Hvilket af disse bundkort?
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 11-06-04 09:55

Jeg skal have nyt bundkort, da mit nuværende MSI ikke har 4 huller omkring
soklen til min nye Zalman CNPS7000A-Cu.
Jeg har derfor kig på følgende bundkort:

ABit KD7A (VIA Apollo KT400A)

AOpen AK79D-400VN (nForce 2 Ultra 400)

ASUS A7N8X-X (nForce2 400)

Chaintech lurer lidt i baggrunden.
Hvilket skal jeg vælge, og hvori består forskellen mellem VIA og nForce
chipsættet?

Min konfiguration: XP2800+, 2 x 512 MB PC2700 ram, 2 x IDE harddiske

Mvh.

Mads

Fra : JK (please reply to ~

Dato : 14-06-04 07:55

On Fri, 11 Jun 2004 10:54:34 +0200, "Mads Jakobsen"
<madsjakob@hotmail.com> wrote:

> [...]
>chipsættet?
>
>Min konfiguration: XP2800+, 2 x 512 MB PC2700 ram, 2 x IDE harddiske

Jeg synes ingen af dem. Er det de allerbilligste ? eller hvad.

A7N8X-X er et single channel ram bundkort, men ellers godt nok. Dog
har du 2 ram klodser, så kan du ligeså godt købe noget med dual ram
channel, - det giver da nogle procent mere i samlet ydelse.

Jeg ville jo anbefale Abit NF7-S. Jeg ved godt, at du ikke vil bruge
seriel ata, men denne version har en fremragende lyd onboard, - det
har den uden sata ikke (den har jeg, med lydkort).

Ellers ubetinget noget med nforce2 400 chipset.

mvh

John

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 14-06-04 09:44

> A7N8X-X er et single channel ram bundkort, men ellers godt nok. Dog
> har du 2 ram klodser, så kan du ligeså godt købe noget med dual ram
> channel, - det giver da nogle procent mere i samlet ydelse.

Ifølge SHG.dk kan ASUS-bundkortet køre med dual channel ram:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?mode=specs&lang=DK&varenr=310426

Og hos BOB.dk
http://www.bob.dk/index2.php?vareNummer=A7N8X-X

Jeg tror, at du tænker på A7V8X-X, som kun kan køre single channel og VIA
APollo 400 chipsæt.

Mvh.

Mads

Fra : JK (please reply to ~

Dato : 14-06-04 10:16

On Mon, 14 Jun 2004 10:43:36 +0200, "Mads Jakobsen"

> [...]
>http://www.bob.dk/index2.php?vareNummer=A7N8X-X
>
>Jeg tror, at du tænker på A7V8X-X, som kun kan køre single channel og VIA

Nej, jeg _har_ altså ret

http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-x/overview.htm

om det skriver Asus i en underoverskrift "DDR 400 support"

Hvis du kigger under a7n8x-de-luxe står "Dual channel DDR400 support"

Asus skriver ikke tydeligere, at a7n8x-x er et single channel board,
fordi det er negativ reklame, og det plejer man ikke.

Det er altså bare noget, man ved, at a7n8x-x er spareudgaven med
single-channel. At det så næsten ikke betyder noget, er en anden sag.

mvh

John