Mandskab
Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 16:35

Hej

Jeg er ved at lave et skema over hvem der har hvilke positioner
på vores sejltur på de hollandske kanaler om.......43 dage.
Til orientering foregår det i en 48 fods motorbåd.
(=altså ingen til at tage sig af sejl)

Det er nødvendigt med et sådant skema, da ingen må snydes.
Der er meget "milimeter-demokrati" hos børnene.....
Der er 5 børn - 4 drenge (8, 12, 14 og 15år) og 1 pige (11år)

De input jeg har brug for er omkring hvilke positioner der
skal være, og hvad de forskellige positioner skal lave / har
af ansvar.

Kaptajn: har det fulde ansvar og myndighed
Min far og jeg skiftes til at have denne position.

Styrmand: Overtage roret og komandoen når kaptajnen
skal nyde ferien... ellers noget ?

1. Matros: Fendere og fortøjninger... andet ?
2. Matros: Hjælpe 1. matrosen

Så skal der nok være en der holder udkig i tilfælde af MOB.
Og en til at hjælpe vedkommende om bord igen.

Der er 6 dage der skal fordeles og jeg forestiller mig at dele dagen
i to eller tre perioder. Det giver så 12 eller 18 positioner af hver
der skal fordeles.

Noget jeg har glemt ?

--
Morten Hansen
Virtual Aviation - www.ivao.org

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 11-06-04 17:01

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

> Der er 6 dage der skal fordeles og jeg forestiller mig at dele dagen
> i to eller tre perioder. Det giver så 12 eller 18 positioner af hver
> der skal fordeles.
>
> Noget jeg har glemt ?

Måske at børn efter ca. 12 minutter på en "post" mister koncentrationen og
vil lave noget andet.....måske har du også glemt at du skal på ferie og ikke
er ved at lave de operative overvejelser for en misildestroyers angreb på et
fjendtligt hangarskib.....dermed ikke sagt at det ikke er en god ide at
planlægge sin ferie....men husk på at din plan kun holder til første møde
med virkeligheden. Måske du skulle overveje at anvende en kahyt som fangehul
når du skal disciplinere ulydige matroser. Når alt kommer til alt er det jo
alligevel din kone, som bestemmer så måske du skulle få hendes accept ellers
er det 100% spildt arbejde......jeg håber du har humor...det fårdu også brug
for på de Hollandske kanaler.

God ferie
Alvin

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 17:35

"Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk> wrote in message

Hej Alvin

> Måske at børn efter ca. 12 minutter på en "post" mister koncentrationen og
> vil lave noget andet.....

Nej - det er en af grundene til at dele dagen op i to eller tre dele.
En anden - det er nemmere at fordele ligeligt jo flere der er.

> [...]
> fjendtligt hangarskib.....dermed ikke sagt at det ikke er en god ide at
> planlægge sin ferie....men husk på at din plan kun holder til første møde

Klart - det gør heller ikke spor at planen går i vasken, så længe det
forløber
uden skænderier..... men jeg kender mine børn.... så det er rart at have
noget der er i faste rammer, som man kan falde tilbage på

En stor del af fornøjelsen er jo i øvrigt planlægningen. Fremskaffelsen
af GPS/kort, turbeskrivelse, by information af de 16-17 byer vi kommer
igennem, indkøb af gummibåd (Ja bjørn - bliver bestilt efter d. 19.),
lære børnene pæle-/dobbelt halvstik etc. etc.
Og jo bedere forberedt man er - jo større chance er der for at
finde et godt alternativ, hvis noget må laves om undervejs !

> Måske du skulle overveje at anvende en kahyt som fangehul
> når du skal disciplinere ulydige matroser.

Næ - jeg har købt en gummibåd og 20m tov

> Når alt kommer til alt er det jo
> alligevel din kone, som bestemmer så måske du skulle få hendes accept
ellers
> er det 100% spildt arbejde......

Hahaha - næh ikke der !

> jeg håber du har humor...det fårdu også brug
> for på de Hollandske kanaler.

Jow - jeg har hørt der mindst er ét billigt grin på sådan en ferie

> God ferie

Takker, jeg er ikke i tvivl - der er super anbefalinger fra alle
jeg har talt med, som har prøvet noget tilsvarende.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-06-04 20:22

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

(Ja bjørn - bliver bestilt efter d. 19.),

Perfekt...

> Jow - jeg har hørt der mindst er ét billigt grin på sådan en ferie

Det bliver en super tur (og på kanalsystemet er det ikke lige sådan at fare
vild...)

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 20:26

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> Det bliver en super tur (og på kanalsystemet er det ikke lige sådan at
fare
> vild...)

Jeg farer ingen steder - den tøffer kun 20km/t
Og jeg kender jo stort set alle kanalerne efterhånden.
..... fra de ca. 375 billeder jeg har fundet af området.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-06-04 20:28

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg farer ingen steder - den tøffer kun 20km/t

He he ... tøf tøf.

> Og jeg kender jo stort set alle kanalerne efterhånden.
> .... fra de ca. 375 billeder jeg har fundet af området.

Skulle der være problemer, kan du jo altid støtte dig til
vandvejsnumrene...

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 20:39

> Skulle der være problemer, kan du jo altid støtte dig til
> vandvejsnumrene...

Ja der er vandskilte alle vegne..... mange steder i hvert fald.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-06-04 22:51

20 km/timen?
Nu har jeg ikke sejlet så meget i Holland, men mange andre steder i f.eks.
frankrig er det begrænsning der er endnu lavere end det.... Så man har tid
til at nyde naturen flyde forbi, det er helt sikkert!

/lasse

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 23:00

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> wrote in message
> 20 km/timen?

Yes, yes - max 15m samt max 20Km/t - med mindre du har styrebrev
selvfølgelig. Så dem er der rigtigt mange af i Holland.
140Hk er jo heller ikke meget til sådan en jolle.....
http://www.yachtcharter-skipperclub.com/vloot5-eng.htm (nederst)

> Nu har jeg ikke sejlet så meget i Holland, men mange andre steder i f.eks.
> frankrig er det begrænsning der er endnu lavere end det....

Kender ikke reglerne der...... men det er i hvert fald nogle andre typer
både
de bruger ! Måske det har noget at sige......

Lasse er du ikke rar at skrive under det du svarer på.... og klippe resten
væk.
Det gør det nemmere at læse for os andre

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-06-04 19:36

Vi har sejlet hele vejen gennem Europa på en 36 fods sejlbåd, og det er
gået ganske GLIMRENDE uden den form for operationsplan! Jeg ville meget
nødigt være ombord på en båd, hvor den højtærede kaptajn står bag roret og
kommanderer sine matroser - Og sådan lyder det lidt som om du har planlagt.
Jeg forstår det ikke.
Jeg forstår ikke hvorfor i ikke bare deles om det der er at lave, uden at
bruge linealer og vægtskål. -Alle har vel en interesse i at yde sin del af
arbejdet? Hvad mener du med at "fordele ligeligt og demokratisk"? Det er
ikke for tidligt at de børn lærer at ikke alt her i verden skal/kan/bør
deles helt retfærdigt altid. Og i øvrigt vil nogle af drengene sikkert elske
at få lov at styre en gang i mellem, og det håber jeg da, at de får lov til.
Sådan startede min lyst til at sejle. - Ved at få lov til ting. Skal man kun
gøre alt det sure, bliver det ikke nogen god oplevelse. Og det kan de
sagtens, med lidt hjælp. Sværere er det sgu ikke at sejle rundt på
kanalerne...

Mit råd:
- Drop milimeterdemokratiet
- Drop titlerne
- Tag det som det kommer

Flertallet af sluserne på de mindre kanaler i Holland / frankrig er så små,
at 2 mand sagtens ville kunne klare det job. (2 mand INKLUSIVE kaptajn).

Med venlig hilsen - Og go tur i øvrigt!
Lasse

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 20:22

> [...]
> nødigt være ombord på en båd, hvor den højtærede kaptajn står bag roret og
> kommanderer sine matroser - Og sådan lyder det lidt som om du har

Bestemt ikke !

> [...]
kun
> gøre alt det sure, bliver det ikke nogen god oplevelse. Og det kan de

Det er netop ideen - de skal prøve at sejle den, prøve at sætte
fenderene på, prøve at fortøje den etc. Det ser de MEGET frem til.
De står næsten allerede i kø
MEN - jeg kender dem også godt nok til at de hele tiden så vil
komme rendende - "Hvornår er det min tur ??".
Så er det nemmere at sige: "Check skemaet......"
Jeg skal jo også ha' lidt ferie

> Sværere er det sgu ikke at sejle rundt på
> kanalerne...
>
> Mit råd:
> - Drop milimeterdemokratiet

Svært når alle vil have deres del af kagen....

> - Drop titlerne

Er kun på papiret !

> - Tag det som det kommer

Helt klart - og der vil til enhver tid kunne laves om på planerne.
Eller de kan skippes helt hvis...... men de er rare at have hvis.....

> Flertallet af sluserne på de mindre kanaler i Holland / frankrig er så
små,
> at 2 mand sagtens ville kunne klare det job. (2 mand INKLUSIVE kaptajn).

Jeg har endda læst flere beskrivelser af folk der har gjort det alene.

> Med venlig hilsen - Og go tur i øvrigt!

Takker.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-06-04 22:49

Hej Morten!

hehe.. Enten har jeg en dårligere dag end normalt, eller også var din mail
bare let at misforstå - Under alle omstændigheder, så er det fedt at høre,
at det ikke er sådan det forholder sig!

Hav en god sejltur
Lasse

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 22:54

> [...]
> bare let at misforstå - Under alle omstændigheder, så er det fedt at høre,

Jeg var måske lidt kortfattet i mit indlæg - men der er jo
ingen der gider at læse en hel roman alligevel.....
Point: Jeg gider bare ikke høre på "Hvornår er det min tur" hele tiden

> Hav en god sejltur

Takker - Det bliver den bedste ferie !
Den har jo allerede varet næsten 1 år

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-06-04 20:24

"Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

KLIP.... en længe udredning.

Jeg tror ikke du skal tage Mortens "kommandosejlplan" *så* bogstaveligt.

> Flertallet af sluserne på de mindre kanaler i Holland / frankrig er så
små,
> at 2 mand sagtens ville kunne klare det job. (2 mand INKLUSIVE kaptajn).

Ene mand kan nu også sagtens gøre det.

Hollænderne er af natur ganske flinke og ikke mindst hjælpsomme..!

Hr. Bjørn

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 11-06-04 20:30

> "Lasse Rønlev" <6x122859@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP.... en længe udredning.
>
> Jeg tror ikke du skal tage Mortens "kommandosejlplan" *så* bogstaveligt.

Nope - fallback er altid godt, men sjældent nødvendigt

> små,
>
> Ene mand kan nu også sagtens gøre det.

Jep - linen fra agterkløjsen til midterkløjsen - rundt om pullerten og
hen til roret.

> Hollænderne er af natur ganske flinke og ikke mindst hjælpsomme..!

Er også mit indtryk fra de sidste års tids research !

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-06-04 20:46

> Noget jeg har glemt ?

Ja du er på ferie

Hvad koster sådan en om ugen ?

Hilsen jørgen

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 12-06-04 12:17

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message

> Ja du er på ferie

Nej - der sejles fra 2 til 5 timer om dagen, så der
skulle være rigeligt med tid til at nyde det også !

> Hvad koster sådan en om ugen ?

Jeg postede en link til deres hjemmeside tidligere i tråden....

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 13-06-04 10:29

"Morten Hansen, IVAO" <Morten.Hansen@ivao.org> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er ved at lave et skema over hvem der har hvilke positioner
> på vores sejltur på de hollandske kanaler om.......43 dage.

Jeg tror jeg er ved at have styr på det.....
Mangler dog stadig:
> De input jeg har brug for er omkring hvilke positioner der
> skal være, og hvad de forskellige positioner skal lave / har
> af ansvar.

Skemaerne var nemme nok at lave....
(Forudsat det er de rigtige positioner.....)
Position Søn Man Tirs
Formiddag
Styrm. B1 B2 B3
1. Matr. B2 B3 B4
2. Matr B3 B4 B5
Eftermiddag
Styrm. B4 B5 B1
1. Matr. B5 B1 B2
2. Matr B1 B2 B3
(forstætter på samme måde de andre dage)

Eller:
B1 B2 B3 B4 B5
Styrm
1. Matr
2. Matr
Styrm
1. Matr
2. Matr
(fortsætter det nøvendige antal rækker nedad)
Der er så frit valg.... Man kan dog ikke få kryds
i næste sektion før hele rækken er krydset af
(Kryds sættes når man har haft, eller sagt nej tak
til en position)

Til orientering - 2 af de 5 børn der har set forslagene
synes bedst om første......