Trådløs LAN med software AP
Fra : moster

Dato : 12-06-04 18:00

Jeg har fået et nyt Asus bundkort med Wefi Slot hvori kan isættes et
trådlløs netkort.

Kortet fungerer med en såkaldt software AP, og det lyder jo umiddelbart
nemt, fordi man sparer at købe en hardware AP.

Er der nogen i gruppen der har erfaring med en sådan software AP, I
princippet kan der tilsluttes helt op til 34 computer til en sådan Software
AP, og jeg har dertil følgende spørgsmål.

For at det kan virke med Internettet, skal der vel være en PC som er
tilsluttet ADSL modem(server). Denne computer skal vel også været tændt hele
tiden hvis de øvrige computer skal kunne gå på nettet.

Hvis der f.eks er tilsluttet 5 PC, kan de så udveksle data indbyrdes uden
om "servercomputeren", eller skal alle servercomputeren også være tændt.

Hilsen Ole

Fra : Mads Bahrt

Dato : 12-06-04 21:43

Dit spørgsmål vil være mere passende i dk.edb.netvaerk.traadloest

MVH
Mads

Fra : moster

Dato : 13-06-04 17:39

"Mads Bahrt" > Dit spørgsmål vil være mere passende i
dk.edb.netvaerk.traadloest

Ok, det er jo rigtigt, jeg havde ikke orienteret mig om at der er kommet
denne nyhedsgruppe. Men tak for hjælpen.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 13-06-04 22:57

"moster" <taaruplund@bigfoot.com> wrote in message
> Jeg har fået et nyt Asus bundkort med Wefi Slot hvori kan isættes et
> trådlløs netkort.

Hejsa

Hvilken model bundkort er det?

> Kortet fungerer med en såkaldt software AP, og det lyder jo umiddelbart
> nemt, fordi man sparer at købe en hardware AP.

Hmm man kan vel tolke software AP på flere måder...
Er der noget specielt software med bundkortet, der gør at man skal kunne
anvende et WLAN kort som AP ?
I så fald, hvad hedder dette ?

> Er der nogen i gruppen der har erfaring med en sådan software AP, I
> princippet kan der tilsluttes helt op til 34 computer til en sådan
Software
> AP, og jeg har dertil følgende spørgsmål.

Der er første gang jeg høre om det.

> [...]
hele
> tiden hvis de øvrige computer skal kunne gå på nettet.

Det kommer vel an på hvordan den software fungere.
Men jeg kunne forstille mig, at det er lidt ligesom bluetooth AP.
Hvor man skal opsætte ICS på sin windows (Internet Connect Sharing)

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : moster

Dato : 14-06-04 19:57

"Martin Bilgrav" skrev i en meddelelse > "moster" .
> Hvilken model bundkort er det?

Jeg har 2 bundkort: Asus A7n8x og Asus P4P800, og den er god nok. Man skal
købe kortet ved siden af og dertil følger Software AP, men jeg tror nok jeg
har fundet ud af hvordan det virker. Den computer der har tilslutning til
bredbåndsmodemet, skal være tændt for at de øvrige computer kan kommunikere
trådløs, og det er jo lidt af en ulempe.
hilsen ole

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 14-06-04 20:50

> [...]
> bredbåndsmodemet, skal være tændt for at de øvrige computer kan
kommunikere
> trådløs, og det er jo lidt af en ulempe.

Hej

Ja, men et AP skal jo være tændt før det virker.
JEg har kigget på asus hjemmeside og læst pdf manual for det de kalder "Asus
wifi@home", som så er det specielle kort, de sælger seperat, der kan dette.
(med specielt sokkel til mobo)
Ser man tættere på softwaren til dette, ser man at det blot er en ICS, der
slåes til.
Dvs at der ingen sikkerhedsmuligheder er whatsoever, udover ssid og wep.
Så det er tvivlsomt hvad jeg ville bruge det til. - Det behøver man ikke
engang noget specielt kort for at lave, det kan man jo allerede, vha Ad-hoc,
og ICS.
Asus har blot lavet en GUI der gør det næmmere at opsætte, vha Drag'n'drop
af lan forbindelserne.

Mvh
Martin Bilgrav