sand/grus til malawi
Fra : jan

Dato : 11-06-04 17:59

hej ng

kan man ikke bruge sand/grus fra byggemarkedet så som

ovntøret kvartssand

er det ikke bare et spørgsmål om at få skyllet det godt

det er vel en del billigere (nej jeg er ikke jyde

hvor mange kilo går der ca til et 325ltr?

mvh jan

Fra : henrik

Dato : 12-06-04 13:50

Hejsa Jan
Personligt bruger jeg sand som de bruger når de sandblæser biler, kender
også en der bruger strandsand, og en enkelt der bruger strandsand og grus i
en blanding (dette vil jeg dog ikke anbefale)
jeg vil også gå ud fra du kan købe sand i en grusgrav til absolut ingen
penge, hvis det er et nyt akvarium du starter op kan du jo smide sandet der
i og skifte vand et par gange så skulle det være rigeligt rent til malawi du
skriver sand/grus, du skal ikke bruge grus, dine fisk klør sig i sandet og
tager det i munden for at gøre slimhinderne rene så grus går ikke....
jeg har brugt 50 kg i et 250l og 75 kg i et 450 litters, husk nu og ligge
flamingo i bunden inden du putter sand i....
/Henrik (som bruger mest af hans tid på www.aquaa.dk)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-06-04 14:55

"henrik" <skrammel@paradis.dk> wrote in message

> Personligt bruger jeg sand som de bruger når de sandblæser biler,

Hvilket netop er kvartssand.

> [...]
> smide sandet der i og skifte vand et par gange så skulle det være
> rigeligt rent til malawi du skriver sand/grus, du skal ikke bruge

Jeg ville nu allige vel kontrollere om det er nogenlunde rent efte at have
været vasket et par gange. Og så skal du nok vælge støbesand - ellers kan du
risikere at der er ler i sandet og så får du det IMHO aldrig rent.

> grus, dine fisk klør sig i sandet og tager det i munden for at gøre
> slimhinderne rene så grus går ikke....

Det er jeg overbevist om er en and! Fisk har hverken brug for tandrens eller
mundhygiejnisk indsats.

> jeg har brugt 50 kg i et 250l og 75 kg i et 450 litters, husk nu og
> ligge flamingo i bunden inden du putter sand i....

Nu har jeg haft bogstaveligt talt 100vis af akvarier med glasbund og har
ALDRIG haf flamingo i bunden. Hvorfor det?

vh

Jan

Fra : henrik

Dato : 14-06-04 18:35

> "henrik" <skrammel@paradis.dk> wrote in message

> Det er jeg overbevist om er en and! Fisk har hverken brug for tandrens
eller
> mundhygiejnisk indsats.

men nu har du vel set at dine malawier klør sig, jeg taler kun ud fra hvad
jeg har læst mig til kløen har jeg tit set men har altid kun brugt sand så
jeg ved ikke om andet kan gå men har ikke hørt andet end det skal være sand.

> Nu har jeg haft bogstaveligt talt 100vis af akvarier med glasbund og har
> ALDRIG haf flamingo i bunden. Hvorfor det?

hvis man ikke har flamingo i bunden ærger man sig når man finder ud at man
vil have kalksten i sit akvarium da man har malawi og stene vælter, samtidig
er et sandkorn imellem glasset og andet ydsmykning det samme som en
glasskære....
flamingo til mit 720 litters kostede ikke mere end 30 kr. dumt at spare 30
kr...

/Henrik

Fra : jan

Dato : 14-06-04 21:41