nokia 6230 og mail
Fra : Jan Larsen

Dato : 10-06-04 18:35

Hej

Hvordan opsæter jeg mial på min nokia 6230.
sim-kort er til TDC og pop3 serveren er min egen, kan det komme til at
virke ?

/Jan

Fra : Jochke

Dato : 10-06-04 19:29

Jan Larsen skrev følgende:
> Hej
>
> Hvordan opsæter jeg mial på min nokia 6230.
> sim-kort er til TDC og pop3 serveren er min egen, kan det komme til at
> virke ?

Hejsa.

Det kan godt lade sig gøre, men du kan ikke bruge din egen smtp server, der
skal du bruge tdc's.

Se her hvordan du sætter det op:
http://193.88.185.116/2f45x23k/wsa/a4_velkommen.asp?ManualID=485

--
/Jochke
Fjern primtallet i adressen hvis du vil sende mig en e-mail.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-06-04 09:06

"Jochke" <jochke11@jochke.dk> wrote:

>Det kan godt lade sig gøre, men du kan ikke bruge din egen smtp server, der
>skal du bruge tdc's.

Hvorfor kan han ikke bruge egen smtp server? Har tdc spærret for
smtp-trafik i deres firewall?

Når man normalt ikke kan bruge andre smtp servere en udbyderens, er det
fordi de andre servere afviser trafikken. Men med egen server, kan man
jo sætte den op som man vil. Man skal bare passe på ikke at blive brugt
som open relay til spam.

Peter

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 11-06-04 19:49

Peter Rongsted griflede i
> Hvorfor kan han ikke bruge egen smtp server? Har tdc spærret for
> smtp-trafik i deres firewall?

Når han mener "hans egen" mener han nok hans udbyders... Og de har (vist nok
alle) lukket, så man kun kan bruge deres smtp server fra eget net. Og derfor
vil man ikke kunne sende fra fx TDC's smtp server, hvis man ikke befinder
sig på TDC's net.
Og når man så har Telmore/TDC som mobiludbyder, så er det deres smtp server
man skal sende fra...

--
Hygge...
Daniel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-06-04 20:46

"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote:

> [...]
>sig på TDC's net.
>Og når man så har Telmore/TDC som mobiludbyder, så er det deres smtp server

Jeg er helt med på, at udbydernes smtp servere, kun kan benyttes fra
deres eget net. Men Jan, som stillede spørgsmålet skrev, at pop3
serveren var hans egen. Hvis han har en pop3 server, så kan han meget
vel også have en smtp server. De fleste mail servere har begge del
indbygget.

Peter

Fra : Jan Larsen

Dato : 11-06-04 21:21

Hej igen

Nu virker det ;)

Jeg har min egen smtp+pop3 server med da den står på TDC-ADSL forbindelse
hvor de lukker for port 25 kan jeg ikke sende fra min egen smtp med mindre
det er fra lan nettet af. Derfor nævente jeg ikke min smtp.

/Jan

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-06-04 11:28

Jan Larsen <jan@snubi.dk> wrote:

> [...]
>hvor de lukker for port 25 kan jeg ikke sende fra min egen smtp med mindre
>det er fra lan nettet af. Derfor nævente jeg ikke min smtp.

Jeg har også ADSL fra TDC. Min forbindelse er via en Speedstream router.
Trafik til port 25 bliver forward'et til en bestemt IP adresse, som jeg
ikke husker. Men den ligger i intervallet 192.168.1.2-5. Jeg mener det
er til samme port, som POP3 bliver forward'et til.

Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 12-06-04 11:41

Peter Rongsted wrote:

> [...]
> ikke husker. Men den ligger i intervallet 192.168.1.2-5. Jeg mener det
> er til samme port, som POP3 bliver forward'et til.

Problemet er bare at TDC har lukket helt af for indgående SMTP
forbindelser til deres brugere. Så hvis man skal sætte en mail server
op, skal du bruge TDC's SMTP server (de har en bestemt en til formålet)
som backup-MX server og din egen server som primær server. Dette sættes
i DNS. Så vil der først blive forsøgt aflevert til din server, men der
er blokeret, så bliver backup mailserveren prøvet med success. Herefter
sender backup serveren mailen til din server.

Kort fortalt, du kan ikke bruge din SMTP som udgående server, hvis man
kommer fra Internet. Kun hvis du sidder på LAN sammen med den.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 12-06-04 12:33

Anders Lund <spam2004@andersonline.dk> wrote:

> [...]
>
>Kort fortalt, du kan ikke bruge din SMTP som udgående server, hvis man
>kommer fra Internet. Kun hvis du sidder på LAN sammen med den.

Nu ved jeg ikke hvornår det skulle være ændret fra TDC. Jeg prøvede for
sjov for ca 1½ år siden. På det tidspunkt kunne jeg godt nå min smtp
server udefra. Nu er min router custom konfigureret, så det kan godt
være derfor. (det er en erhvervsforbindelse, betalt af mit arbejde)

Men vi er vidst på vej ud af en tangent.

Peter

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 12-06-04 09:59

Peter Rongsted griflede i
> [...]
> serveren var hans egen. Hvis han har en pop3 server, så kan han meget
> vel også have en smtp server. De fleste mail servere har begge del

Ahh... ok, sorry der var jeg lidt for hurtig....

--
Hygge...
Daniel