pc'ere og Mac's i netværk?
Fra : anders

Dato : 09-06-04 15:08

Hej

Har ikke den store erfaring i at lave netværk mellem computere, men står for
at skulle prøve det.

Jeg skal forbinde 2-3 pc'er og 2 mac i netværk. Jeg ved desværre ikke endnu
hvilke styresystemer der er på nogle af dem.
Er der alligevel nogen, der kan fortælle mig hvad jeg har brug for af
software og hardware for at de kan komme i netværk, eller er det vigtigt at
kende styresystemerne?

Mvh
anders

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 09-06-04 17:18

anders wrote:

> [...]
> Er der alligevel nogen, der kan fortælle mig hvad jeg har brug for af
> software og hardware for at de kan komme i netværk, eller er det vigtigt at

Hej Anders

Hvis de "bare" skal kunne komme ud på internettet, så sætter du dem bare
til en switch.

Dog skal du sikre dig, at DHCP-serveren kan dele op til ca. 5 adresser ud.

Nogle udbydere sætter vistnok begrænsning på, hvilket kan betyde at
de(n) første maskine(r), der tændes eller sættes på virker fint.

Men efterfølgende maskiner kan ikke, fordi DHCP-leasen er reserveret til
de(n) første.

Man kan risikere at skulle vente mellem 0 og op til en uge på, at
DHCP-leasen i routeren løber ud.

-

Løningen kan i disse tilfælde være at sætte en lille billig
hardware-router op - gerne med indbygget switch.

Man kan også anvende en software-router (MacOSX, Windows eller *nix),
men de bruger sædvanligvis mere strøm og kan være mindre staqbile, hvis
de ikke passes eller sættes ordentligt op.

-

Vil du kunne logge på en (PC)server, vil jeg kraftigt anbefale MacOS
10.3 ("Panther"), hvis hardwaren tillader det, da de kan logge på
PC-servere og printe på mange forskellige typer af printere pga. af
antallet af drivere. Man skal blot huske at sætte MaOS's
standard-sideformat til A4.

Hvis man absolut skal anvende MacOS 9.x, kan dette, som en OS-feature,
gøres under MacOS 10.3 på G4- og G3-mikroprocessor baserede
Macintosh-maskiner - men ikke på de nyere G5 baserede!

mvh/Glenn

-

Fra : anders

Dato : 09-06-04 18:53

"Glenn Møller-Holst" wrote:

> [...]
> gøres under MacOS 10.3 på G4- og G3-mikroprocessor baserede
> Macintosh-maskiner - men ikke på de nyere G5 baserede!

Tak for hjælpen.

Uha... der er meget en nybegynder skal finde ud af. Var lige ved at stå af,
allerede da jeg stødte på "ordet" DHCP. Men jeg tror jeg har en lille idé om
hvad du snakker om.

Jeg kan fortælle at de tre mac's der kører OS 9 og X og de to pc'er, der
begge kører XP er på nettet pt. via en fast ip-adresse og en hub. Ønsket fra
de 5 computerejere er, at de skal kunne flytte filer mellem de 5 maskiner.
Har hørt om et lille program der hedder Dave. Ville det være alt de mangler
for at de kan se hinanden?

Mvh
anders

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 09-06-04 23:09

anders <junk@xotfjerndette.dk> wrote:

> Jeg kan fortælle at de tre mac's der kører OS 9 og X og de to pc'er, der
> begge kører XP er på nettet pt. via en fast ip-adresse og en hub.

Det kan ikke lade sig gøre... Enten må du have en IP-adresse til hver
maskine, eller du må have en router, som kører "Network Address
Translation" (NAT). Mon ikke du har det sidste? I så fald har routeren
sikkert også indbygget en DHCP-server, som tildeler lokale IP-adresser
til maskinerne. (Hvis ikke du har en router, så overvej at anskaffe en,
som Glenn foreslog.)

> [...]
> Har hørt om et lille program der hedder Dave. Ville det være alt de mangler

Ja, DAVE (www.thursby.com) en en mulighed til de(n) maskine(r), som kun
kører Mac OS 9. Det er shareware, men rimeligt i pris.

Til Mac OS X skal du ikke anskaffe ekstra software, for det kan direkte
køre "Windows-netværk" (SMB/CIFS).

Mac OS X og Mac OS 9 kan selvfølgelig snakke med hinanden via
"Macintosh-netværk" (AppleShare). På den måde kan du flytte filer til og
fra din(e) Mac OS X-maskine(r) fra alle de andre maskiner, men ikke
direkte mellem Mac OS 9 og Windows. Måske kan du nøjes med det?

Generelt om netværk: www.net-faq.dk

Om win-mac-netværk: www.macwindows.com

God fornøjelse!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : anders

Dato : 10-06-04 09:50

"Thorkil Olesen" wrote:

> [...]
> sikkert også indbygget en DHCP-server, som tildeler lokale IP-adresser
> til maskinerne. (Hvis ikke du har en router, så overvej at anskaffe en,

Routeren er en ZyXEL Prestige 650R-31 og tilhører Tiscali. Bag på æsken står
der at den har noget der hedder Multi-toMulti NAT , IP Policy Routing,
DHCP/DDNS og IGMP.

Skulle denne router så ikke være nok?

Mvh
anders

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-06-04 22:20

> [...]
> der at den har noget der hedder Multi-toMulti NAT , IP Policy Routing,

Jo, det lyder sådan.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Kell Jørgensen

Dato : 12-06-04 14:58

Hej Anders

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der alligevel nogen, der kan fortælle mig hvad jeg har brug for af
> software og hardware for at de kan komme i netværk, eller er det vigtigt

Der er mindst 2 løsninger.
1: MacLan PC connect som installeres på en PC, den agerer så server for både
Mac og PC
2: Windows2K eller Linux Samba server

mvh
Kell Jørgensen