Router Subnet mask
Fra : Chris

Dato : 11-06-04 20:31

Hej,

Jeg har en fast IP ved TDC og en Level One FBR-1405TX router. Når jeg
sætter routeren til at hente connecte via DHCP til TDC får den ifølge
routerens webinterface og punktet "Internet Connection status" subnet
mask 255.255.255.240. Min public IP, TDC Gateway, DNS hentes fint. Men
når jeg så klikker på "Device status" i routerens webinterface
(menupunktet efter "Internet connection") står der subnet mask
255.255.255.0 og dette kan jeg ikke umiddelbart ændre.
Det virker som om at routeren er født med 255.255.255.0 som ikke kan
ændres men den henter 255.255.255.240 fra TDC. Når man sætter routerens
DHCP server op på LAN siden viser den 255.255.255.0 som der ikke kan
rettes i. Jeg har dog deaktiveret routeren som DHCP server og givet
klienten 192.168.2.2 (Win XP pro) subnet mask 255.255.240, så jeg ved
ikke om det betyder noget.

Mit problem:
Jeg har så sat virtual server op til 192.168.2.2 (private port=80,
public port=80) men jeg kan ikke se web index html siden hvis jeg taster
http://[min public ip] (skriver the ioperation timed out when trying to
contact [min public ip]. Apache web server kører ok på klienten og index
side vises ok med http://192.168.2.2.

Har det noget med submasken at gøre? Det er det eneste jeg så'n lige
umiddelbart er lidt uldent i routeren konfigurationen? (Jeg har også
prøvet selv at definere public ip, subnet mask, tdc gateway og dns i en
quick setup istedet for at lade routeren hente dette automatisk fra TDC
men så bliver jeg smidt af efter en times tid Her virker
http://[min public ip] dog heller ikke).

/Chris

Fra : Chris

Dato : 12-06-04 12:00

Chris wrote:

> [...]
> http://[min public ip] (skriver the ioperation timed out when trying to
> contact [min public ip]. Apache web server kører ok på klienten og index

Har fundet problemet - jeg havde ZoneAlarm Firewall kørende på web
serveren 192.168.2.2 - da jeg lukkede denne virkede det OK.

/Chris

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-06-04 23:19

On Fri, 11 Jun 2004 20:31:10 +0100, Chris <csv72@netscape.net> wrote:

> [...]
>rettes i. Jeg har dog deaktiveret routeren som DHCP server og givet
>klienten 192.168.2.2 (Win XP pro) subnet mask 255.255.240, så jeg ved

På WAN siden af routeren har den 255.255.255.240, på indersiden af
routeren, op dit lokalnetværk bruges 255.255.255.0

> [...]
>http://[min public ip] (skriver the ioperation timed out when trying to
>contact [min public ip]. Apache web server kører ok på klienten og index

Hvis din klient har 192.168.2.2 så skal routeren have fx 192.168.2.1
eller op til *254 og både klient og router 255.255.255.0 som maske