Ny kat?
Fra : Morten Larsen

Dato : 10-06-04 05:58

Hej Gruppe.

Jeg har luret på denne gruppe et stykke tid og er røget ind i et kæmpe
dilemma.......

Jeg havde, godt nok boende hos mine forældre, Jordens dejligste kat- synes
jeg, Dritte, der desværre gik bort på den den mest bestialske måde for knap
2 måneder siden. Hun var en dejlig 23 årig pige- vokset op med mig-, der var
til sidst var døv og ikke kunne forsvare sig da denne modbydelige hønsehund
en dag kom farende op i haven.....og decideret tog fat i hende mellem sine
kæber......

Jeg kan ikke komme mig over det rædselsfulde chok, og overvejer nu at få mig
en ny kat. Den skal i så fald bo hos mig- hvilket vil sige, indekat i Kbh.

Jeg har en meget stor forkærlighed for planter, og har dem i alle vinduer
og- ja, overalt! Hvad skal jeg gøre?

Vil det være synd for en kat at komme til en indendørs hytte på Vesterbro?
Kan jeg mon få den til at holde sig fra planterne? Vil det lugte, at have en
indendørskat? Kan den komme på besøg/ ophold hos mine forældre med dermed
mulighed for at komme udenfor? Kan den leve op til Dritte?

Gode råd ønskes.

Jeg savner, i den grad, min kat.......

Knus,

Morten

PS! Har læst de pragtfulde mails om de overkælne katte.........det er sådan
en jeg skal ha'

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-06-04 06:41

Hej Morten

Det må have været en afskyelig oplevelse, det er altid svært at miste et dyr
man holder af, men nok især på sådan en måde.

Ang. planter så er det vigtigt at finde ud af om nogle af dem er giftige,
nogle katte kan simpelthen ikke lade være med at "nippe" til dem. Vinduer
er næsten altid "kattemagneter" katten kan lide at holde øje med verden
udenfor og nogle katte er mindre "graciøse" end andre så der kan ryge en
plante på gulvet hvis de står for tæt.

Nej det er ikke synd at have inde-katte hvis man blot sørger for at
katten/kattene har mulighed for at udfolde
sig efter deres natur, dvs. kradsetræer, gerne gulv til loft
da katte kan lide at være oppe i højden.

Hvis man bruger en ordentlig kvalitet grus og holder bakken ren er der ikke
lugtgener. Bliver den vænnet til at komme med på besøg fra killing, skulle
det ikke give problemer, at den kommer udenfor kan måske betyde at den vil
ønske at komme ud også når den er hjemme.

Om den kan leve op til Dritte er det faktisk kun dig der kan bestemme, det
er vigtigt at du husker at katte er lige så forskellige som mennesker, de
har helt deres egen personlighed, så hvis du går og sammenligner den nye kat
med Dritte, vil den måske ikke, men hvis du glæder dig over at dele liv med
en ny personlighed og glæder dig over både deres forskellighed og deres ens
"vaner" så kan den godt.

Så vil jeg blot sige at du måske kunne overveje to katte, de vil have meget
fornøjelse af hinanden, kunne
give hinanden nogle ting som vi ikke kan give dem, det er
især vigtigt med indekatte (synes jeg) at de har en artsfælle, alene-katte
kan når de er alene hjemme finde
på at lave ulykker af kedsomhed.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 10-06-04 08:50

On Thu, 10 Jun 2004 06:58:03 +0200, "Morten Larsen"
<mernstrand@despammed.com> wrote:

>Vil det være synd for en kat at komme til en indendørs hytte på Vesterbro?

Nej, det kan den sagtens vænne sig til.

>Kan jeg mon få den til at holde sig fra planterne?

Mine katte har aldrig rørt mine planter overhovedet, mens andre
overhovedet ikke kan have en eneste plante i huset uden at katten skal
hærge den. Det er vist et spørgsmål om held.

>Vil det lugte, at have en indendørskat?

Nej, ikke med mindre du ignorerer kattebakken. Holder du den ren, så
lugter der ikke overhovedet. Hvis du får en hankat vil jeg dog
anbefale at kastrere den, for hankatte har det altså med at "dufte"
lidt stærkt når de er kønsmodne.

>Kan den komme på besøg/ ophold hos mine forældre med dermed
>mulighed for at komme udenfor?

Jeg havde min med på ferie hos svigermor, men igen det er meget
aghængigt af katten. Når du lukker en kat ud i det fri er der altid en
risiko for at den løber væk. Det er den chance man tager med
ude/inde-katte.

>Kan den leve op til Dritte?

NEJ!
Intet andet dyr vil kunne erstatte Dritte, og hvis det er det du
søger, så vil jeg fraråde dig at få kat. Alle dyr er forskellige, og
de skal elskes og respekteres som selvstændige individer. De skal ikke
sammenlignes med eventuelle forgængere.

>Jeg savner, i den grad, min kat.......

Og det er helt naturligt, men den får du altså ikke tilbage. Når du
har gjort dig det klart kan du begynde at se dig om efter en anden
kat, men hvis du forhaster dig kan det blive en skuffende oplevelse
både for dig og din fremtidige kat.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Jane

Dato : 10-06-04 10:40

Leyna skrev i <news:bu3gc09ubr9r4l0le1m1sues2blh2mau2c@4ax.com>:

> [...]
> aghængigt af katten. Når du lukker en kat ud i det fri er der altid en
> risiko for at den løber væk. Det er den chance man tager med

Hvordan undgår du at din kat savner udendørslivet når hun har
prøvet det?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Leyna

Dato : 10-06-04 11:17

On 10 Jun 2004 09:40:28 GMT, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak>
wrote:

>Hvordan undgår du at din kat savner udendørslivet når hun har
>prøvet det?

Det gik mere eller mindre af sig selv. Hun blev bare inde. Hun tiggede
ikke engang om at komme ud, men nød meget at ligge at flyde i vinduet.
Måske har jeg bare været utrolig heldig.

Nu er der jo ingen af dem der er indekatte mere. I hvert fald ikke
mere end de selv vælger, og jeg må da erkende, at selv om de har
adgang til naturen, så er de for det meste inde.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jytte jensen

Dato : 10-06-04 09:41

> [...]
>
> Morten
>
> PS! Har læst de pragtfulde mails om de overkælne katte.........det er sådan

Du kan sagtens have en indekat i en lejlighed på Vesterbro. Du skal nok
bare være forberedt på at den ikke kommer til at ligne Dritte.
Der findes gode bøger på biblioteket om de helt almindelige spørgsmål
omkring kat du stiller. Det er nok meget smart at du forholder dig til
hvilket liv du fører og så vælger kat ud fra det. Der kan det være en
god idé at sætte sig ind i de forskellige racer. Se www.racekatte.dk

Held og lykke med det.

Jytte

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : maz

Dato : 10-06-04 09:53

Morten Larsen wrote:
Forfærdeligt med din gamle kat :(

> Jeg har en meget stor forkærlighed for planter, og har dem i alle
> vinduer og- ja, overalt! Hvad skal jeg gøre?
Man kan vælge kun at have planter, som ikke er giftige for katte. Der er en
række planter, som katte kan tåle. Jeg har personligt med mine katte gennem
årene aldrig haft problemer med at kattene spiste, gnaskede eller legede med
planterne. Heller ikke de to terrorist-ungkatte, som jeg har nu. Men det er
individuelt. Så kun tiden kan vise det. Men se først om det er et problem
før du smider alle dine planter ud - det ville jeg gøre.
Kattegræs kan afhjælpe at katten tygger i planter (hvis den har tendens til
det)

> Vil det være synd for en kat at komme til en indendørs hytte på
> Vesterbro? Kan jeg mon få den til at holde sig fra planterne? Vil det
> lugte, at have en indendørskat?
Nej, det er ikke synd. Men særligt indekatte har bedst af andet katteselskab
(medmindre du vælger en ældre omplaceringskat, der kun kan trives som
enekat). Adfærdsproblemer ses hyppigst hos indekatte og sjældnere hos
inde/-udekatte. Det lugter normalt ikke at have en kat eller to (ell
flere).Godt kattegrus og daglig rensning af bakken fjerner lugtgener. Men
lær at leve med "charmen" ved at have kattegrus alle steder ;)

>Kan den komme på besøg/ ophold hos
> mine forældre med dermed mulighed for at komme udenfor? Kan den leve
> op til Dritte?
Ja, det kan den godt. Men du risikerer, at den bliver så glad for at være
ude, at den ikke vil trives som indekat i en lejlighed. Det finder du kun ud
af ved at prøve dig frem. Katte er meget forskellige, og man bør nok aldrig
sammenligne eller forvente en kat magen til med samme personlighed som den,
man har haft før.

> PS! Har læst de pragtfulde mails om de overkælne katte.........det er
> sådan en jeg skal ha'
Så vælg en siameser, orientaler, ocicat, aby, somali eller lignende :) Meget
krævende katte, men til gengæld elsker de menneskers selskab.

/Maria

Fra : fam. Ager

Dato : 10-06-04 11:58

> [...]
>
> Knus,
>
> Morten
>
> PS! Har læst de pragtfulde mails om de overkælne katte.........det er
----

Hej Morten.

Det kan da godt lade sig gøre, jeg vil følge trop med de øvrige svar, og
fortælle om vores Anton. Han er en snart et årig Ragdoll, på 6,5 kg. en
rigtig kælepot og snakkemaskine. han hverken hvæsser kløer eller æder
planter, eller kattegræs, for den sags skyld.... han har et fantastisk godt
gemyt, rolig og sjov. er bedste venner med vores 2 hunde, cairn terrier og
en boxerhvalp. Han elsker at blive båret rundt på, fremmede kommer han
fisende hen til, for at få kæl.
Jeg har haft lidt dårlig samvittighed over, at han ikke kom ud, vi bor tæt
op ad en ret trafikeret vej, så jeg tør ikke. Men han kommer så ud i
flexiline og sele, og bliver "tøjret" i gården, selvfølgelig under opsyn. Og
det fungerer rigtigt godt.
Iøvrigt er han for tung i en hvis legemsdel til at kunne komme op i
vindueskarmen og køkkenbord, med mindre der er noget at komme op via......
Men han har så en udkigspost på sit kattemiljø, som er placeret ved en
altandør, som ikke er i brug.
Han er en meget elskelig bamsemissehund....

held og lykke med det!
Marie

Fra : Morten Larsen

Dato : 11-06-04 21:39

Hej alle sammen.

Vil lige takke for jeres anbefalinger og ord.

Jeg må gå i tænkeboks og overveje hvad jeg gør med hensyn til en mulig ny
kat.

God weekend,

Morten

Fra : Quatalis

Dato : 22-06-04 03:57

Du kan sagtens have en indekat, hvis du vælger en der er vant til at være
indekat eller får en killing. Jeg ville vælge en hunkat - det sparer dig for
meget bøvl og lugt (og her taler jeg virkelig af erfaring *lol*). Du skal
være opmærksom med mængden af foder så din kat ikke bliver overvægtig fordi
den rører sig mindre end en udekat. Jeg kan anbefale et af de special fodere
dyrlægen sælger - det koster stor set det samme som supermarkedsmodellen
fordi det er så drøjt - din kat får alt det den skal have og det forebygger
mod forskellige sygdomme som urinvejssten, fedme, diabetes mm. Du skal
aktivere din indekat mere, ligesom den ikke har godt af at være alt for
meget alene.

Mht. planter kan det virkelig blive et problem, da de fleste katte ikke har
nogen speciel fornemmelse for hvilke planter der er giftige og hvilke der
ikke er det. Og spiser de en plante der er, så kan de altså dø af det. Nogle
katte kan man opdrage til ikke at nippe af stueplanterne, nogle gør det
aldrig af sig selv - og andre kan simpelthen ikke lade være. Jeg har haft
katte der aldrig kunne drømme om at røre en potteplante - den jeg har nu kan
slet ikke styre sig i en grad så vi ikke kan have en buket på bordet eller
purløg i vindueskarmen. Efter et par akutte dyrlæge besøg vedtog vi at vi
kunne undvære potteplanter...

Du skal nok ikke regne med at "tage din kat på besøg" hos dine forældre. De
fleste katte er meget afhængige af deres territorium. De bryder sig normalt
ikke om at blive flyttet alt for meget rundt. Nogle katte tager det pænt
andre bliver så stressede at de holder op med at spise. En indekat kan
heller ikke altid "finde ud af" at være ude. De har som regel ingen sans for
at passe på farlige ting, ligesom de ikke kan finde rundt et nyt sted, og
let bliver væk. Lige som en udekat som regel bliver vildt frustreret hvis
den pludelig skal bo et sted hvor den ikke kan komme ud. Hvis du aktiverer
din indekat og den aldrig har prøvet andet end at være indekat, savner den
ikke at være ude - den har jo aldrig prøvet det.

Mht. lugt så vælg en hunkat, brug træpiller i kattebakken og skift den
dagligt, så får du ingen lugtgener.

Jeg har både haft inde og udekat - og selvom det selvfølgelig er dejligt for
en kat at have adgang til have, så er det skønt med en indekat fordi man
ikke sidder og bider negle hver anden uge når den pludselig ikke kommer hjem
en morgen. Ingen af mine udekatte er døde af alderdom, men af trafikulykker,
blevet væk, angrebet af hunde/ræven og det er altid trist og traumatisk -
især når den bare forsvinder og man ikke kender dens skæbne.

Om du bliver lige så knyttet til en ny kat som den du havde før, er jo svært
at sige. Men jeg tror at du vil blive positivt overrasket når du har haft
den nye i lidt tid.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-06-04 09:10

Quatalis skrev
<Jeg ville vælge en hunkat - det sparer dig for meget bøvl og lugt (og her
taler jeg virkelig af erfaring *lol*). >

Så må jeg lige "protestere" lidt, alle katte der ikke skal bruges til avl
bør neutraliseres og en neutraliseret hankat
lugter ikke mere end en hunkat, jeg taler også af erfaring

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 22-06-04 10:54

<Snip en masse fornuftigt>

Er dog lidt uenig i dette:

"Quatalis" <MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> wrote in message

> Mht. lugt så vælg en hunkat, brug træpiller i kattebakken og skift den
> dagligt, så får du ingen lugtgener.

Jeg har både haft hun- og hankatte og er de kastrerede lugter de ikke. Jeg
synes hankatte er meget nemmere at omgås, da hunkatte godt kan være nogle
egenrådige hystader Som andre har skrevet, er det bedst at få 2 katte,
det giver ikke mere besvær, tværtimod har de hinanden at lege og hygge med,
i stedet for måske at kede sig, og gå og græde, når de er alene hjemme. Jeg
plejer at få 2 han-killinger ad gangen, så har de både nogle at lege og slås
med, og i mine øjne er det absolut det bedste. Det er også nogle der vælger
både en hun og han kat sammen, men det er mit indtryk at de ikke leger så
godt sammen, da hankatte tit kan være lidt for voldsomme.
Hvis du bruger klumpende grus, som f.eks. Bio-Kat eller Extreme Classis, som
fås hos dyrehandlere, behøver du ikke _skifte_ sandet. Fidusen med den slags
grus er netop, at man ikke skal skifte gruset, men efterfylde. Så man nøjes
med at tage klumperne op med en skovl og efterfylde, når sandet er sunket i
kassen. Der skal altid være meget sand i kassen, så der ikke tisses i bund.
Man kan så vaske bakken en sjælden gang imellem, hvis der er tisset i bund
eller skidt på kanterne.

--
Hilsen Denise