ABit, Aopen eller ASUS?
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 11-06-04 12:32

Jeg skal have nyt bundkort, da mit nuværende MSI ikke har 4 huller omkring
soklen til min nye Zalman CNPS7000A-Cu.
Jeg har derfor kig på følgende bundkort:

ABit KD7A (VIA Apollo KT400A)

AOpen AK79D-400VN (nForce 2 Ultra 400)

ASUS A7N8X-X (nForce2 400)

Chaintech lurer lidt i baggrunden.
Hvilket skal jeg vælge, og hvori består forskellen mellem VIA og nForce
chipsættet?

Min konfiguration: XP2800+, 2 x 512 MB PC2700 ram, 2 x IDE harddiske

Mvh.

Mads

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 12-06-04 12:49

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> chipsættet?
>
> Min konfiguration: XP2800+, 2 x 512 MB PC2700 ram, 2 x IDE harddiske

Jeg ville anbefale Abit NF7-S V2.0 i stedet.

Det har nForce2 400 chipsettet, der er kendt for at give noget af den
hurtigste og mest stabile performance. Det er også en fordel ifald dine
ram-stænger er ens, for så kan du køre dual-channel, hvilket giver et lille
boost i hastigheden dér.

På dette bundkort bruges også nForce2's indbyggede Soundstorm lyddel. Den
skulle kvalitetsmæssigt være midt mellem SB Audigy 1 og 2, og bruge lige så
lidt CPU, modsat andre indbyggede lydkort.
Med andre ord, du får et fremragende 5.1 lydkort med i købet.

Eneste ulempe, hvis du søger stilhed, er at der en en blæser på
chipset-køleren, men den kan jo nemt skiftes til en blæserløs køler.

Det er det bundkort jeg selv har kig på for tiden

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 13-06-04 15:19

> Jeg ville anbefale Abit NF7-S V2.0 i stedet.

Det var også en af mine første indskydelser, men bundkortet har desværre
ikke huller omkring soklen, så min Zalman-køler passer ikke.
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000a-462_motherboard_list_eng.html

Mvh.

Mads

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 13-06-04 19:22

> [...]
>
> Det var også en af mine første indskydelser, men bundkortet har desværre
> ikke huller omkring soklen, så min Zalman-køler passer ikke.

Hullerne er der, så det må være frigangen der er noget galt med.
Sikkert de kondensatorer øverst + evt. chipset-køleren:
http://www.abit-usa.com/products/mb/large.php?model=6

Men kan du ikke file lidt af køleren, så den passer alligevel?

I øvrigt synes jeg det er vildt overkill at smide sådan en sag på ikke
mindre end 773 gram oven på en cpu. Det må kunne gøres meget lettere. Så
meget varme smider de altså heller ikke ud.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : JK (please reply to ~

Dato : 14-06-04 07:57

On Sun, 13 Jun 2004 20:21:54 +0200, "Henrik Stavnshøj"
<hesta@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Hullerne er der, så det må være frigangen der er noget galt med.
>Sikkert de kondensatorer øverst + evt. chipset-køleren:

Ja, jeg har den samme køler på abit nf7.

Man skal bare save lidt med en nedstryger i en alu-pind.

mvh

John

Fra : Bach|DK|

Dato : 15-06-04 09:24

> I øvrigt synes jeg det er vildt overkill at smide sådan en sag på ikke
> mindre end 773 gram oven på en cpu. Det må kunne gøres meget lettere.
> Så meget varme smider de altså heller ikke ud.

Da køleren er monteret med skruer, er der ingen problemer med vægten.
Den sidder urokkeligt fast og med mindre du kaster rundt med kabinettet
skulle der altså ikke ske noget. Og med hensyn til varmen. Ja, jo
køligere man kan holde CPU'en jo længere holder den.

--
Michael Bach

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 15-06-04 14:39

"Bach|DK|" <m_bach_f@INGENSPAMTAKhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle der altså ikke ske noget. Og med hensyn til varmen. Ja, jo
> køligere man kan holde CPU'en jo længere holder den.

Både-og: Selvfølgelig sidder den godt fast med fire skruer, men hvad er det
den sidder fast i? Det er et flexibelt fibermateriele, med 4 til 6 lag af
meget tynde kobberledere løbende indeni. Og bare én af dem knækker, har du
ballade..

Der er en grund til at AMD og Intel anbefaler hhv. 300g og 450g som maximum
vægt for en køler :-/
(Intel har som standard en ekstra støtteramme på bundkortet, det må være
derfor de kan klare de 150g mere.)

Har du prøvet at tage 750 gram i hånden, og svinge blot en smule med det?
Der er altså en del inerti i sådan en vægt.

Det med temperaturen er selvf. rigtigt, men kun brugbart til en vis grad:
Det er muligt du vinder nogle få år mere i enden, men hvis de år ligger
10-12 år eller mere fremme i tiden, hvor brugbart er det så?
Til dén tid er din cpu alligevel dybt forældet

Ville du f.eks. bruge en Pentium 75 i dag?

Og for at give et billede af holdbarhed, så har jeg en gammel (sic) Celeron
300a fra starten af 1999, som stort set fra dag ét har kørt 50% overclocket,
med overvolt og det hele, og jævnligt oppe på temperaturer omkring 60
grader.
(Jeg kørte Seti@home dengang, dvs. max cpu belastning hele tiden.)

Det var min mest stabile maskine, og den kører fortsat stabilt, nu hos en
veninde i stedet for. Jeg regner med at den har max. 4-5 brugbare år i sig
endnu, og jeg har altså ikke fornemmelsen af at den går i stykker inden de
er gået.
Den bliver snarere skiftet ud

Nåh, nu løb entusiasmen vist lidt af med mig, men det korte af det lange er,
at jeg kan ikke personligt se fidusen med sådan en stor køler, når man uden
problemer kan få en mindre, med samme lave støjforhold.

Men sådan er vi jo forskellige.

Venlig hilsen
Henrik