Erfaringer i rep. af delamineret dæk søges
Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 10-06-04 19:52

Hej gruppe
Er der nogen der har prøvet reparation af delamineret dæk på en ældre
glasfiber båd (Ballad 1976). det knirker noget og giver lidt efter når man
går over fordækket.
Jeg husker noget om en artikel i et gammelt bådnyt men kan ikke finde
nummeret.

Gode råd, erfaringer, links mm modtages med stor tak

På forhånd tak

Frank
S/Y Fylla

Fra : Peter

Dato : 10-06-04 23:20

"Frank Mikkelsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> går over fordækket.
> Jeg husker noget om en artikel i et gammelt bådnyt men kan ikke finde

Jeg gætter på, at du tænker på - hmmmm -en metode hvor man borer en række
små huller og derefter fylder epoxy i med en injektionssprøjte. Jeg har
ladet mig fortælle at det virker - især ved delaminering af mindre områder.
Det er dog en absolut forudsætning at materialet er tørt.
Hvis det er fugtigt, er polyurethan et bedre middel (hærder v.hj.a. fugt).
Jeg tænker på den lim der skummer op, - sælges bl.a. under navnet "Balkotan"
i bådudstyrsforretninger.
Begge dele er noget usundt stads at arbejde med. - læs brugsanvisningen.

Den "rigtige" metode er naturligvis at "åbne dækket" - erstatte det dårlige
distancemateriale - og så glasse op igen.. (Svært at få pænt - skridmønster
o.s.v.).

Er der ikke en Ballade-klub der kender problemet?

Mange hilsener / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-04 23:34

Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> navnet "Balkotan" i bådudstyrsforretninger.
> Begge dele er noget usundt stads at arbejde med. - læs

Er der tale om en større/alvorlig delaminering, så er det ikke så
smart at bruge en lim som Balcotan. Den skummer kraftigt op, og så
delaminerer dækket endnu mere. PU lim skal altid sættes i rimeligt
hårdt pres/modspænd.

Man burde da kunne sige til sig selv, at hvis dækket er blødt og
delamineret, så er det ikke en god ide at injektere ekspanderende lim!

Det buler!

Der er kun den hårde vej tilbage, og det er også det eneste rigtige,
hvis man er interesseret i at finde årsagen til, at dækket
delaminerer.

Det er set før på Ballader, men mest i Jokeren.

Claus

Fra : Peter

Dato : 11-06-04 00:04

Hej Frank
Jeg forstod dit spørgsmål sådan, at du gerne vil lave en nødreparation og så
bruge
sæsonen på at sejle.
MEN
For god ordens skyld, skal jeg gerne præcisere, at det naturligvis
- også ved løsningen med PU-lim - kun virker (godt) ved mindre områder
samt
at der naturligvis - også ved løsningen med PU-lim - skal bores en række
huller
som lader den expanderende lim slippe ud - (så du undgår buler).

Men det er jo nok kun Epoxy-Claus der ikke helt forstod det.

God fornøjelse / Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-06-04 11:54

> [...]

> som lader den expanderende lim slippe ud - (så du undgår buler).
>
> Men det er jo nok kun Epoxy-Claus der ikke helt forstod det.

Er det ikke nemmere, at du måske lagde lidt mere energi og præcision i
dine svar, så du slipper for at dementere over for alle dem, der trods
alt ikke er tankelæsere?

Claus

Fra : Peter

Dato : 11-06-04 23:09

Epoxy-Claus skrev i en meddelelse

> Er det ikke nemmere, at du måske lagde lidt mere energi og præcision i
> dine svar, så du slipper for at dementere over for alle dem, der trods
> alt ikke er tankelæsere?
>
> Claus

Du kan da ikke - med rimelighed - forlange, at svar i gruppen skal udformes,
så også du forstår dem.

/ Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-04 00:05

Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du kan da ikke - med rimelighed - forlange, at svar i gruppen skal
> udformes, så også du forstår dem.

Det er virkeligt ærgeligt, at du ikke forsømmer een eneste lejlighed
til at flame løs, i stedet for at være bare en lille smule saglig i
dine indlæg..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-04 23:57

Uheldigvis faldt Frank Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
finde
> nummeret.
> Gode råd, erfaringer, links mm modtages med stor tak

Du er jo nødsaget til at finde ud af, hvor slemt det er, og om der er
kommet vand, og stadig kommer vand, i laminatet. Er det meget blødt,
så må du skærer det op. Jeg kan ikke huske, hvilket distancemateriale,
der er brugt i Balladen, men hvis det er datidens Divinycell eller
Balsa, så suger det rimeligt godt med vand, og så hjælper en
midlertidig reparation med epoxy ikke det fjerneste.

Det er ikke umuligt at skære den øverste fibertop med skridmønstret af
og evt montere det igen i epoxy. Men det er vigtigt, at du finder ud
af, om der er vand i laminatet. Det kan du bl.a gøre ved at tage
nogle boreprøver. Nogle gange kan man ligefrem høre, om der er vand i.

Er der vand i laminatet, så skal det tørre indtil det er 100% tørt og
årsagen skal følgelig findes.

Er de bløde punkter mon i nærheden af sceptrefødder, røstjern eller
andre dæksgennemføringer?

Claus

Fra : Peter

Dato : 12-06-04 07:41

> [...]

>Det er virkeligt ærgeligt, at du ikke forsømmer een eneste lejlighed
>til at flame løs, i stedet for at være bare en lille smule saglig i

Du er sikkert den eneste der ikke forstår, hvorfor svarene - til lige netop
dig, - har den karakter de har.

/ Peter