Spanske film
Fra : smaz

Dato : 12-06-04 01:20

Kender I nogle gode nyere spanske film? Både film hvor der tales
"Rigs-spansk" og film hvor der tales mere moderne/slang. Helst film der også
foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne indkøbes
her i Danmark.

mvh/smaz

Fra : Thanks Fresh Prime S~

Dato : 12-06-04 12:12

"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote in message
> [...]
også
> foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne

"Tal til hende" af Pedro Almodovar er en af de bedste spanske film jeg har
set i mange år. "Abre los ojos" af Amenabar er også værd at se og "El dia de
la bestia" af Alex de la Iglesia er jeg også glad for, hvis du altså er til
horror i den anarkistiske afdeling. Julio Medems film er også
anbefalelsesværdige.

Om ovennævnte er på rigspansk eller er er mit spansk for ringe til at
afgøre, men der bliver bandet ret kreativt i både Almodovars og De La
Iglesias film.

Kasper

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-06-04 13:06

Thanks Fresh Prime Skeleton wrote:

> "Tal til hende" af Pedro Almodovar er en af de bedste spanske film
> jeg har set i mange år.

Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er en af de bedste film jeg
har set i mange år overhovedet. Men det er ikke en film, man kan se
sådan "bare for sjov" en tilfældig hverdagsaften.

I øvrigt er alle de Almodóvar-film jeg har set været fremragende. Han
har endnu ikke skuffet mig.

Mikkel

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 12-06-04 15:05

> I øvrigt er alle de Almodóvar-film jeg har set været fremragende. Han
> har endnu ikke skuffet mig.

Har du set Kiki?
Efter min mening var den ganske ringe

Men Carne Tremula og Alt om min mor er fremragende film

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-04 10:19

Jørgen Flainard wrote:

> Har du set Kiki?
> Efter min mening var den ganske ringe

Nej, Kika har jeg ikke set, men det må jeg så se at gøre

> Men Carne Tremula og Alt om min mor er fremragende film

Enig!

Jeg kunne også rigtigt godt lide Matador som jeg så som ganske ung for
mange år siden. Det var den første Almodóvar-film jeg så, og jeg var
ganske enkelt paralyseret af fascination. Jeg havde aldrig set noget
lignende. Hans film er noget helt særligt.

Mikkel

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 16-06-04 07:51

Jørgen Flainard wrote:

> Men Carne Tremula og Alt om min mor er fremragende film

Helt enig!
Jeg var fornyligt i Spanien, hvor jeg så den nye Almodóvar film, La Mala
Educación, som bestemt også kan anbefales. Jeg så den uden undertekster, men
sproget var alligevel ganske forståeligt. Så det kan anbefales at se den
når/hvis den kommer i biografen i DK.

Fra : Morten Bowman

Dato : 12-06-04 16:01

On Sat, 12 Jun 2004 02:20:09 +0200, "smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote:

> [...]
>foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne indkøbes

Amores perros er svær at komme udenom.
Ellers Julio Medem og Almodovar. Alle film de har lavet er værd at beskue,
Igen og igen og igen og ...

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-06-04 16:25

Morten Bowman wrote:

> Amores perros er svær at komme udenom.

Den er rigtig god, men spansk er den nu ikke. Derimod er den et
fremragende eksempel fra bølgen af nye mexicanske film.

Mikkel

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-06-04 23:26

On Sat, 12 Jun 2004 17:25:25 +0200, Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk>
wrote:

>Den er rigtig god, men spansk er den nu ikke. Derimod er den et
>fremragende eksempel fra bølgen af nye mexicanske film.

Du har helt og aldeles ret

Fra : Morbid Angel

Dato : 12-06-04 22:31

wrote:

> [...]
>foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne indkøbes

Jeg kunne godt lide "devils backbone"
http://www.imdb.com/title/tt0256009/

Der er også Flip og Flop filmen :)
http://www.imdb.com/title/tt0314121/

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-06-04 04:41

> [...]
> også
> foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne

Y tu Mama Tambien, der godt nok foregår i Mexico er SUPERfed. Aner ikke om
den er udgivet på DVD i DK.

/Jacob

--
"You think he didn't know the 8 points and how to end a life with a super
quickness?"

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-04 10:21

Jacob Andersen wrote:

> Y tu Mama Tambien, der godt nok foregår i Mexico er SUPERfed. Aner
> ikke om den er udgivet på DVD i DK.

100 kr. hos Merlin.

Man skal dog vist helst være Gael Garcia Bernal-fan eller teenager,
eller
hvad mener du?

Jeg kunne bedre lide Garcia Bernal i El crimen de Padre Amaro. Glæder
mig til at se ham som Che Guevara i den nye film!

Mikkel

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-06-04 17:11

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> 100 kr. hos Merlin.
>
> Man skal dog vist helst være Gael Garcia Bernal-fan eller teenager,
> eller
> hvad mener du?

Jeg er ingen af delene (dog relativt ung i mit 23. år). Må indrømme at jeg
har lidt svært ved at sætte fingeren på hvad det lige er der gjorde at
filmen blev hos mig et stykke tid, men ikke desto mindre nød jeg den meget.

/Jacob

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-06-04 23:30

On Sun, 13 Jun 2004 11:21:11 +0200, Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk>
wrote:

>100 kr. hos Merlin.
>
>Man skal dog vist helst være Gael Garcia Bernal-fan eller teenager,
>eller
>hvad mener du?

Egentlig ikke. Jeg tror den er lidt for alvorlig alligevel til at teenagere
gider den.

>Jeg kunne bedre lide Garcia Bernal i El crimen de Padre Amaro.

God film som blotlagde endnu et lag i hans talenter. Men det er forskellige
film, så svære at sammenligne.

Han er en forrygende skuespiller som bliver spændende at følge. (hvis ikke
han bliver amerikaniseret som f.eks. Banderas),

Fra : David T. Metz

Dato : 13-06-04 16:59

Jacob Andersen wrote:

> Y tu Mama Tambien

Mama->Madre

Jep, men den er ikke spansk, som du gør opmærksom på. Til gengæld er den
god, rigtig god. Som en bekendt sagde: "Den film har kun to fejl"[1].

David
[1] Et hint er at de består af silikone.

Fra : David T. Metz

Dato : 13-06-04 17:01

David T. Metz wrote:

> Mama->Madre

Æuv, hvorfor skal jeg gøre mig klog på noget jeg ikke har tjek på? Det er
"Mama".

David

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-06-04 17:34

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message

> Æuv, hvorfor skal jeg gøre mig klog på noget jeg ikke har tjek på? Det er
> "Mama".

Ja, det ved jeg. Derfor skrev jeg det.

/Jacob

Fra : Morten Bowman

Dato : 13-06-04 23:26

On Sun, 13 Jun 2004 05:41:15 +0200, "Jacob Andersen" <duk@glem.det> wrote:

>"smaz" <smaz-snabel@-get2net.dk> wrote in message

>Y tu Mama Tambien, der godt nok foregår i Mexico er SUPERfed. Aner ikke om
>den er udgivet på DVD i DK.

Jeps, kanon film!

Fra : Erik

Dato : 13-06-04 09:58

smaz wrote:
> [...]
> "Rigs-spansk" og film hvor der tales mere moderne/slang. Helst film
> der også foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD

Jeg faldt over thrilleren Intacto forleden i den lokale Blockbuster.
Udmærket film.

/Erik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-06-04 08:29

> [...]

> foregår i Spanien? De skal naturligvis være udgivet på DVD og kunne indkøbes

Nu skriver du ikkenoget om hvilke genre du helst vil se, så jeg spreder
det lidt:

Action/komedier:
Airbag
El día de la béstia
Año Mariano
Torrente: El brazo tonto de la ley
Torrente: Mission en Marbella
La comunidad
800 Balas
Døias de futbol

Actionfilm/ thrillers:
Nadie conoce a nadie
Tesis
Abre los ojos

Drama:
Alt instrueret af Pedro Almodovar
La niña de tus ojos
Solas

Da jeg bor i Spanien har jeg ikke styr på hvilke af ovenstående der er
udkommet i Danmark, men de kan vel købes fra www.dvdgo.com eller andre
internetbutikker.
Hvis du vil bruge dem til at lære spansk, så hold dig fra mexicanske,
argentinske, venezuelanske etc film.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : smaz

Dato : 15-06-04 01:23

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse
[snip]
> Da jeg bor i Spanien har jeg ikke styr på hvilke af ovenstående der er
> udkommet i Danmark, men de kan vel købes fra www.dvdgo.com eller andre
> internetbutikker.
[snip]
Hvor i Spanien? Der er vel forskel på hvordan man taler i katalonien og i
f.eks. Madrid? Er der generelt undertekster for "spansk for døve" på spanske
reg. 2-dvd'er?

> Hvis du vil bruge dem til at lære spansk, så hold dig fra mexicanske,
> argentinske, venezuelanske etc film.
[snip]
Du er næsten på rette spor - de skal bruges til gaver til en ven, der er
meget spanskinteresseret (især i sproget), således han bliver nødt til at
købe en dvd-afspiller. Dermed får jeg mulighed for at give hans børn nogle
kvalitets-børne-dvd-film!!!

mvh/smaz
der besidder manipulatoriske evner, der overgår selv den mest intrigante
bitch

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 15-06-04 09:45

> [...]

> f.eks. Madrid? Er der generelt undertekster for "spansk for døve" på spanske

Jeg bor i Madrid, og ja, der er forskel i dialekten alt efter hvor i
spanien man kommer fra. F.eks tales der i Madrid lidt mere gutteralt end
i det øvrige spanien (Oscar bliver til Ojcar), i andalusien tales der
mere livligt og de spiser alle endelserne på ordene og ruller mere på
ordene. I det nordlige spanien (med undtagelse af Galicien og Asturias)
taler der et nemt forståeligt og relativt tydeligt spansk. Generelt er
der spanske undertekster på spanske film, og ofte er der også engelske.

> [...]
> købe en dvd-afspiller. Dermed får jeg mulighed for at give hans børn nogle

Ok, fint nok, Af børnefilm kan anbefales:

La gran aventura de Mortadelo y Filemon
El Bosque Animado
Manolito Gafotas
El Milagro de P. Tinto
El Cid

Hvis han rigtigt er intereseret i spanien vil jeg da anbefale en
komedieserie som "Los Serrano", der også er udkommet på DVD. Det er en
god gang humor fra en typisk spansk familie.

Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : smaz

Dato : 15-06-04 19:50

"Lars Hoffmann" <larshoffmann@teleline.es> skrev i en meddelelse
[snip]
> Ok, fint nok, Af børnefilm kan anbefales:
[snip]
Det er ikke hans børn, der er ikke interesseret (endnu) i spansk. Men tak
for de mange titler.

mvh/smaz