MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvad koster XP
Fra : Jan Holm

Dato : 10-06-04 23:05

Hej

Jeg har prøvet at kigger på edbpriser men det er
dog et stort rod mht. de forskellige versioner.

Hvad kan/bør en XP Home Dansk (ikke OEM)
koste ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-04 00:16

Jan Holm skrev:

>Jeg har prøvet at kigger på edbpriser men det er
>dog et stort rod mht. de forskellige versioner.

Der er da kun en, der er XP Home DK fuld version.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=25746
--
Knud

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-06-04 01:31

Knud Gert Ellentoft mumbled his insignificant opinion in:
uqqhc09had2ncdnph05m1jkn3kpr058p5u@dtext.news.tele.dk

> Der er da kun en, der er XP Home DK fuld version.

Home retail, home upgrade, home oem, pro retail, pro upgrade, pro oem,pro
corp...det var vist 7 Så er media center, tablet og 64bit udgaverne ikke
engang med.

> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=25746

Eller http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=60845
Hvor den billigste er 679, sammenlignet med 1909,- for en non-oem udgave.

Jeg ville starte med at se om der var behov for pro eller home
http://www.microsoft.com/windowsXP/home/howtobuy/choosing2.asp

Dernæst undersøge mulighederne for de forskellige udgaver inden for home
eller pro. OEM er den billigste, men sælges NORMALT kun med en ny pc, hvis
du kan finde en unormal forhandler som mener en musemåtte er nok til at købe
en OEM udgave , så er det nok det billigste. Ulempen ved den er dog at den
bliver låst til en pc, og kan teoretisk set (ifølge slutbruger aftalen) ikke
flyttes til den ny. Der er heller ikke gratis support tilknyttet.

Hvis du allerede har win98/me kan du nøjes med en opgradering (til home).
Det er også muligt at få en studie licens som vist koster nær det samme som
en oem udgave -såfremt den som køber licensen studerer...

Ellers må du gå den lange vej og købe en komplet udgave, men der er altså
andre muligheder som er værd at undersøge først.

Fra : Jan Holm

Dato : 11-06-04 07:57

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Der er da kun en, der er XP Home DK fuld version.
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=25746

Sørme ja, tak for det. At prisen så er sindsyg er en
anden sag tilhørende andre grupper....OSX til mac
koster det halve. Hurra for monopoler...

Mvh
Jan Holm

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-06-04 09:11

Jan Holm wrote:

> Sørme ja, tak for det. At prisen så er sindsyg er en
> anden sag tilhørende andre grupper....OSX til mac
> koster det halve. Hurra for monopoler...

Microsoft har ikke monopol på operativsystemer. Der findes jo et hav af
andre billigere operativsystemer (*Nix-varianter), som du jo kan vælge,
hvis du mener, at prisen er for høj.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jan Holm

Dato : 11-06-04 10:56

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> Microsoft har ikke monopol på operativsystemer. Der findes jo et hav af
> andre billigere operativsystemer (*Nix-varianter), som du jo kan vælge,
> hvis du mener, at prisen er for høj.

Nu er det tilfældigvis ikke til mig selv men til min svigerfar
(as in 65 plus) Han har en masse windowsbaserede programmer
som han har lavet mange års arbejde på. Hans homebanking
understøtter kun xp. Det er så ikke microsofts skyld men at
verden ser sådan ud er bare et faktum. Hvad kostede win98 ?
8-900. Siden dengang har de fået endnu mere magt og den
udnytter de så til deres sindsyge priser. Så er deres argument at
man får meget mere end et operativ system, men det har jeg ikke
brug for. Kunne de da bare lave et "rent" operativ system til
4-500 kr. De kunne endda måske tage 600 hvis de kunne finde
ud af at lave et sikkert system, altså et hvor man ikke behøver
at være expert for at undgå virus.

Det kan godt være at microsoft ikke rent lovteknisk har et monopol
men som alm. bruger der ikke ønsker at bruge det halve liv på at
rode med konverteringsproblemer og andet gøjl, så er der i daglig
brug reelt tale om monopol.

Begynder seriøst at overveje en mac at rent princip. Apple har vel
også monopol på OS til deres maskiner, men det betyder så ikke at
de pisser på deres kunder.

Mvh
Jan Holm

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-06-04 11:45

"Jan Holm" <no@spam.tia> skrev i en meddelelse

> [...]
> man får meget mere end et operativ system, men det har jeg ikke
> brug for. Kunne de da bare lave et "rent" operativ system til

Hvad så med de mennesker der sidder og programmerer et sådan operativsystem?
De vil sikkert gerne have løn for det, der ligger jo mange timers arbejde i
at programmere en version af Windows..
Personligt synes jeg ikke at priserne er ublu, og det siger jeg ikke fordi
jeg har røven fuld af penge, for det har jeg bestemt ikke.
Jeg har det bare sådan, at man skal også kunne se lidt længere end sin egen
tegnebog og tænke på dem der har været med til at udvikle det enkelte
operativsystem, og ja Linux er (næsten) gratis, men det er besværligt at
sætte sig ind i hvis man er forholdsvis ny bruger, det er Windows ikke, så
her kan man hurtigt udlede at pris og brugervenlighed følges lidt ad.

> De kunne endda måske tage 600 hvis de kunne finde
> ud af at lave et sikkert system, altså et hvor man ikke behøver
> at være expert for at undgå virus.

Et system bliver aldrig 100% sikkert så længe der sidder mennesker ved
computeren, ca. 90% af de vira der kommer ind på computeren skyldes
hovedsageligt den alt for nysgerrige del af befolkningen (Næææ en
vedhæftning på min email, hvad kan det mon være?? -KLIK-), eller mangel på
opdatering.
Det kræver ikke en ekspert at bruge sin sunde fornuft og lade være med at
åbne mails hvor man ikke kender afsenderen, eller at opdatere sit antivirus
program.

> [...]
> men som alm. bruger der ikke ønsker at bruge det halve liv på at
> rode med konverteringsproblemer og andet gøjl, så er der i daglig

En standardisering vil jeg nærmere kalde det, det er så både godt og skidt.
Godt fordi man uden problemer kan hive et dokument eller anden fil med til
et tilsvarende system og bruge den der.
Skidt fordi det kommer til at ligne et monopol som du selv skriver.

> Begynder seriøst at overveje en mac at rent princip. Apple har vel
> også monopol på OS til deres maskiner, men det betyder så ikke at
> de pisser på deres kunder.

Pisser MS da på sine kunder?? Hvorfor i alverden skulle de så besvære sig
med at udsende opdateringer der lukker fundne sikkerhedshuller og andre
opdateringer?
Mac O/S er sikkert ganske udmærket, hvis man da kan bruge det til noget, jeg
kender ikke ret meget til det så der vil jeg helst ikke udtale mig for
meget.
Men alle firmaer (større) opnår det at på en eller anden måde at pisse på
sine kunder, der findes brokkehoveder i alle flokke uanset størrelse.

Mvh
Benjamin

Fra : Jan Holm

Dato : 11-06-04 12:28

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgamebox.net> skrev i en meddelelse
> [...]
egen
> tegnebog og tænke på dem der har været med til at udvikle det enkelte

Hvor stor en andel at prisen går så til at det fnidder fnadder man kan
undvære, eller der ikke behøver at stå microsoft på.. (mail, browser,
paint, moviemaker mediaplayer find selv på flere) Ting der egentlig er
gratis, men mon ikke det så er noget du indirekte betaler med en overpris
på operativsystemet. De burde altså lave et skrabet og rent operativ system
til en anden pris. Som et absolut minimum skulle der være, som ved meget
andet software, mulighed for under installation at vælge "minimum, standard
og custom" Når det er sagt, firmaet har nærmest monopol, kører med
milliard overskud, men priserne stiger og stiger, det volder mig store
problemer.

> Et system bliver aldrig 100% sikkert så længe der sidder mennesker ved
> computeren, ca. 90% af de vira der kommer ind på computeren skyldes
> hovedsageligt den alt for nysgerrige del af befolkningen

Enig, men det virker ærlig taget somom det er lidt for nemt på en
windows maskine. OSX, (uden at være expert) har en feature hvor
du skal indtaste en kode for at få lov at installere noget i systemet.
I windows var det mulig for outlook express at installere i vitale dele
af systemet bare ved at læse en mail.

> Pisser MS da på sine kunder?? Hvorfor i alverden skulle de så besvære sig
> med at udsende opdateringer der lukker fundne sikkerhedshuller og andre
> opdateringer?

Når du har betalt overpris for et defekt produkt er det vel det mindste de
kan gøre ,-))

Mvh
Jan Holm

Fra : Laziter [9440]

Dato : 11-06-04 13:23

> [...]

> til en anden pris. Som et absolut minimum skulle der være, som ved meget
> andet software, mulighed for under installation at vælge "minimum,

Ja der vil jeg så også gerne være med, men man kan da også tildels selv
vælge hvad man vil have med i installationen.
Ok det er ikke helt som i de gode gamle DOS dage hvor alt blev installeret
efter behov, men alligevel...
Et kernesystem hvor alle komponenter blev installeret når man ville og havde
behov, lyder absolut som en god idé

> I windows var det mulig for outlook express at installere i vitale dele
> af systemet bare ved at læse en mail.

Ja det er lidt "slapt" at man ikke selv kan styre den slags, det virker lidt
ligesom en bil hvor håndbremsen ikke virker

> Når du har betalt overpris for et defekt produkt er det vel det mindste de
> kan gøre ,-))

Produktet er jo som sådan ikke defekt, det har bare nogle huller som ikke
var taget i betragtning da det blev udviklet, den slags sørger hackere så
for at finde (heldigvis er en stor del af disse godsindede).
Andre operativsystemer har skam også huller der skal lappes, intet er
sikkert..

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-04 09:48

Laziter [9440] wrote:

> og ja Linux er (næsten) gratis, men det er
> besværligt at sætte sig ind i hvis man er forholdsvis ny bruger, det
> er Windows ikke, så her kan man hurtigt udlede at pris og
> brugervenlighed følges lidt ad.

Jeg tror ikke på, at Linux (i en eller anden distribution) er mindre
brugervenlig end Windows, men hvis man altid har brugt et system, der er
spundet over Win95-brugerfladen, så kan det være en udfordring at skifte
til et nyt system - men sådan er det jo med mange produkter. Jeg har fx
altid haft Nokia-telefoner, så jeg har reelt store problemer med at sende
en SMS på en Sony/Ericsson-telefon. Det betyder dog ikke, at sidstnævnte er
decideret svær at bruge (antager jeg i hvert fald).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-06-04 14:55

Jan Holm skrev:

> Begynder seriøst at overveje en mac at rent princip. Apple har vel

Kan jeg ikke se skulle blive bedre. Hop på Linux-vognen, så er du ude
over monopol-problemerne.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jan Holm

Dato : 11-06-04 15:15

> Kan jeg ikke se skulle blive bedre. Hop på Linux-vognen, så er du ude
> over monopol-problemerne.

Til trods for et "monopol" på OS til mac er de istand til
at gøre det med en god portion moral. En fuld version
koster det halve af XP, som ikke har mere indbygget
end OSX.

Og så citere jeg lige en selv

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-06-04 18:01

Jan Holm skrev:

> Til trods for et "monopol" på OS til mac er de istand til
> at gøre det med en god portion moral. En fuld version
> koster det halve af XP, som ikke har mere indbygget
> end OSX.

Debian Gnu/Linux er gratis.

> Og så citere jeg lige en selv

OS/X er baseret på BSD. Hører det også under konverteringsproblemer?

FUT:dk.edb.system.unix - da både Linux og BSD hører til i unix-gruppen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-04 17:53

Jan Holm skrev:

>Hvad kostede win98 ? 8-900.

Nej, så har det været en OEM eller en upgradeversion.

En fuld version af »hjemme-«windowsversioner har altid ligget
omkring kr. 2.000.
--
Knud

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-06-04 18:01

Knud Gert Ellentoft skrev:

> En fuld version af »hjemme-«windowsversioner har altid ligget
> omkring kr. 2.000.

2500,- hos Fona (WinXP Home DK).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-04 09:43

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Nej, så har det været en OEM eller en upgradeversion.
>
> En fuld version af »hjemme-«windowsversioner har altid ligget
> omkring kr. 2.000.

Dvs så er priserne reelt faldet (pga inflation)?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-06-04 09:51

Jesper Stocholm skrev:

> Dvs så er priserne reelt faldet (pga inflation)?

Vi har den laveste inflation siden 1955, så det tror jeg næppe er
årsagen

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-04 09:55

Jesper G. Poulsen wrote:

> Vi har den laveste inflation siden 1955, så det tror jeg næppe er
> årsagen

Næeh, men hvis noget kostede kr. 2000 i 1995 og det tilsvarende produkt
koster det samme i dag, så vil den reelle pris korrigeret for inflation på
1,5% årligt [1] jo være faldet med 16%.

[1] Hvilket er sat en smule lavt.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-04 09:56

Jesper Stocholm wrote:

> Næeh, men hvis noget kostede kr. 2000 i 1995 og det tilsvarende
> produkt koster det samme i dag, så vil den reelle pris korrigeret for
> inflation på 1,5% årligt [1] jo være faldet med 16%.

Sorry ... det skulle være 14%

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-06-04 09:42

Jan Holm wrote:

> Nu er det tilfældigvis ikke til mig selv men til min svigerfar
> (as in 65 plus) Han har en masse windowsbaserede programmer
> som han har lavet mange års arbejde på.

Hvordan er det relevant? Mine forældre har i 15 år haft et Philips-
fjernsyn, og de kan ikke hitte ud af at bruge andre fjernbetjeninger end
deres egen - giver det Philips monopol på fjernsynsmarkedet? Findes der i
øvrigt ikke andre programmer, der kan læse de filer, som din svigerfars
vigtige programmer bruger?

> Hans homebanking
> understøtter kun xp. Det er så ikke microsofts skyld men at
> verden ser sådan ud er bare et faktum.

Ja, men det giver stadig ikke MS monopol.

> Hvad kostede win98 ?
> 8-900. Siden dengang har de fået endnu mere magt og den
> udnytter de så til deres sindsyge priser.

Det er meget muligt, at Microsoft tidligere har haft et de-facto monopol
på operativsystemmarkedet for private - men sådan er det ikke længere.

> De kunne endda måske tage 600 hvis de kunne finde
> ud af at lave et sikkert system, altså et hvor man ikke behøver
> at være expert for at undgå virus.

Er det ikke nærmest omvendt - at man nærmest skal sidde med hovedet under
armen for at få virus? Jeg vil anslå, at ud af samtlige virusinficerede
PC'er i verden, så er virus i 99.999% af tilfældende kommet ind på den
pga to ting (evt på samme tid)

1. Man har ikke tænkt sig om
2. Man kan ikke tænke sig om

> [...]
> men som alm. bruger der ikke ønsker at bruge det halve liv på at
> rode med konverteringsproblemer og andet gøjl, så er der i daglig

Der er imo tre ting, der er medvirkende til, at Microsoft stadig sidder
på så stor en del af OS-markedet for private brugere.

* Alternativerne (primært Linux) er for mange stadig relativt nyt
* Microsoft laver nogle systemer, som rent faktisk for størstedelen
af brugerne er nemme og behagelige at bruge
* Folk vil hellere bruge Windows XP "under protest" og samtidigt bitche
over priserne - i stedet for at sætte sig ind i alternativerne, der
reelt findes.

> Begynder seriøst at overveje en mac at rent princip. Apple har vel
> også monopol på OS til deres maskiner, men det betyder så ikke at
> de pisser på deres kunder.

Det lyder da som en god idé. Jeg bruger selv udelukkende Windows og er
vel reelt en smule inhabel i diskussionen omkring Microsoft og deres
monopol-status [1], men det pisser mig af, når man beskylder Microsoft
for at pisse på deres kunder i forhold til priser på deres produkter -
når problemet udelukkende opstår fordi man ikke gider at sætte sig ind i
de alternativer, der findes på markedet.

[1] Se evt min hjemmeside

Fra : SA

Dato : 11-06-04 08:32

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har prøvet at kigger på edbpriser men det er
> dog et stort rod mht. de forskellige versioner.
>
> Hvad kan/bør en XP Home Dansk (ikke OEM)

Hvorfor må det ikke være en OEM version?

F.eks. hos www.shg.dk kan man købe en OEM version(incl. en mus) til 729,-

/SA

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 11-06-04 12:12

"SA" <buffalo_bill@iname.com> skrev i en meddelelse
> Hvorfor må det ikke være en OEM version?
>
> F.eks. hos www.shg.dk kan man købe en OEM version(incl. en mus) til 729,-
>

> /SA
+++++++++++++++++++++

Hej.

Måske fordi, at hvis musen går i stykker, skal han købe en ny windows.

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Leony

Dato : 11-06-04 14:46

Jørgen Nielsen wrote:

> Måske fordi, at hvis musen går i stykker, skal han købe en ny windows.

Hvis han ikke bruger musen, så går den ikke i stykker.
Selvom den er tilsluttet maskinen så er man jo ikke tvunget til at bruge
den.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-06-04 20:43

Hej Leony, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvis han ikke bruger musen, så går den ikke i stykker.
> Selvom den er tilsluttet maskinen så er man jo ikke tvunget til at
> bruge den.

Og alternativt kan man skære ned på det rent formelle og lade musen
blive i æsken, som man lægger allerbagerst i skabet.

En OEM-version ved ikke, om den er købt med en hel pc, en harddisk, en
mus, en RAM-blok eller 117 andre ting, de er blevet solgt sammen med.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-06-04 17:54

Jørgen Nielsen skrev:

>Måske fordi, at hvis musen går i stykker, skal han købe en ny windows.

Hvis man har en lovlig Win 98 eller senere, så ville jeg nok
foretrække en upgradeversion.
--
Knud

Fra : Aksel

Dato : 11-06-04 20:34

> Hej.
>
> Måske fordi, at hvis musen går i stykker, skal han købe en ny windows.

> [...]

Der er ingen binding mellem hardware og OEM version af Windows, man kan
komme ud for at skulle genregistere ved store hardwareændringer, typisk hvis
man installerer nyt bundkort med processor og beholder samme harddisk.
Jeg har ikke været ude for andre tilfælde.

Hilsen Aksel

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-06-04 22:04

Aksel wrote:

> [...]
> typisk hvis man installerer nyt bundkort med processor og beholder
> samme harddisk. Jeg har ikke været ude for andre tilfælde.

Er der nogen der har købt sådan en OEM verison med mus og så skiftet hele
pc'en ud undtaget musen. Har der så været bøvl med Microsoft ved aktiveringen?

mvh
Henning

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-06-04 01:07

On Fri, 11 Jun 2004 23:03:57 +0200, Henning Præstegaard wrote:

> Er der nogen der har købt sådan en OEM verison med mus og så skiftet
> hele pc'en ud undtaget musen. Har der så været bøvl med Microsoft ved
> aktiveringen?

Efter mange ganges samtale med MS Support er her hvad jeg har fundet ud af..:

http://tuxx.dk/howto/XP-licensregler.txt

Så den OEM man køber med musen er, som jeg har fundet ud af, ikke bundet
til musen men til den computer den FØRST installeres på.

Forretningen må bare ikke sælge den uden hardware, så derfor får man
en snoldet mus med...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-06-04 11:42

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> bundet til musen men til den computer den FØRST installeres på.
>
> Forretningen må bare ikke sælge den uden hardware, så derfor får man

Mange tak for svaret.

mvh
Henning

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 14-06-04 12:00

hvis du kender en der læser kan xp købes billigere, med mus hos zitech
--
Med venlig hilsen Eigil
eist7@webspeed.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-06-04 12:05

Eigil Stoltz-Sørensen wrote:

> hvis du kender en der læser kan xp købes billigere, med mus hos zitech

Hvor ser du dette tilbud henne?

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 14-06-04 14:17

på zitech.dk
Med venlig hilsen Eigil
eist7@webspeed.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-06-04 19:16

Eigil Stoltz-Sørensen wrote :

> på zitech.dk
> Med venlig hilsen Eigil

jatak, det kan jeg godt regne ud, men hvor ser du, at man kan købe en
Windows XP billigt som studerende og samtidigt (uden licensproblemer) give
den til en ven, der ikke er studerende?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-06-04 18:26

On Mon, 14 Jun 2004 12:41:31 +0200, Henning Præstegaard wrote:

> Mange tak for svaret.

Velbekomme.

Jeg har selv været så meget i tvivl. Alle de gange jeg har snakket med
MS gjorde næsten, at vi kom på fornavn

Det har så resulteret i, at jeg stadig kører med en Windows 98 SE til
min Homebank og lign. IE-only ting da jeg ikke vil betale det en Home
Standalone koster. Det er simpelhen for mange penge IMHO.

700,- er passende for en licens men så skal den heller ikke være bundet
til en bestemt computer.