Hvad køler bedst Gas eller El
Fra : Kim Jensen

Dato : 13-06-04 18:33

Hvad køler bedst på campingkøleskabet El eller Gas ?. Og hvis man kører med
12v fra bilen, og skal holde hvil i nogle timer. Går der så nogle timer før
man har slået over på gassen før den begynder at køle ?
v.h Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-06-04 19:21

> [...]
før
> man har slået over på gassen før den begynder at køle ?

Hej Kim

Når køleskabet er varmt (altså koldt indvendigt) handler et skift i
forsyningen kun om at varmen ikke forsvinder i længere tid, og her er min
erfaring helt klart at gas er hurtigst til at varme op

Derimod er det ligegyldigt om du bruger gas eller el til at starte op på,
der tager på mit skab lige lang tid.

I 35 gr. varme sydpå, kan køleevnen være dårligere på gas, men det skyldes
kun, at gas producerer mere "overskudsvarme" som skal væk fra skabet

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-06-04 20:41

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I 35 gr. varme sydpå, kan køleevnen være dårligere på gas, men det skyldes
> kun, at gas producerer mere "overskudsvarme" som skal væk fra skabet

Tak Kim Det var lige det svar som jeg var ude efter. Men en anden ting.
Må og kan man kører med med Gas som forsyningskilde til køleskabet under
kørsel ?
v.h Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 13-06-04 21:01

> Må og kan man kører med med Gas som forsyningskilde til køleskabet under
> kørsel ?
> v.h Kim

Hej Kim

Jeg ved det ikke, men vi har i praksis gjort det i de sidste 4-5 år, uden
problemer.
I år prøver vi for første gang at køre på 12v under kørsel. (har monteret 13
polet Jäger stik)

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Sten Bo

Dato : 13-06-04 21:15

Kim Jensen wrote:

> Tak Kim Det var lige det svar som jeg var ude efter. Men en anden
> ting. Må og kan man kører med med Gas som forsyningskilde til
> køleskabet under kørsel ?
> v.h Kim

Kik på
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=ZClassifieds&file=detail&cat=1&de=91

Hilsen Sten Bo

Fra : Carsten Holck

Dato : 14-06-04 11:08

Heldigvis faldt Kim Jensen <kim.jensennospam@get2net.dk> over tastaturet og
skrev følgende i news:40ccad33$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Tak Kim Det var lige det svar som jeg var ude efter. Men en anden
> ting. Må og kan man kører med med Gas som forsyningskilde til
> køleskabet under kørsel ?

Gasreglementet afsnit B-1 Installationsforskrifter for F-gasanlæg i
køretøjer (* 1)
siger

§ 8. Ibrugtagning af gasanlæg
Anlæg må ikke afleveres, før de er afprøvet.
Ved anlægget skal forefindes en brugsanvisning for hele anlægget, herunder
hvad der skal foretages i tilfælde af brand.
Det skal stå i brugsanvisningen, at apparaterne ikke må benyttes under
kørsel.
Brugsanvisningen skal være vedlagt en attest underskrevet af vedkommende
fabrikant eller importør om, at gasinstallationen som helhed opfylder
ovenstående forskrifter ved afleveringen.
Så svaret må være nej det må ikke anvendes under kørsel

--
/carsten

Fra : Sten Bo

Dato : 14-06-04 12:30

Carsten Holck wrote:

> Så svaret må være nej det må ikke anvendes under kørsel

Tja.
Da sagen kom op sidst undersøgte jeg min brugsningsanvisning til en RC
1600 - på Dansk - uden at finde sagen omtalt og skrev derfor med
hevisning til typenr osv. til Dometic, Danmark og fik en pæn Mail
tilbage med henvisning til at det i henholdt til osv - Er lovligt i
Danmark, med visse nævnte forbehold, og, at det også er tilladt i en
række Evrupæriske lande undtangen, osv. Jeg har malilen på en eller
anden back-up kopi. Og har ikke tid til at finde den frem.

Men, kik på http://www.dometic.se/files/um/caravan/DKRM6XX0_1.pdf
vejledningen til et tilfældigt skab afsnit 5.2.3

Hilsen Sten Bo

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-06-04 16:50

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
> Gasreglementet afsnit B-1 Installationsforskrifter for F-gasanlæg i
> køretøjer (* 1)
> siger

Ja, den er god nok, men nu er det jo Gasreglementets afsnit B-3 som er
gældende for campingvogne og der står der intet om dette.

Mvh. Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-06-04 17:58

Tommy Hansen wrote:

> Ja, den er god nok, men nu er det jo Gasreglementets afsnit B-3 som er
> gældende for campingvogne og der står der intet om dette.

Korrekt - og som Sten skriver det, så fremgår det af betjeningsvejledningen
til kæleskabet, at man må køre med det tændt.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Per

Dato : 14-06-04 19:13

Hej Carsten !
Er dit "kæleskab" lodret eller vandret placeret ? ( hi ).
Det af dem vi har, som køler, kører også på gas under kørslen uden problemer
( i 3 år nu)

Hilsen Per A.

Fra : Carsten Stage

Dato : 14-06-04 19:32

Per wrote:

> Er dit "kæleskab" lodret eller vandret placeret ? ( hi ).

Ja-ja... Der kan komme nogle pudsigheder ud af diverse tryk- og
sdaveflej...

> Det af dem vi har, som køler, kører også på gas under kørslen uden
> problemer ( i 3 år nu)

Jeg selv bruger også gas til køleskabet, især på de længere ture. Desværre
sker det fra tid til anden, at fartvinden (?) blæser flammen ud.

Fra : Per

Dato : 14-06-04 19:47

Hej igen Carsten.

Vores luftindtag og udluftning til gasbrænderen i køleskabet sidder på
bagsmækken af CV'en ( coaxial som ved naturgasfyr ) halv oppe på denne. Så
det er ikke så følsomt, og er aldrig blæst ud under kørslen.
Men ovnen som er placeret i siden af CV'en kan få flammen blæst ud ved
kraftig sidevind, og vi har den "naturligvis" kun denne tændt når vi holder
stille..... men må man egentlig have denne tændt under kørslen ??? ....
Ovnen forsøger at tænde igen når den blæser ud, da denne har elektronisk
tænding, så det afhjælper problemet.

Hilsen Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-06-04 19:59

Ja jeg kan jo se at flere køre med gassen på. Men jeg syntes alså jeg har
hørt at
nogen vampingvogne er brændt under kørslen. Og man først har opdaget det
efter det er
for sendt, da branden i gået bagud i vognen. Men det er måske bare en
vandrehistorie
v.h Kim

Fra : Gismo

Dato : 14-06-04 20:54

Kim Jensen wrote:

> [...]
> det efter det er
> for sendt, da branden i gået bagud i vognen. Men det er måske bare en

Det kunne også være at det var en overelastet 12V ledning der var
årsagen.

Gismo.

Fra : Sten Bo

Dato : 13-06-04 20:37

Kim Jensen wrote:
> [...]
> kører med 12v fra bilen, og skal holde hvil i nogle timer. Går der så
> nogle timer før man har slået over på gassen før den begynder at køle

http://www.bpgas.dk/faq.shtml 1 kg gas svarer til 13,95 kWh.

her et af deres nyeste skabe
http://www.dometic.se/node854.asp?Model=RM%207501%20L

Dometic RM 7501 L

Produktegenskaper

Kapacitet, kylskåp, liter 135
Kapacitet, köldfack, liter 25
Nettovikt, kg 42
Maxeffekt, 230 V (Watt) 220
Maxeffekt, 12 V (Watt) 175
Energiförbrukning:* - - -
-Elektricitet,
kWh/24 h, ca. 3.0
-Gasol, g/24 h ca. 300
Höjd, mm 1.245
Bredd, mm 525
Djup, mm 545

300 gr.Gas svarer i henhold til BP til 4.185 kw/t

og boksen RC 1600

Produktegenskaper

Kapacitet, liter 33
Nettovikt, kg 16
Maxeffekt 230 V. (Watt) 75
Maxeffekt 12 V. (Watt) 75
Energiförbrukning* - - -
- Elektricitet, kWh/24 h, ca. 1.35
- 12 V. A/24 h, ca. 150
- Gasol, g/24 h, ca. max. 252
- Gasol, g/24 h, ca. min. 187

252 gr svarer til 3.5 kw/t

I henhold til http://www.natlex.dk/energienheder.html er en Kw/t = 3.6
Mj

og brændværdien på http://www.natlex.dk/burnvalues.html af flaskegas
46.0 Mj/kg

hvilket gir 12.70 Kw/t kg gas (håber ikke jeg har regnet galt) men det
ser ud som Bp enten putter noget mere i gassen end der oplyses, eller at
forudsætningerne i - svarer til - er forskellige. Det ses at metan har
højere brændværdi - men om det kan trække Bps oplysninger inden for
rammerne er ikke tjekket. Man oplyser da også at flaskegas er en
blanding af Propan og Butan.

Det her har moret mig - Startet af den tilsyneladende store forskel i
energiforbrug ved el og gasdrift. -

natlex burde vel - i henhold til http://www.natlex.dk/introduktion.html
næsten også vide hvad de skriver om.

Hilsen Sten Bo

Har jeg regnet galt?

Fra : Sten Bo

Dato : 13-06-04 20:52

Sten Bo wrote:

> Det her har moret mig - Startet af den tilsyneladende store forskel i
> energiforbrug ved el og gasdrift. -

Kan det skyldes at forbrændingen trækker mere (opvarmet) luft gennem
skorstenen så der sker et større varmetab til omgivelserne.

Tje det Dometic vide

Hilsen Sten Bo