CPU til K7S5A
Fra : Kim2000

Dato : 10-06-04 13:32

Jeg sidder med min 1.1 durun, 512 Mb ram, GeForce 5600FX, 200 Gb harddisk,
placeret på bundkortet K7S5A. Ifølge manualen kan jeg putte en 2 Ghz CPU på
dette kort, sidst jeg tjekkede lå en sådan i ca. 4-500 kr. Men vil sådan en
udskiftning give mig noget ekstra kraft? Bør jeg istedet overveje en ny
maskine, specielt når jeg ved at min strømforsyning skal udskiftes for at
kunne trække en 2 Ghz cpu?

Jeg spiller primært spil som Championship Manager 4, men tænker også på spil
som Doom 3. Af de mere seriøse programmer bruger jeg Paint shop pro 7,
Publisher, Word, Excel m.fl. Frontpage

Mvh
Kim
--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-06-04 14:06

Kim2000 skrev:

> Jeg sidder med min 1.1 durun, 512 Mb ram, GeForce 5600FX, 200 Gb
> harddisk, placeret på bundkortet K7S5A. Ifølge manualen kan jeg putte
> en 2 Ghz CPU på dette kort, sidst jeg tjekkede lå en sådan i ca.

Den størte CPU der kan komme i er SVJV Athlon XP 2400+

> 4-500 kr. Men vil sådan en udskiftning give mig noget ekstra kraft?

Ja. Det vil give ca. en faktor 2 i ydelse. Det er da noget der kan
mærkes. Faktisk kan jeg selv mærke forskel på en Duron 1400 og en
Barton 2500+.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (please reply to ~

Dato : 10-06-04 14:16

On Thu, 10 Jun 2004 14:32:27 +0200, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> [...]
>som Doom 3. Af de mere seriøse programmer bruger jeg Paint shop pro 7,

Få en 2400+ XP i en fsb266 udgave. Ikke noget med fsb333 og ikke en
mobile.

Jeg har haft en 2400+ kørende på det bundkort. Ingen problemer.

Jeg håber dog, at du har DDR ram, for man siger, at sdram begrænser en
cpu fra 1.8 GHz og opefter.

Men du skal nok ikke købe ny ram til det bundkort, - så overvej
hellere et helt nyt system: nforce2 bundkort, 2500+ mobile og pc3500
DDR ram.

mvh

John

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-04 08:59

> Jeg håber dog, at du har DDR ram, for man siger, at sdram begrænser en
> cpu fra 1.8 GHz og opefter.

Først tak til både dig og Jesper, jeg har to opfølgende spørgsmål:
Hvordan forviser jeg mig om det er DDR ram, jeg er rimelig sikker på det er
det, men heller ikke mere end rimelig sikker.
Vil mit system mon kunne trække nok til de nyere spil, måske sammen med et
nyt 8600 radion kort?

Mvh
Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-06-04 13:33

Kim2000 skrev:

> Først tak til både dig og Jesper, jeg har to opfølgende spørgsmål:
> Hvordan forviser jeg mig om det er DDR ram, jeg er rimelig sikker på

Men et K7S5A er der ingen tvivl. Det kan tage begge dele, med der er
separate slots til SDR og DDR. Du kigger i manualen og ser hvad den
skriver om de RAM-slots hvori dit RAM sidder...

> Vil mit system mon kunne trække nok til de nyere spil, måske sammen

Med en Athlon XP 2400+ kan du godt. Sikkert ikke i højeste opløsning og
med alle detaljer.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kim2000

Dato : 12-06-04 14:20

> Med en Athlon XP 2400+ kan du godt. Sikkert ikke i højeste opløsning og
> med alle detaljer.

det er tæt nok på anbefaling til mig

Tak for hjælpen

Mvh
Kim (der vender tilbage med benchmark tal, når det er indkøbt)