Kakelakker ombord
Fra : MORTEN JENSEN

Dato : 09-06-04 20:31

Hvordan udrydder man de ubudne gæster!
Båden ligger i Tyrkiet, og det er et tilbagevendende problem, da bæsterne
åbenbart er immune overfor
de insektgifte vi køber i Tyrkiet. Findes der noget mere effektivt gift i
Danmark?
mvh mummi

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-06-04 21:36

Uheldigvis faldt MORTEN JENSEN over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> bæsterne åbenbart er immune overfor
> de insektgifte vi køber i Tyrkiet. Findes der noget mere effektivt

Næppe, der skal jo også være plads til folk ombord. Dernæst har giften
ikke den store virkning på de æg, kakkelakkerne har lagt.

Det gælder om, at *alt* hvad der kommer om bord af fødevarer osv.
bliver vasket grundigt for æg. Det er æggene, der er er problemet .
Men det er jo meget svært at gøre i praksis, fordi der kan være æg i
alt, f.eks. sukker, mel og ris osv..

Navnlig grønsager er den store kilde til kakkelakker...

I en af de mange rejsebøgerne kan jeg huske, at forfatteren skriver,
at han mødte en sejler, der var så desperat af kakkelakker, at han
tømte skibet og sænkede det. Forfatteren morer sig så over, hvordan
man på afstand kunne sidde og se på, at alle kakkelakkerne susede op i
masten

Men alternativt er du nødsaget til at få gasset båden. Måske findes
der en gas, som også kan dræbe æggene, det er da absolut muligt.

Claus

Fra : Alis og Michael

Dato : 10-06-04 06:53

"MORTEN JENSEN" <p.svensson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åbenbart er immune overfor
> de insektgifte vi køber i Tyrkiet. Findes der noget mere effektivt gift i

Hej mummi

Det med kakkerlakker er noget svært noget. Hvis du vil have dem helt
udryddet skal formentlig have fumigeret båden. Dvs. der kommer en
proffessionel og fylder båden med cyanidgas eller noget andet meget giftigt,
det skal så stå i båden i et stykke tid, måske flere dage for at sikre at
alle hulrum er blevet fyldt. Derefter skal hele båden så ventileres og der
skal gasmåles for at sikre at der ikke er noget gas tilbage nogen steder.
Det holder så indtil næste gang der kommer proviant eller andre ting ombord,
det er nemlig her kakkerlakkerne kan gemme sig og blive flyttet rundt.
Det man så kan gøre er at holde båden ren, dvs der må ikke være nogen
krummer etc. på dørken. Det gør at kakkerlakkerne ikke umiddelbart kan finde
noget at spise men helt holde dem væk kan man ikke, man kan kun reducere
deres antal til et "næsten" umærkeligt niveau.

Og husk at en død kakkerlak vil blive spist af sine "venner" så man skal
samle de døde op efter sig.

Det skal også lige nævnes at man kan få et ugiftigt middel til at fange
kakkerlakker. Det er nogle små papæsker med en dråbe lokkemiddel og så et
par striber kraftig lim. Man placerer dem der hvor man mener en kakkerlak
vil komme forbi og kigger så jævnligt i æsken for at se hvor mange der er i.
Når man mener æsken er fyldt kan man bare smide den ud og placere en ny.

Mvh
Michael

Fra : Peter

Dato : 10-06-04 09:47

"Alis og Michael" skrev i en meddelelse

> Det med kakkerlakker er noget svært noget.
---KLIP---

Ud over rådene fra Alis og Michael, kan jeg tilføje følgende:

Tilsyneladende hjælper det også at holde båden "tør", - så de heller ikke
får noget at drikke. (Kender også en der hælder en slat olie i sumpen for at
afskrække dem fra at drikke der).

Det er en god vane at "pakke ud" på kajen, så man ikke - slet ikke - bærer
bølgepap og anden unødig emballage om bord. (Især pga. æggene som nævnt af
Claus).

De nævnte papæsker fås som fint dekorerede "Kakkerlak-Moteller", hvor dyrene
så kan indlogere sig standsmæssigt - til de dør.

En båd på land eller ved kaj har alle muligheder for at blive invaderet af
kakkerlakker,
- uanset hvad du ellers gør.

Held og lykke med kampen / Peter

Fra : CarstenD

Dato : 10-06-04 08:38

.. Findes der noget mere effektivt gift i
> Danmark?

Prøv det her link. Det er noget, der minder om de udgåede Vapona Strips, som
slog stort set alle insekter ihjel....

http://www.bug-guy.com/insect_guard_label.htm

Fra : edob

Dato : 13-06-04 21:22

For mange år siden sejlede jeg 2 år i et handelsskib i "sukkerfarten",
d.v.s. mellem cuba og usa. Vi sejlede med råsukker, så I kan tænke jer de
gode muligheder for at kakelakker kunne trives ombrod - og de stortrivedes.
Har aldrig set så mange og store kakelakker. Kan huske at det blev sagt, at
skibet skulle "gasses" på værft for at slippe af med bæsterne. Det blev
naturligvis aldrig gjort - og vi vænnede os til dem.

En metode vi benyttede for at holde dem ned var at stille tomme blikdåser
forskellige steder hvor de færdedes. Blikdåserne smurte vi indvendig op af
siderne med smør, og i bunden dryssede vi lidt kaffe. Kaffen for at
tiltrække kakelakkerne, og smøret på indvendige side for at gøre dåsen glat
indvendig så bæsterne ikke kunne kravle op af dåserne igen. Om morgenen
tømte vi dåserne ud over siden - det var med til at holde bestanden nede,
men udryde dem kunne vi ikke. Måske kan du bruge ideen, den er afprøvet i
praksis og der blev hældt mange kakelakker overbord.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Lars Bonde

Dato : 16-06-04 12:32

> [...]
> åbenbart er immune overfor
> de insektgifte vi køber i Tyrkiet. Findes der noget mere effektivt gift i

Efter 2½ år i middelhavet kender jeg godt problemet. Du skal bruge lidt
borsyger. Det er ikke gift. Man her brugt det i mange år til at rensen sår.
Borsyger her den egenskab at den giver luft i maven. Da den slags kryb ikke
kan slippe en lille vind ja!!! så kan du selv tænke dig til resten.
En kapsel med lidt honning iblandet lidt borsyger. Det kan desværre ikke
købes herhjemme da det går i grundvandet.

VH Lars

---