Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskellige skærme
Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 04-05-01 09:10

Hej gruppe
Jeg er rimelig ny her men har fulgt gruppen et stykke tid.Jeg ved ikke om
der har været et indlæg om det før men jeg vover pelsen. Jeg havde et inlæg
om at se min hjemmeside og fik kritik fra en enkelt,han skrev blandt andet
at mine billeder var kontrastløse,det kunne jeg ikke forstå på min skærm var
de ikke.Så nu er det jeg har 3 computere stående og kom tilfældigt til at
til at logge på min hjemmeside på en anden computer end jeg plejede og nu
kunne jeg pludselig godt forstå hvad han mente.Så er det jeg vil spørge: har
i tænkt på at når i giver kritik af hinandens billeder må i jo vurdere
billederne på et forskelligt grundlag det er jo ikke det "samme" billede i
ser.Jeg ved ikke om jeg er helt ved siden af med det her men det var bare en
tanke jeg fik.
Hvis det var Mac man havde måtte det måske være mere ens da det jo er samme
grafikkort og skærm der er.

Lasse

http://lasse.nitro.dk/

Fra : P.C.

Dato : 04-05-01 10:11

Hi.

Lasse Tørnkvist skrev i meddelelsen <9cto4j$1ie$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>tanke jeg fik.
>Hvis det var Mac man havde måtte det måske være mere ens da det jo er samme

Du har helt ret og der er sandelig også forskel på hvor god kvalitet skærmen er
, ---- altså hvor lille den mindste dot er på den givne skærm.
Men det er vel ikke kun farverne men også længde bredde forhold som kan være
forvrænget ,for det er vel de færreste der kallibrerer skærmen eller overhovedet
tænker på at man bør gøre det, medmindre man arbejder med CAD eller lign
programmer hvor man har mulighed for at gøre det.
P.C.

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 04-05-01 10:02

> Hvis det var Mac man havde måtte det måske være mere ens da det jo er
samme
> grafikkort og skærm der er.
>
> Lasse

Det er rigtigt at der er forskel på skærme, endda stor forskel. Det er
typisk heller ikke kontrasten eller farvegengivelsen der kommenteres i
billedkritikken.

Det kan *er* muligt at der er mindre forskel på Mac'er, men jeg tror det
ikke - uden dog at have en væsentlig, god undersøgelse at referere til.

Skærme bliver "slidt" med tiden afhængigt af hvilke indstillinger
(lysstyrke, kontrast) de kører og efter hvor længe de kører. Desuden kan
skærmene, også på Mac, *indstilles* forskelligt afhængigt af ens
præferencer. Dertil kommer at der er naturlige variationer på skærme selv
blandt de gode og dyre Eizo og SONY.

Du har helt ret i at vi bedømmer på forskelligt grundlag. Jeg synes dog ikke
at det giver væsentlige udslag i billedkritikken.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
Gratis musik i et år: www.mellon.dk