Konfiguration af router
Fra : Chris

Dato : 09-06-04 14:22

Hej,

Jeg har en Level One FBR-1405TX router som jeg har problemer med at
konfigurere (har kun lidt erfaring med det). Jeg har Bredbånd hos TDC og
har fået en fast IP af dem. Routeren giver mig 3 valgmuligheder ved ADSL:
1) Fixed-IP xDSL 2) PPPoE xDSL 3) PPTP xDSL
Jeg går ud fra at jeg skal vælge Fixed når jeg nu har fået en fast IP af
dem? Her skal der så tastet 4 ting ind som den skriver jeg skal have
fået af TDC:

1) IP:
2) Gateway IP:
3) DNS:
4) Subnet Mask:

ad1) IP'en er vel den faste offentlige IP jeg har fået af TDC.
ad2) Denne er jeg i tvivl om! For det er vel ikke routerens IP
192.168.2.1 for det må den jo kende i forvejen?
ad3) Her har jeg indtastet 194.239.134.83 som er TDC's primære DNS
server. Jeg forstår dog ikke at man ikke kan indtaste en sekundær .. nå,
never mind.
ad4) Her bruger jeg 255.255.255.0

Jeg tror det er nr. 2) som driller - hvad skal der her stå? Hvis det
ikke er routerens gateway IP er der så nogen som kender TDC's gateway IP?

/Chris

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-06-04 13:41

"Chris" <csv72@netscape.net> wrote in message
> [...]

> Jeg tror det er nr. 2) som driller - hvad skal der her stå? Hvis det
> ikke er routerens gateway IP er der så nogen som kender TDC's gateway IP?

Hej
Det er korrekt at det skal være TDC gw IP.
Hvad den er afhænger af det subnet du er på med din public IP.
Hvis du har DHCP på din adsl, skal routeren opsætte til at få dhcp på
ydersiden, ellers bliver du smidt af efter 1 time.
Din gw IP vil fremgå af din tilslutningspapirere du har fået af TDC, eller
måske kan du sætte din PC på direct og se hvad den er (såfremt du har DHCP)

Ellers må du ringe til TDC.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Ax

Dato : 09-06-04 14:33

Chris wrote:
> [...]
>
> Jeg tror det er nr. 2) som driller - hvad skal der her stå? Hvis det
> ikke er routerens gateway IP er der så nogen som kender TDC's gateway

Jeg har også TDC (medarbejder)bredbånd med fast IP.
Min router (D-Link 604) er konfigureret til PPPoE.
Det er så TDC der styrer at routeren altid får den samme faste IP adresse
(udfra mit kontonavn og adgangskode).

/Henrik

Fra : Cubus

Dato : 12-06-04 08:50

"Chris" <csv72@netscape.net> skrev

> [...]
> 1) Fixed-IP xDSL 2) PPPoE xDSL 3) PPTP xDSL
> Jeg går ud fra at jeg skal vælge Fixed når jeg nu har fået en fast IP af

Selvom din IP er fast kan den godt uddeles via DHCP. Mon ikke der gemmer
sig en 4. mulighed i routeren, der hedder DHCP eller automatic el lign? Kun
ved Bredbånd prof skulle du indtaste de 4 størrelser som du har været i gang
med.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/tcp_ip_manuel_konfig.php

Også hos Tele2adsl uddeles faste IP-adresser via DHCP. Her har det dog i
lang tid kunne lade sig gøre at indtaste adressen fast i maskinerne, hvilket kunne
være en fordel fordi der ofte var problemer med DHCP-serveren hos Tele2.
Men nu skiftes softwaren ud og man bliver også hos Tele2adsl nødt til at
anvende DHCP.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/