max-height og max-width
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-06-04 12:16

Hejsa

Jeg skal have vist et billede som højst må være 150 px bredt og 200 px
højt. Derfor har jeg defineret

max-width: 150px;
max-height: 200px;

i mit stylesheet.

Men hvis billedet er større end 150x200 så bliver det vredet ud af
proportion hvis forholdet mellem siderne ikke er i forholdet 3 til 4. Kan
man ikke på en eller anden måde bare få den til at skalere billedet
efter den side hvor max-størrelsen "klemmer mest"? Altså få den til at
skalere billedet ned under hensyntagen til proportionerne.

Håber det giver mening.
/Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-04 12:31

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> billedet efter den side hvor max-størrelsen "klemmer mest"? Altså få
> den til at skalere billedet ned under hensyntagen til proportionerne.

Det er aldrig en god ide at overlade til en browser at skalere billeder. Det
dur en browser ganske enkelt ikke til.

En bedre løsning er, at du i et decideret grafikprogram sætter billederne
til den størrelse, du ønsker at vise dem i. Slutresultatet bliver meget
pænere og samtidig tvinger du ikke brugerne til at hente billeder, der er
meget større end den størrelse, de vises i. Det er brugernes telefonpenge.
;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-06-04 14:17

On Wed, 09 Jun 2004 13:30:51 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Det er aldrig en god ide at overlade til en browser at skalere billeder. Det
> dur en browser ganske enkelt ikke til.

Det er vi enige om, men de billeder jeg skal have vist er nogle som
brugerne selv uploader til serveren (billeder af dem selv), så dem har
jeg ikke rigtig kontrol med (læs: jeg gider ikke selv stå for skalere
deres billeder korrekt).

Derfor skulle det gerne være sådan at jeg beder dem om at lægge et
billede op i en vis størrelse, og hvis de så ikke retter sig efter det,
så må de selv leve med kvaliteten.

Mvh.
/Thomas

Fra : Anders Lund

Dato : 09-06-04 14:32

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> brugerne selv uploader til serveren (billeder af dem selv), så dem har
> jeg ikke rigtig kontrol med (læs: jeg gider ikke selv stå for skalere

Hvis du har adgang til PHP på serveren, kunne du lade den om at skalere
billederne. Så med lidt matematisk snilde, kunne du lade serveren finde
ud af hvad billedet skal skaleres til, så det opfylder dine krav.

Se evt. i PHP gruppen, da spørgsmålet om "thumbnails" lige har været
oppe og vende der.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 09-06-04 20:47

On Wed, 09 Jun 2004 15:32:19 +0200, Anders Lund wrote:

> [...]
> ud af hvad billedet skal skaleres til, så det opfylder dine krav.
>
> Se evt. i PHP gruppen, da spørgsmålet om "thumbnails" lige har været

Tjaeh så er jeg jo nok nødt til at krybe til korset og tilstå at jeg
har kodet PHP på tilnærmelsesvis fuld tid i 3 år nu, og at jeg egentlig
bare ledte efter en let løsning :) (jeg er dog stadig interesseret i et
svar på det oprindelige spørgsmål).

Men ja, det er nok rigtigt at jeg skal have skaleret billedet i stedet,
så det vil jeg sætte mig til at gøre.

Tak for svarene.
/Thomas

Fra : Peter Anskjær

Dato : 09-06-04 21:21

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svar på det oprindelige spørgsmål).
>
> Men ja, det er nok rigtigt at jeg skal have skaleret billedet i stedet,

Alt afhængig af hvilke filtyper du lader dine brugere uploade, så er det jo
kun 12-15 linjer kode der skal til, så hvis du er næsten fuldtidsprogrammør
kan det da ikke tage længere tid end 15 minutter at lave.
Ellers kan du jo altid gå ind på php.net og kigge efter imageresampled, der
er en million forslag til at lave resized pictures.

Mvh
Peter

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-06-04 22:14

Peter Anskjær wrote:

> Ellers kan du jo altid gå ind på php.net og kigge efter imageresampled

Ah, den hedder vist imagecopyresampled :)
http://dk.php.net/imagecopyresampled

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-06-04 08:45

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Ah, den hedder vist imagecopyresampled :)
> http://dk.php.net/imagecopyresampled

Selvfølgeligt, det gik lige en smule for hurtigt med at skrive åbenbart. Men
der ligger i hvert tilfælde flere forskellige modeller derinde.

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 09-06-04 14:36

> [...]
>
> Derfor skulle det gerne være sådan at jeg beder dem om at lægge et
> billede op i en vis størrelse, og hvis de så ikke retter sig efter det,

Så vil jeg foreslå dig at kigge efter noget serverside hvis du har adgang
til det. Med f.eks php kan du bare checke billedet ved upload og skalere det
hvis det er for stort. På den måde slipper du også for unødigt pladsspild på
serveren.

Mvh
Peter