? Onboard RAID vs. controller RAID
Fra : Jakob

Dato : 10-06-04 11:36

Hej NG.

Tror, det her er det bedste sted at spørge.

Situation:
Kører RAID stripe onboard på mit ASUS A7V-266-E. Dog vil jeg gerne have et
nyt motherboard, og der er ikke rigtig nogle socket A boards med onboard
IDE-RAID på markedet, hvis jeg gerne vil bevare mine andre stumper (som
f.eks. AMD1700+, RAM2100, Maxtor IDE diske mm.)

Spørgsmål:
Så hvis jeg nu køber et nyt socket A board uden onboard RAID (f.eks. Asrock)
og en IDE133 PCI RAID controller (f.eks. Promise/ Qtek) ved siden af, er det
så muligt at bevare min nuværende stripe RAID på mine to Maxtor ide133
diske? Eller skal jeg under alle omstændigheder sætter nye RAID partitioner
op og derved slette den nuværende?

Jeg kunne forestille mig, at det ville være nødvendigt at slette den
nuværende og starte tivoliet op igen med ny partitioner. Men før jeg
indlader mig på de store hardware opgraderingseventyr, ville jeg mægtig
gerne høre en vurdering af sagen.

Det kunne jo måske også være sådan, at hvis man kører RAID via en PCI
controller, at så kan denne måde at køre RAID på ikke fungere med primære
start-up diske. Altså, at man ikke kan starte op fra en controller, men skal
starte op fra en IDE port og først derefter gøre brug af raid partitionerne
på controlleren?

Jeg er lidt uerfaren mht. RAID controllers versus onboard RAID, så jeg
håber, en fra NG måske kan give et par tips eller "pædagogiske" links :)

På forhånd tak :D

Mvh
Jakob

PS: Man kan undre sig over, hvorfor jeg gerne vil beholde mine IDE diske og
ikke skifte til SATA. Men det er primært økonomien, der bestemmer det :) Og
grunden til, jeg vil opgradere, er, at jeg gerne vil have 8xAGP, så jeg kan
udnytte mit Radeon 9600XT kort fuldt ud. Forventer først at lave en
altomfattende opgradering om et par år :)

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-06-04 11:52

"Jakob" <jakob.overgaardFJERNDETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> IDE-RAID på markedet, hvis jeg gerne vil bevare mine andre stumper (som
> f.eks. AMD1700+, RAM2100, Maxtor IDE diske mm.)

Du kan sagtens køre raid med dine diske på et NF7-S.
Der leveres en sata til pata convertor med.
For at køre raid med to pata diske, skal du blot købe en converter mere.
De kan købes mange steder, bl.a. her:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CARF420&Fane=CASE,CACA

> [...]
> nuværende og starte tivoliet op igen med ny partitioner. Men før jeg
> indlader mig på de store hardware opgraderingseventyr, ville jeg mægtig

Uden at have nogen raid erfaring overhovedet. Så mener jeg at man så godt
som altid skal starte forfra ved skift af controller.

> [...]
skal
> starte op fra en IDE port og først derefter gøre brug af raid

Jeg mener bestemt godt at man kan starte op på en pci controller.
Der er blot noget opsætningshalløj.

Fra : Jakob

Dato : 10-06-04 21:20

OK?! Det lyder fedt med Abit kortet :D