MS Windows
briani 27239
Opgrader med en OEM version?
Fra : Jane

Dato : 09-06-04 12:06

Kan man opgrader fra Windows 98se -til Windows XP- med en OEM version?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : WK Konsortiet

Dato : 09-06-04 13:00

njet

Fra : Jane

Dato : 09-06-04 14:33

"WK Konsortiet" <[ingenprivatadresse]@mail.dk> wrote in

> njet
OK. Kan jeg så installer XP OEM på en ny udtagelig disk som hedder D: og
beholde Windows 98se på C: drevet?

Når så jeg så er færdig med at installer alle programmer på XP-D:drevet, og
den virker tilfredsstillende, kan jeg så bytte om på disk C: og D: så
udtagelig D:drev med XP bliver til C:drev og nuværende C:drev med Windows
98se formateres og bruges som lager/udtagelig disk?

Jeg er nemmelig ikke interesseret i at beholde Windows 98se, kun i
overgangsperioden.

Puh ha sikken en smøre.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : WK Konsortiet

Dato : 09-06-04 15:13

> OK. Kan jeg så installer XP OEM på en ny udtagelig disk som hedder D: og
> beholde Windows 98se på C: drevet?
Av, der bliver jeg i tvivl - men måske godt, men i givet fald bør du lade
dit d-drev være den primære fremover så. Windows vil lave en dual-boot som
du efterfølgende skal ind og slette således at den blot starter XP som
default (har ikke prøvet det selv, men det skulle være ganske simpelt a' la
fjerne en kommando i autoexec). Der er intet galt i at have D-drevet til at
være det primære drev.

> [...]
> 98se formateres og bruges som lager/udtagelig disk?
>
> Jeg er nemmelig ikke interesseret i at beholde Windows 98se, kun i
Det smarteste er nok at lave en jumping der gør dit nuværende c-drev til at
være slave drev, og dit nuværende d-drev til at være master - således
skiftes om på prioriteterne på dem. Herefter vil windows ikke kunne boote og
du kan installere en XP OEM på dit nye C-drev. Dette bliver således en "ren"
installation der med alt sandsynlighed også er det mest stabile, og du har
efterfølgende en 98'er liggende på d-drevet som du kan hente data fra. Regn
ikke med at du kan starte programmer endsige boote i 98, men du har fuld
adgang til filer, skrifttyper, dokumenter, genveje og tilsvarende
opsætninger som du ellers kan risikere at msite hvis du er for hurtig til at
tage en backup inden.

Sikke en smøre retur
Mvh
vanD

Fra : Edmund

Dato : 10-06-04 01:04

WK Konsortiet skrev:

> Av, der bliver jeg i tvivl - men måske godt

Hvis XP installeres på D bliver der automatisk oprettet en bootmenu, men
så kan man ikke bytte rundt på diskene bagefter, for XP skal bruge
bootinformationerne som ligger på C., og når det er en udtagelig disk,
er det vel upraktisk at begge diske altid skal være tilsluttet.

Så tag win98 disken ud, og sæt den nye disk der. ( bios skal rettes hvis
den ikke står til auto )
Installer så WinXP og sæt først win98 disken i bagefter ( som sekundery
master )

Man kan så i bios bestemme om der skal bootes på WinXP eller Win98
disken.
Disk 0 eller disk 1.

Det synes jeg ville være det mest simple, hvis det er en kort
overgangsperiode det drejer sig om, og man har en XP der ser sig selv
som værende på C., når man smidder Win98 ud.
Vil man så alligevel senere have en bootmenu, kan det da lade sig gøre
at oprette den, med lidt fixfaxerier
--
Mvh Edmund

Fra : Jane

Dato : 10-06-04 15:01

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote in news:2ipjbeFpt7t6U1@uni-berlin.de:

Ja du har ret i det hele. Jeg har nu købt en ny disk kun til XP "WD IDE
40GB Ultra Dma/100 7200Rpm med 8MB" og så tager jeg siden af kabinettet,
og flytter kablerne fra C-disken over i den nye og installer så Win.XP og
øvrige programmer, når alt er installeret og det funger tager jeg så Win.
98se ud og sætter den nye disk i, som du anbefaler.

Men nu et andet problem, hvordan formater jeg den nye disk, har aldrig
prøvet før, kan jeg lægge den i den udtagelige skuffe D: og formater den
fra Windows 98 C:drev (i dos) og hvad vil kommandoerne så være?
Den udtagelige disk hedder D:

Har hørt noget om F-disk, men jeg ved slet ikke hvordan man gør, gider du
forklare mig det?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : hcma

Dato : 10-06-04 00:21

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan man opgrader fra Windows 98se -til Windows XP- med en OEM version?

> [...]
det kan du godt, men det bedste er at formatere harddisken først og så køre
WinXP ind. Hvis det er en upgrade-version af XP, booter du bare helt normalt
op på WinXP-cd'en og et stykke inde i installationen bliver du bedt om at
indsætte din Win98se-cd, bare så systemet kan verificere, at du er er
berettiget til at benytte en upgrade-version, og så kører det eller bare
derudaf.
Husk at sætte BIOS til at boote på cd-rom som første boot-device.
m v h
hc

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-06-04 10:27

Der findes vist ikke OEM-opgraderingsversioner af Windows XP?