perser
Fra : monica nordby

Dato : 12-06-04 19:25

Hei .
Jeg er ei jente fra Norge som har et spm!
Jeg har en vanlig hus katt og ei perser jente.Jeg har hort at mange sier
at persere har daarlig rettningssans! Hvist du slipper de ut kan de fort
fare vild!
Er det noen der ute som har noen erfaringer?

Med venlig hilsen
monica nordby
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sanni

Dato : 12-06-04 19:52

Hej Monica

Jeg kan ikke svare for hvad norske persere gør :))
men jeg opdrætter persere og har aldrig oplevet at nogle af dem er faret
vild, hvis de er kommet udenfor vores grund.
Som oftest er de så forskrækkede over at være kommet på den anden side af
hegnet, så de sidder og miaver hjerteskærende for at komme ind igen.
Som udgangspunkt synes jeg ikke at en perser skal løbe ude, men jeg ved godt
at nogen lader deres perser være udekat, som ex. en huskat.
Håber du kan bruge svaret.

Sanni

Fra : monica nordby

Dato : 13-06-04 14:06

Hei Sanni
Det var godt aa faa svar.
Kan jeg ogsaa faa et raad av deg?
Vi skal flytte til Dk naa snart,Vi skal bo paa landet.
Jeg har da veldig lyst til aa ha kattene ute. min huskatt Tarzan kjeder
seg velig.
Jeg kan jo ikke bare slippe han ut det er jo urettferdig for
Nuse(perseren)
Kan jeg sporre hvorfor du er i mot aa ha perser som ute katt?
Jeg fikk Nuse som omplaserings katt saa jeg vet ikke saa kjempe mye om
persere.Dette ble litt rotete men haaper igjen paa er svar.
takk:)

Fra : Sanni

Dato : 13-06-04 14:26

Hej >Monica

Jeg er modstander af udeperserkatte af følgende årsager:
1. Pelsen har nemt ved at filtre og få grene, og andet havedims i, så den
bliver svær at holde fri for duller.
2.Risikoen for at blive kørt ned.
3. Risikoen for at blive stjålet, hvilket jeg selv har prøvet.
4. perseren er ikke den bedste race til at klare sig frit, eks i slagsmål
med andre katte.
5. Det er misforstået at en kat skal have udgang, hvis den aldrig har prøvet
det før, ved den ikke hvad den går glip af.
Det er noget andet med huskatte, hvor deres instinkter er så dominerende,
det er jo noget andet med "renavlede" racer.

Håber du kan bruge mit svar til noget, ellers må du spørge igen.

Held og lykke med flytningen

Sanni

Fra : Sanni

Dato : 13-06-04 14:28

Iøvrigt glemte jeg lige, at du ved jo heller ikke om de katte som din møder
er vaccineret eller på anden måde fejler noget, så ved at have udekat er der
en potientiel risiko for sygdom osse.
Racedyr er jo lidt sartere end huskatte.

Sanni