-06-04 19:52

"Randi Rostrup"
> [...]
mindre
> det er veldig skadet og ikke restaurert).

Svar:
Jeg skrev ikke at arkivet ikke var tilgængeligt, kun at jeg ikke ved det.

> [...]
også
> interessert i, og da særlig hans kone Anne Cathrine Jørgensdatter.

Svar:
Sørensen Lauritz, Toldskriver 24/1-1674 død 24/4 1696.
G. m. Anne Cathrine Jørgensdatter.
Børn:
Nille f. 14/4-1675 død 23/8 1676
Anna f. 14/6-1676
Inger f. 7/10-1677 død 27/9-1678
Anna f. 16/10-1678
Ellen f. 2/1-1680
Johanne Marie f. 6/4-1681
Søren f. 18/2-1682
Rachel f. 22/11-1686 død 27/8-1711
Birgithe f. 12/1-1688 død 23/4-1689
*******
Kilde: Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd.
Hilsen Flemming.
**************

Fra : Randi Rostrup

Dato : 14-06-04 22:32

> Svar:
> Sørensen Lauritz, Toldskriver 24/1-1674 død 24/4 1696.
> G. m. Anne Cathrine Jørgensdatter.
> Børn:
> Nille f. 14/4-1675 død 23/8 1676
> Anna f. 14/6-1676
> Inger f. 7/10-1677 død 27/9-1678
> Anna f. 16/10-1678
> Ellen f. 2/1-1680
> Johanne Marie f. 6/4-1681
> Søren f. 18/2-1682
> Rachel f. 22/11-1686 død 27/8-1711
> Birgithe f. 12/1-1688 død 23/4-1689
> *******
> Kilde: Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd.
> [...]

Takk! Dette var meget interessant! Det er nemlig en Ellen Larsdatter i
Norge, hvis opphav inntil nå har vært totalt ukjent, som jeg i en tid
har lurt på om kunne være en datter av Laurits Sørensen og Anne Cathrine
Jørgensdatter. Det var en av de tingene jeg ville forsøke å få bekreftet
eller avkreftet i Helsingør-kilder. Hun var født den 27. desember 1679,
så det kunne passe meget bra dersom 2/1 1680 var dåpsdatoen! Dermed
hadde en i utgangspunktet nokså "vill" teori kanskje en hel del for seg
allikevel... Den boken du siterer har jeg ikke kjent til, men jeg ser nå
at den finnes på norske bibliotek. Den skal jeg snarest få tak i. Tusen
takk, dette var storartet! Det kan tyde på at jeg er på rett spor.

mvh. Randi R.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 15-06-04 04:30

> [...]
> Norge, hvis opphav inntil nå har vært totalt ukjent, som jeg i en tid
> har lurt på om kunne være en datter av Laurits Sørensen og Anne Cathrine
*******
Så har jeg ikke levet forgæves)
Jeg ser at jeg ikke har 'Embedsmændene' i min bogliste, det må jeg strax
rette!

Hilsen Flemming.

"Noget budskab har jeg ikke, men jeg vil gerne sprede en almen tolerance for
menneskeligt vanvid"

Astrid Lindgren.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-06-04 09:34

og spør derfor her om noen kan fortelle meg når
> de eldste kirkebøkene for Helsingør starter, først og fremst St. Olai
> kirke, men også den andre kirken i byen. > mvh.
> Randi Rostrup

Prøv at se:
http://www.helsbib.dk/tilbud/tekst_lyd_billede/november/studie.htm

Flemming.

Fra : Randi Rostrup

Dato : 20-06-04 12:00

Flemming Svendsen wrote:
(.....)
> Prøv at se:
> http://www.helsbib.dk/tilbud/tekst_lyd_billede/november/studie.htm
>
> Flemming.

Jeg takker for tipset, men det blir nok litt for tidkrevende å dra til
Helsingør når man har begrenset tid til rådighet. På RA finnes alt av
kirkebøker og skifteprotokoller, samt en hel del annet på mikrofilm og
-kort for hele landet. Jeg tror nok jeg vil finne det meste der og på
Landsarkivet.

Ellers kan jeg fortelle at jeg har fått svar privat på mine spørsmål om
når kirkebøker og skifteprotokoller starter. Kb. St. Olai starter i
1639, St. Mariæ 1766. Byfogdens skifteprotokoller starter i 1571 (!) og
skjøte- og panteprotokoller finnes fra 1682. Nå er det vel ikke selvsagt
at dette er serier uten lakuner, men de starter i hvert fall mye
tidligere enn jeg hadde regnet med. Av den grunn har jeg i det hele tatt
god tro på at jeg vil finne en hel del av det jeg leter etter.

Igjen takk for tipset om boka "Helsingørs Embeds- og Bestillingsmænd".
Den har jeg nå på hjemlån og ser at her er faktisk også alle byens
prester omtalt og med en hel del korreksjoner og utfyllende opplysninger
i forhold til Wiberg. Det avklarte et par sentrale spørsmål for meg.
Blant hørerne ved skolen var det imidlertid en person jeg savnet, nemlig
Søren Jørgensen Bruun, som da han tok baccalaur-graden ved Københavns
universitet den 23/5 1693 var oppgitt å være "Coll. IV. Class. Sch.
Hels.", altså 4. lektie hører ved Helsingør skole. Opplysningen finnes
bare med liten skrift i en fotnote i den trykte universitetsmatrikkelen,
så det var vel fort gjort å overse den. Han kan ellers ikke ha vært der
i særlig lang tid, for i mai 1695 ble han sogneprest i Norge. Han var
født i 1666 (35 år i 1701) og gikk i Fredriksborg skole.

Denne Søren Jørgensen Bruun er en hovedperson i mine
Helsingør-undersøkelser og må ha vært i nær slekt med Anne Cathrine
Jørgensdatter, konen til tollkemneren Laurits Sørensen i Helsingør, men
det er uvisst hvordan. Kanskje var de søsken. En _mulig_ søster til Anne
Cathrine og/eller Søren er den Johanne Jørgensdatter Bruun som i 1677
ble gift med Christen Nielsen Koch, sogneprest i Meelby i Strø herred.
Spørsmålet er: Hvem var Søren Jørgensen Bruuns (og hans mulige to
søstres) far? Flere ting får meg til å tro at de kan ha hørt hjemme i
Frederiksborg amt, men jeg vet ikke hvor. Faren Jørgen Bruun var neppe
prest, for jeg undersøkt Wiberg grundig uten å finne noen som passer i
hele dette amtet. Derimot kan faren gjerne ha vært en (lavere)
embedsmann av en eller annen sort, som f.eks. toller, skriver, rådmann,
eller kanskje borger i en by, men altså neppe i Helsingør. Ut fra
døtrenes fødsel må han være født ca. 1625. Kjenner noen til en Jørgen
Bruun som passer til denne beskrivelsen og som muligens holdt til i
Frederiksborg amt i tiden 1655-1670?