Katte og ræve
Fra : Allan

Dato : 11-06-04 22:41

Hej er det rigtigt at ræve tager katte, Som Byttedyr?

Her igår, kiggede jeg ud af vinduet, Og der var Mikkel.
Han havde lige vækket min kat Boris så han så lidt bange ud. altså mikkel.

Det endte med at Mikkel løb sin vej og Boris fulgte efter. ?

Det er ikke første gang at Boris løber efter en ræv, Men hvordan er det,
Spiser rævene katte.

Ja kun fordi jeg intet ved om dette

Mvh Allan

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-04 09:10

Allan skrev:
> [...]
>

> Det endte med at Mikkel løb sin vej og Boris fulgte efter. ?
>
> Det er ikke første gang at Boris løber efter en ræv, Men hvordan er det,

Når Boris er i stand til at jage Mikkel væk, er det, fordi han (Boris)
befinder sig på sit eget territorium. Det giver ethvert dyr en kolossal
psykisk styrke.
Jeg har en gang læst en artikel (kan desværre ikke huske hvor), hvor en
zoolog blev spurgt om det med katte og ræve og sagde, at eftersom ræve
også tager ådsler, kan det være derfor, de har fået et ufortjent ry for
at fange katte. De tager nemlig de katte, der er blevet kørt ihjel.
Ellers skulle en ræv ikke være meget større end en god, stor hankat, når
man fraregner den store, buskede pels, og burde derfor ikke have store
chancer for at nedlægge en sund og rask kat.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Allan

Dato : 12-06-04 22:44

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man fraregner den store, buskede pels, og burde derfor ikke have store
> chancer for at nedlægge en sund og rask kat.

Nu tror jeg nu ikke at det var Boris der skræmte ræven væk.
Han tænker lidt langsomt, så det kan være at Mikkel er blevet skræmt før
Boris løb kun efter for at se hvad han var for en.

Nej jeg må se at blive færdig med at få min have hegnet ind.

Men tak for svar.

Mvh Allan

Fra : Stine

Dato : 12-06-04 18:26

Hej :)

De kan tage katte:( Men nok mest små eller killinger.
Min gamle veninde så ræven tage hendes kat :((

Stine

Fra : Lene Hansen

Dato : 13-06-04 07:35

Jeg havde besøg af ræven i går, hvor den tog en høne og en af hendes
kyllinger. Dette skete ved højlys dag og i mit påsyn og selvom hunden løb i
haven så nåede ræven tilbage og tage endnu én! Så de er lynende hurtige og
smidige og ja, den jeg så var faktisk ikke større end en stor hankat, for
jeg troede først det var en kat jeg så indtil alvoren gik op for mig!
Men når det er sagt, så kan en ræv altså sagtens tage specielt killinger
eller syge og svage katte, men jeg tror så de skal være meget sultne. Og det
tager også dem, de finder, der er kørt ned. Jeg har også kendskab til en
stor killing der er taget af en ræv, og jeg læste også en gang i avisen om
en dame i en naboby, der havde fået taget hendes meget lille hund, da hun
gik tur med den i et parklignende område....

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : maz

Dato : 13-06-04 17:01

Allan wrote:
> Hej er det rigtigt at ræve tager katte, Som Byttedyr?

Hej
Desværre også min erfaring. Indtil flere katte er blevet slået ihjel af ræve
her hvor jeg bor. Men disse katte er vildkatte, der jo ikke rigtig kan løbe
indendørs, desværre.