Skærme
Fijala 3554
Herligt at læse Tom's mening om IPS !
Fra : JK

Dato : 10-06-04 07:34

Hej

Herligt, ja, jeg mener sådan set morsomt.

Nu har han fabrikeret dette review:

http://www.tomshardware.com/display/20040609/index.html

F.eks. mener han om Iiyama Prolite 481S:

Games

The E481 doesn't do any better than other monitors that are built
around an IPS panel - fast games are spoiled by an exaggerated
afterglow. So even with beautiful colors, clear and enticing still
pictures, this monitor can only be used for slow games like Sims or
Solitaire.

Nu har jeg ikke selv erfaringer med Iiyamas seneste skærme, men jeg
kender nogle i denne gruppe, der har skrevet posistivt om dem.

Måske skulle de sende et par mails til Tom Pabst.

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-06-04 08:53

> Herligt, ja, jeg mener sådan set morsomt.
>
> Nu har han fabrikeret dette review:
>
> http://www.tomshardware.com/display/20040609/index.html

Forstå det venligst nu èn gang for alle - de folk på Tom's hardware, der
anmelder TFT skærme:

1. Er Idioter med stort i
2. Taler KUN positivt om de producenter, der sponsorerer dem
3. Taler KUN negativt om de producenter, der IKKE sponsorerer dem
4. Ved intet eller meget lidt om TFT paneler og teknologien bag
5. Bør ikke tages alvorligt - og man bør slet ikke emaile dem - det er de
slet ikke værd at spilde tid på

Dette er ment dybt seriøst - Tom's hardware website er nok den mest
useriøse wensite på nettet - særligt mht til TFT skærme.
Han har formået at anmelde Samsung 172X 12ms og kritisere den i spil, mens
alle andre roser den, han har formået at anmelde den hye Philips 20,1" TFT
med samme 16ms S-IPS panel, som der sidder i den nye Viewsoniv Vp201s,
HP2035, Dell 2001FP og Nec 1080UX+ og kritiserer den i spil og på alle
mulige andre områder.

Hold dig langt væk fra den lorte useriøse website :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jakob

Dato : 10-06-04 18:51

Nu må du også tage negativ kritik som du åbenbart selv skovler positiv ud!
Samtlige TFT-skærme jeg har prøvet på min computer (4.0Ghz Pentium 4 med
Sapphire Radeon 9800 XT tilsluttet DVI-udgangen) har været slørede når der
var meget action på skærmen - altså 3D-spil, bilspil, etc. og jeg har prøvet
et væld af skærme fra SONY, Dell, Illyama, etc.

Sitet er da ikke useriøst fordi de siger noget andet end du gør - kan godt
være man bliver klynget op for det i mother russia, men her betragter vi
alle sider af sagen ens indtil andet er bevist.

Du taler meget pænt om at dine Dell er [indsæt opkast af tillægsord] til alt
mellem himmel og jord, men hvis du spillede blot en lille smule seriøst
ville du finde ud af at alt under 100Hz i spil er ubrugeligt og specielt når
skærmen smører det hele ud så snart der sker noget.

--

// Jakob

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-06-04 21:15

"Jakob" <no-spam-please@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> når der var meget action på skærmen - altså 3D-spil, bilspil, etc. og
> jeg har prøvet et væld af skærme fra SONY, Dell, Illyama, etc.

Det er hverken Ralph eller jeg uenige i (ja jeg er i hvert fald ikke .
Problemet er at Toms konsekvent sabler skærme med IPS og S-IPS paneler ned
i forhold til andre paneler i fladskærme. Det er den kritik vi er en nogle
der står noget uforstående overfor --- nok fordi vi selv har en skærm med
S-IPS panel og synes det faktisk er aldeles glimrende at spille på --- og
nej vi er ikke hardcore gamere, så til vores brug er de nuværende 16ms S-
IPS det bedste inden for fladskærmsverdenen... i hvert fald det bedste jeg
har set.

Af alle de skærme du har prøvet har de vel ikke været lige dårlige alle
sammen? At ingen af de nuværende fladskærmspaneler så kan leve op til dine
krav endnu er en anden snak.

Mvh.
Flemming

Fra : Jakob

Dato : 10-06-04 22:04

De har selvfølgelig været gode som Ralph også nævner til tekst og jeg synes
de virker mere som (den her forklaring lyder måske lidt bunderøvsk) at kigge
på et stykke papir hvor en CRT virker som en projektor der blæser det op i
hovedet på en - MEGET groft sagt. Men manden skal jo bruge den til spil og
der er det altså essentielt med den responstid!

--

// Jakob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 00:23

> [...]
> var meget action på skærmen - altså 3D-spil, bilspil, etc. og jeg har prøvet
> et væld af skærme fra SONY, Dell, Illyama, etc.

Så er det lige jeg må vide HVILKE og HVORNÅR du testede dem - der sker
meget indenfor TFT hele tiden ?

> Sitet er da ikke useriøst fordi de siger noget andet end du gør - kan godt
> være man bliver klynget op for det i mother russia, men her betragter vi
> alle sider af sagen ens indtil andet er bevist.

Blot er det slående som Toms formår gang på gang at vurdere ting 180 grader
omvendt i forhold til andre (andre website og mig selv personligt)
Man kan fornemme, når man interesserer sig meget for et område, når man
støder på en anmeldelse, hvor anmelderen IKKE er nok inde i sit stof område
til at vurdere tingene på en kompetent måde.

Det er ligesom med piger og fodbold - når de prøver at virke interesserede,
så afsløres de øjeblikkeligt deres uvindehed.
Toms afslører gang i test både af harddiske og TFT skærme hvor lidt viden
anmelderne besidder.
Derfor gider jeg end ikke slå op på siden mere - men hver gang et link
tvinger mig derover, så korser jeg mig HVDER gang.

> [...]
> ville du finde ud af at alt under 100Hz i spil er ubrugeligt og specielt når
> skærmen smører det hele ud så snart der sker noget.

Det er bare meget morsomt, at jeg har et par inkarnerede Counter strike
venner, der spiller 15-20 timer pr. uge - og de er alle meget begejstrede
for deres TFT skærme (Samsung 172X).

Folk kan besyndeligt nok åbenbart vurderer ting helt forskelligt.
Visse mennesker kan se noget, andre ikke kan.

Du slægter Toms hardware på - dømmer, men afslører samtidig din uvindenhed
om det område, du prøver at dømme.

Du kan ikke sammenligne CRT teknologi med TFT teknologi - der vil
sandsynligvis aldrig blive lavet en TFT med højere hz end 60 Hz, da det
ikke er nødvendigt - problemerne i TFT teknologi har intet at gøre med hvor
mange gange billedet blinker i sekundet. Dette er et isoleret CRT problem.
TFT har helt andre problemer.

Grunden til at TFT laver slør har intet at gøre med at billedet ikke
opdateres hurtigt nok, men det skyldes at Pixels ikke tænder og slukker og
tænder op i ny farve hurtigt nok. Dette måles ikke i Hz - dette måles i
reponstid for den enkelte pixel. Om du så satte en TFT til 200Hz ville det
ikke ændre ved den kendsgerning, at det ikke ville blive bedre af den
grund.

De TFT'er der har hurtig respons tid, får så en anden børnesygdom - en
såkaldt screen door effect, fordi de hurtige responstid skaber en ny form
for konstant slør over skærmen - igen er det noget nogle ikke ser, mens
andre slet ikke kan holde ud.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Maj

Dato : 11-06-04 15:18

> [...]
prøvet
> et væld af skærme fra SONY, Dell, Illyama, etc.

I hvilken opløsning? Ifølge
http://www.digit-life.com/articles2/radeon/sapphire-7.html er Sapphire
Radeon 9800 XT = Sapphire Radeon 9800 Pro Ultimate hvad angår opløsninger,
og ifølge http://www.shg.dk/ - "Hardware" - "Grafikkort" - Sapphire Radeon
9800 Pro Ultimate, 256MB DDRXT (340504) magter 9800-kortenes DVI-udgang kun
1280x1024.

Venligst

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 17:14

> [...]
> 9800 Pro Ultimate, 256MB DDRXT (340504) magter 9800-kortenes DVI-udgang kun

Alle de kort du nævner understøtter 1600X1200 via DVI - alle sammen !
Uanset hvad der står.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-06-04 21:05

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> Han har formået at anmelde Samsung 172X 12ms og kritisere den i spil,
> mens alle andre roser den,

Lige præcis dette review er Toms undskyldt. De havde ligesom mange andre
sites fået nogle engineering skærme direkte fra Samsung. Men samsung havde
af uvisse årsager smidt et gammelt 25ms+ panel i skærmene. At toms så ikke
er seriøse nok til at følge op på at alle andre sites roser den synes jeg
så siger lidt om at de er alt for selvhøjtidelige.

Jeg mener det var 3dgamers der lavede et review af 172x med både det nye
og det langsomme panel.

/Flemming

Fra : E. Jensen

Dato : 10-06-04 13:22

> Herligt, ja, jeg mener sådan set morsomt.
>
> Nu har han fabrikeret dette review:
>
> http://www.tomshardware.com/display/20040609/index.html

Synes også at Toms skærmtests er lidt flygtige. Og så er han åbenbart stor
fan af Hyundai :) Synes der er mere substans i anandtechs. Fx.
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2055&p=2 og
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2072 Anandtech går forresten en del
op i analog vs dvi mht spilbarhed. Og det gør man sjovt nok ikke på
www.prad.de .

mvh E

Fra : JK (please reply to ~

Dato : 10-06-04 15:13

On Thu, 10 Jun 2004 14:22:02 +0200, "E. Jensen"
<FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> wrote:

> [...]
>http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=2072 Anandtech går forresten en del
>op i analog vs dvi mht spilbarhed. Og det gør man sjovt nok ikke på

Hvad skriver han da om spilbarhed DVI/analog ?

Jeg kan da ikke finde det efter at have læst din nr. 2 link.

mvh

John

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-06-04 18:42

Sig mig læser I ikke min kommentar eller vælger i at ignorere mig ?

Drop den F_cking nar-idiot til Tom - han er den mest overvurderede
klamhugger på hele nettet :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jakob

Dato : 10-06-04 19:12

Folk må da have deres mening, min gode mand

Du er ikke censor!

--

// Jakob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 00:28

On Thu, 10 Jun 2004 20:12:00 +0200, Jakob wrote:

> Folk må da have deres mening, min gode mand
>
> Du er ikke censor!

Nej, og undskyld - men jeg ærgrer mig bare, når et amatør wanabe websted
som Toms skal have lov til st styre så mange knægtes valg af teknologi :(

Toms var blandt de første anmeldersites på nettet - derfor er der så mange
læsere af hans site - men når man går hans test's efter i sømmene, så
opdager man hurtigt at han dels sjældent har kendskab til det han anmelder
og dels har det med i påfaldende grad kun at rose produkter, der er på Toms
sponsor liste.

Derfor bruger jeg nu meget energi på at gøre folk opmærksomme på, at Toms
er et sted, som man burde ignorere helt, så det kan få lov til at lide
vuggedøden - det har ikke fortjent bedre med alle de elendige fodrejende
anmeldelser, de har foretaget.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Tim Christensen

Dato : 15-06-04 11:52

Jakob wrote:
> Folk må da have deres mening, min gode mand

Alle har lov at have en mening, men det betyder ikke at alles mening har
en værdi, hvis man tager alle seriøst ligegyldigt hvor inkompetente de
er så har man et problem og Tom har gang på gang vidst hans inkompetence.

> Du er ikke censor!

Nej, men han har lov at have en mening.

Mvh

Tim

Fra : JK

Dato : 10-06-04 20:03

On Thu, 10 Jun 2004 19:41:38 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>Sig mig læser I ikke min kommentar eller vælger i at ignorere mig ?
>
>Drop den F_cking nar-idiot til Tom - han er den mest overvurderede
>klamhugger på hele nettet :(

Det er altså anandtech jeg spørger til !
hvad han mener om DVI kontra analog til spil.

Hvis du læser tråden før

mvh

John

Fra : mikkel

Dato : 10-06-04 22:53

hej
kan kun gi dr.ralph ret
og til jacob du må være umådelig kritisk
har også prøver en del tft
og de fleneste har været ok til spil
ingen slør her
og den jeg har nu viewsonic vp181b
fungere uden probler også til bilspil o.s.v
og jeg kommer fra sony 19
og bytter ikke tilbage
m.m

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 00:37

> Det er altså anandtech jeg spørger til !
> hvad han mener om DVI kontra analog til spil.

DVI er ALTID at foretrække. Analog var for 1-2 år siden ELENDIGT til TFT,
men er idag blevet bedre, fordi producenterne gør mere ud af VGA indgangen
- men DVI er KLART bedre til det hele - særligt til spil, hvor analog klart
giver mere slør og ghosting.

Jeg har Toms mistænkt for at foretage største delen af deres anmeldelser på
en TFT tilsluttet via analog og ikke DVI.
Men omvendt så mangler Toms anmeldere både øjne i hovedet, fornuft og almen
indsigt.

I Toms anmeldelse af en LG 19' skrev de, at den var baseret på et IPS panel
med en kontrast på 700:1 - alle ved at S-IPS og IPS slet ikke laves med
kontrast over 400:1 - Toms nedgør i sin anmeldelse IPS paneler og dette på
et forkert ubegrundet grundlag.
Typisk Tom.

Udover dette, så påstår han i sin anmeldelse at Dell 2001FP slet ikke er
egnet til spil - Anadtech (som jeg har meget mere respekt for) kårer
mystisk nok Dell 2001Fp som den bedste TFT spilleskærm endnu produceret.

Jeg har selv 2 dell 2001FP og har haft min spil liderlige fætter over for
at afprøve dem og han godkender dem til 3D shooter spil.
Faktisk vil han selv have 1 til sin egen pc.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : E. Jensen

Dato : 11-06-04 08:49

> Hvad skriver han da om spilbarhed DVI/analog ?

Joh, jeg mener da der er skemaer over spilbarhed i h.h.vis analog og digital
i begge tests. Dét er IKKE noget Toms Hardware går op, og www.prad.de
behandler det heller ikke så nøje som Anandtech, men de omtaler dog altid
det analoge billede, selvom www.prad.de baserer deres tests på det digitale
når muligt.

Nå, men når alt kommer til alt, viser det jo blot at det er vigtigt at tage
flere kilder i brug, når man skal finde informationer om sine hardwarekøb.
Og med hensyn til Tomshardware, skal man være meget skeptisk mht
informationerne fra deres skærmetests.

mvh E

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 11:19

> Og med hensyn til Tomshardware, skal man være meget skeptisk mht
> informationerne fra deres skærmetests.
>
> mvh E

Ja, og så prøver manden gud hjælpe mig at sminke og retfærdiggøre sine
anmeldelser ved at prale med at anvende et Nvidia FX3000 grafikkort til
14.000 kr - men den går bare ikke.
Dette grafikkort er langt over et niveau, som Toms aldrig kommer bare tæt
på.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Martsum

Dato : 11-06-04 12:00

Jeg kan kun give DR. Ralph ret i hans påstand, at Toms Hardware sites test
af TFT skærme savner enhver form for seriøsitet.
De roser Hyundai skærmen Q17 som havende det bedste panel overhovedet med
20ms. respons. Jeg købte derfor en sådan og efter at have fået den byttet 3
gange gennem Infocare, måtte jeg konstatere, at jeg ikke kunne genkende
testresultaterne fra Tom på nogle af de 3 skærme. Det samme gælder masser af
andre personer på Toms eget forum om TFT skærme.
Istedet købte jeg derfor en Viewsonic VP171s med et såkaldt 16ms. panel. Nu
kunne jeg pludselig spille, men farverne, gud bedre det.
Jeg endte så med et IPS panel og nu kan jeg både spille og se korrekte
farver, det på trods af at jeg nu kun har et 25ms. panel.
Jeg forstår det ikke, men jeg kan kun konstatere at det gør de heller ikke
på Toms Hardware. Den anmelder af TFT skulle sendes til, ja jeg ved ikke
hvor og mange på Toms eget forum er af samme mening.
Slutteligt kan jeg også kun konstatere at anmelderen hos Tom har den evne at
være modsat alle andre når det gælder TFT. Problemet er så bare at der er så
mange, åbenbart også i denne gruppe, der æder de anmeldelser råt. Arme jer
når i så kommer hjem med jeres nye TFT approved by Toms Hardware.

Jesper

Fra : Dr.Ralph

Dato : 11-06-04 14:36

> Jeg kan kun give DR. Ralph ret i hans påstand, at Toms Hardware sites test
> af TFT skærme savner enhver form for seriøsitet.........

SNIP fortsætter........

>Arme jer
> når i så kommer hjem med jeres nye TFT approved by Toms Hardware.
>
> Jesper

Der er en grund til at jeg gider ofre den enrgi på at nedgøre Toms - det er
fordi det krænker min moral at se en test webite op nå den popularitet og
anrkendelse, når den slet ikke fortjener det.

Der er desværre ikke logisk sammenhæng mellem popularitet og
kvalitet/seriøsitet. Film og musik er bedste eksempel på dette - hvis et
selskab har nok penge og pigen ser godt nok ud og kan danse, så skal hun
nok blive populær - selvom talentet ikke rækker langt.
Dette videreføres åbenbart direkte uden problemer til nettet :(

Kan kun sige, at det er mig en gåde, hvem der sidder og laver de tests af
TFT skærme hos Tom - man skulle tro de med vilje ville have folk til at
købe det forkerte.

Nu er folk advaret mod Toms - de der retter sig efter ham på trods af mine
advarsler gør det på egen risiko.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Hans

Dato : 11-06-04 14:47

Dr.Ralph wrote:

> Nu er folk advaret mod Toms - de der retter sig efter ham på trods af
> mine advarsler gør det på egen risiko.

Du tror da vel ikke for alvor, at du kan rokke andres mening når vi taler om
udtryk såsom "guru" og "kult"?

Toms Hardware har desværre haft den status i flere år, men nu er de som så
mange andre sunket ned i den kommercielle mudderpøl, hvor begrebet
objektivitet slet ikke findes.

Det er sørme godt de aldrig har testet min skærm. Sæt nu jeg lige pludselig
blev ked af at have så dårlig en skærm ifølge Toms Hardware.

/ Hans

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 01-07-04 12:16

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> købe det forkerte.
>
> Nu er folk advaret mod Toms - de der retter sig efter ham på trods af mine

Jeg er én af dem der gennem mange år har haft glæde af at læse artikler
og anmeldelser på Toms Hardware. Jeg ved ikke tilstrækkeligt om de ting
de anmelder til at jeg kan så tvivl om seriøsiteten af disse, men jeg
kan selvfølgelig være uenig i de ting der lægges vægt på i en
anmeldelse, da dette jo er subjektivt.

Jeg synes det er fint, at "Dr. Ralph" kritiserer Dr. Papst i denne tråd
- nogle kommentarer og kritikpunkter er dog mere konstruktive end andre.
Grundlæggende savner jeg dog seriøse alternativer til Toms Hardware
Guide! Det er fint, at dette website ikke er godt nok, men hvad med at
give nogle alternativer, hvor der også opdateres ofte med nye
anmeldelser og artikler, men også hvor anmeldelser involverer mange
produkter indenfor samme produktgruppe med tilhørende sammenligninger af
disse.

Hvis alle tilhængere af Tom's Hardware Guide skal omvendes, var det
måske en idé at tilbyde seriøse alternativer?

Har selv et alternativ til emner/produkter til støjsvage computere,
nemlig www.silentpcreview.com, som jeg har haft meget glæde af.

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 01-07-04 16:01

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske en idé at tilbyde seriøse alternativer?
>
> Har selv et alternativ til emner/produkter til støjsvage computere,

Hej Tommy
Her er lidt at kigge på http://www.anandtech.com/ samt
http://pcmech.pair.com/ og lige et sidste http://www.sysopt.com/
--