Hjælp med et fordansket navn?
Fra : Tom

Dato : 09-06-04 22:12

Hej.

Jeg har en tip tip oldefar med et lidt sært navn.

Er her måske en som kan hjælpe mig?

Han var tysk og hans efternavn var Knikkering.

Så er problemet bare at det navn er ukendt for

alle de tyskere jeg har nævnt det for.

Kan navnet være fordansket? I så fald, er her så

en som har et bud på hvad den tyske udgave af

det navn kunne være?

På forhånd tak,

Tom Johansen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-06-04 22:46

Tom skrev:

>Jeg har en tip tip oldefar med et lidt sært navn.

Det er vi mange der har eftersom vi alle har 16 af dem.

>Han var tysk og hans efternavn var Knikkering.
>Så er problemet bare at det navn er ukendt for
>alle de tyskere jeg har nævnt det for.

Hvorfor er det et problem? Jeg er heller aldrig stødt på det, men
tyske efternavne kan være ganske varierede.

>Kan navnet være fordansket?

Ja ...

>I så fald, er her så en som har et bud på hvad den tyske udgave af
>det navn kunne være?

Der er mange muligheder. I moderne standardtysk skrives aldrig -kk-
men i stedet -ck- . Jeg husker heller ike at være stødt på -kk- i
ældre tysk.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-06-04 01:19

Den Wed, 9 Jun 2004 23:12:05 +0200, skrev Tom:

>Jeg har en tip tip oldefar med et lidt sært navn.
>
>Er her måske en som kan hjælpe mig?
>
>Han var tysk og hans efternavn var Knikkering.

Prøv med formen 'Knickering'. Her er en hel familie af slagsen:
http://home1.inet.tele.dk/swh/lenette.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : Tom

Dato : 10-06-04 19:56

Tak for hjælpen .

Tom Johansen.