Fjernkontrol
Fra : Tjinca

Dato : 11-06-04 21:23

Jeg har med et problem med fjernkontrollen under DKK's lydighedsprogrammer.

Problemet består ikke i, at hunden ikke reagere på mine lyd- og
håndsignaler. Tværtimod indtager hun hurtigt de rette positioner med det
samme. Men som bekendt, må de ikke flytte sig mere end en kropslængde
(eksklusiv halen) ...og det gør hun!

Jeg har prøvet forskellige løsninger, såsom at ligge en godbid bag hende,
binde hende af osv., men intet har hjulpet, hun tager altid en 2-3 skridt
frem imod mig. Det værste jeg har gjort er at sige "nej", når hun tager de
skridt frem, så bliver hun forvirret og ved ikke helt hvad jeg siger nej
til, og begynder at "halv-sitte" og ligge.

Det er ved at være temmelig fustrende efterhånden, især når man satser på at
gennemføre en klasse III inden udgangen af året. Er der nogen lydighedsfolk
der har et godt forslag eller evt. erfaringer de vil dele?

Tjinca

Fra : malle-brok

Dato : 11-06-04 21:45

Hej Tjinca...

Nu er jeg ikke DKK-lydighed'er, men jeg har selv gjort følgende, som du
måske kan bruge:

Jeg lærer hunden at bakke på kommando. Når så jeg skal have vovsen fra
f.eks. sit til stå, så kommanderer jeg "bak", og så snart hunden rejser sig
for at bakke, kommanderer jeg "stå". - Og selvfølgende lignende i de øvrige
stillingsskifte - "bak", "kommando". Jeg husker selvfølgelig så også af og
til at lade øvelsen gå ud på kun at bakke og belønne for dette (jeg har selv
brugt klikker til lige præcis denne øvelse).

Jeg startede selv med at træne stillingsskifte i februar, og da jeg var til
prøve i maj fungerede det perfekt på min egen hund, så med lidt held er det
sikkert noget hunden lynhurtigt fatter .

Håber du måske kan bruge lidt af dette

G O D W E E K E N D
Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde:
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Tjinca

Dato : 12-06-04 07:24

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> sikkert noget hunden lynhurtigt fatter .

Det kan jeg helt sikkert, og "bak"/"tilbage" kommandoen har været med i
overvejelserne til det næste forsøg, da hun kender dem, men desværre må
kommandonen netop ikke gives under en prøve. Dog er det et forsøg værd.

Jeg vender tilbage, når jeg har gjort forsøget.

> G O D W E E K E N D
> Hilsen
> Carina

....Tak og i lige måde!

Tjinca

Fra : Jytte

Dato : 11-06-04 21:48

Tjinca wrote:
> [...]
> satser på at gennemføre en klasse III inden udgangen af året. Er der
> nogen lydighedsfolk der har et godt forslag eller evt. erfaringer de

Hej.

Jeg ville blive stående et skridt foran hende indtil hun skifter stilling på
stedet. Så ville jeg flytte mig lidt længere fra hende o.s.v.
Så bliver det en vane for hende at blive på stedet.
Jeg er selv i gang med at træne , og jeg flytter mig ikke væk, før min hund
er helt sikker i øvelsen. Han skal ikke opleve at det kan lykkes for ham at
tage et par skridt.

Hilsen
Jytte

Fra : Tjinca

Dato : 12-06-04 07:19

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville blive stående et skridt foran hende indtil hun skifter stilling

> stedet. Så ville jeg flytte mig lidt længere fra hende o.s.v.
> Så bliver det en vane for hende at blive på stedet.

Tak for dit svar

Jeg har forsøgt at stå tæt foran hende, det er vel det alle starter
indlæringen med. Men mit problem er, at hun har fået den opfattelse af, at
hun skal stå lige foran mig, og går selvfølgelig frem, så snart jeg rykker
mig bare et skridt tilbage.

> [...]
hund
> er helt sikker i øvelsen. Han skal ikke opleve at det kan lykkes for ham

Hun er så at sige helt sikker i øvelsen til en vis grad, idet jeg fra meget
lang afstand (op til 30-35 meter) når vi er på tur, når som helst kan
kommandere hende i både stå, sit og dæk ...men stillingsskiftene indledes
som regel med et par skridt

Det bedste jeg har forsøgt med indtil nu, er at stikke et ben ud foran hende
(nej ikke losse ud efter hende) så snart hun er ved at gå frem, men det
bliver straks værre, når jeg skal til at stå flere meter foran hende.

Anyway, jeg må ligge hoved i blød, og se om der er andre muligheder.

Held og lykke med din egen træning!

Tjinca

Fra : Jytte

Dato : 12-06-04 08:14

> [...]
> af, at hun skal stå lige foran mig, og går selvfølgelig frem, så
> snart jeg rykker mig bare et skridt tilbage.

Hej igen.

Det går jo ikke altid som vi gerne vil "smil". Det er charmen ved at træne
hunde.

Prøv at stå ved siden af hende og skråt foran hende, så du står forskellige
steder i forhold til hende. Så tror jeg ikke du skal rose hende når du
sætter hende tilbage igen. Bare tilbage med hende. Men hun skulle jo helst
ikke flytte sig. Hvad siger de andre, du træner sammen med?
Det er svært at pille en uvane ud af en hund, sommetider må man begynde helt
forfra.

Min "nye" hund er en collie, han er temmelig stædig, så han skal trænes
anderledes end mine tidligere hunde, schæferhund og østrigsk pinscher. Han
er ikke førerblød, som de andre har været.

Held og lykke med træningen, jeg vil da gerne have en lille melding om
hvordan det går fremover.

Hilsen
Jytte

Fra : Ralph

Dato : 11-06-04 22:42

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndsignaler. Tværtimod indtager hun hurtigt de rette positioner med det
> samme. Men som bekendt, må de ikke flytte sig mere end en kropslængde

Jeg har aldrig været så været så krævende med fjernkommandoer (det var nu
også mest for sjov jeg gik til træning), men mon ikke de samme regler gælder
som ved mundtlige kommandoer, hen til hunden tage den i halsbåndet og flytte
den 1 meter tilbage, og så rose.

Det bliver sikkert til en masse gåen frem og tilbage, men det gør man jo
også når man vil have hunden til at blive stående/siddende/liggende et
bestemt sted mens man selv fortsætter med at gå frem. Hvis den flytter sig,
så tilbage og flytte hunden på plads.

--
venligst
Ralph

Fra : Tjinca

Dato : 12-06-04 07:33

> [...]
gælder
> som ved mundtlige kommandoer, hen til hunden tage den i halsbåndet og

Det er desværre lidt det samme problem der opstår, når jeg står tæt foran
hende. Går jeg hen til hende og rykker hende tilbage for derefter at rose,
så tror hun at det er nærkontakten jeg roser hende for.

Måske må jeg bare indse, at min gamle Belgier blot er en tand for morsyg og
kontaktsøgende.

Tjinca

Fra : Karina.

Dato : 13-06-04 16:36

> [...]
> som ved mundtlige kommandoer, hen til hunden tage den i halsbåndet og flytte

Hejsa.

Hvad med at prøve det, men uden at rose før øvelsen er helt færdig..?

Jeg har selv haft lidt af samme problem med min dejlige hund, men ved
at gå tilbage til hende igen, få hende tilbage i stå og så gå væk og
først rose (som altid) når øvelsen er helt slut, er det lykkedes for
os at blive enige om at stå betyder stå *s*..!

Vh. Karina og Misja der nu kan stå stille..*G*..^_^..

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 15-06-04 08:12

Hej

Du skal lære hende, at skifte positioner på den rigtige måde. I sit skal
hun sætte sig samtidig med, at hun rykker lidt tilbage. I stå skal hun rejse
sig ved at gå bagud med bagbenene og i dæk skal hun lægge sig ned på forbene
først og så bagtil.

Du skal altså i gang med at lære hende et nyt bevægelsesmønster i
stillingsskiftet. Lær hende først de forskellige positioner hver for sig og
sæt dem så sammen gradvist en og en.

KH
Søs