Køb af redningsvest
Fra : Erik

Dato : 09-06-04 10:40

Hejsa

Jeg stå og skal købe mig en oppustlig redningsvest til fiskeri fra jolle.
Hvad kan i anbefale? Gerne til en fornuftig pris.

På forhånd tak
Erik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-06-04 19:18

Uheldigvis faldt Erik over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg stå og skal købe mig en oppustlig redningsvest til fiskeri fra
> jolle. Hvad kan i anbefale? Gerne til en fornuftig pris.

Set ud fra et sikkermæssigt synspunkt, er der ikke nogen forskel på de
billige og dyre mærker. Alle, uanset pris mærke, er testede og
godkendet efter præcis de samme prøver og krav. Så man behøver ikke
frygte, at de billige ikke lever op til kravene.

Men der er naturligvis forskel i pasform, komfort osv. Jeg har selv
brugt en Secumar, som jeg var ganske tilfreds med.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-04 00:19

Claus, deri er jeg ikke enig med dig... der er meget forskel på kvaliteten,
tag f.eks. en wiretalje eller skraldetalje, som fåes fra et par hundrede ved
Harald Nyborg til flere tusinde ved en profesionell, begge taljer er
godkendt, det er korrekt, men jeg vil nødig stille mine tæer under noget der
hænger i de billige taljer... Det samme gør sig gældende ved en simpel
sjækel, vælger man en billig fremfor en Crosby, igen de begge er
godkendte... men jeg tvivler meget på den billige, idet der ofte kan opstå
revner som man ikke kan se med det blåtte øje, dette vil en ndt test
afsløre...

Så det at et produkt er godkendt er ikke = at det er sikkert

Mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-04 00:47

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afsløre...
>
> Så det at et produkt er godkendt er ikke = at det er sikkert

JO, når der er tale om redningsudstyr, så er det sikkert!

Redningsveste gennemgår skrappe CE og internationale prøver, før de
kan opnå godkendelse. Bemærk, at der er ikke tale om producentens egen
CE-mærkning, men om egentlige test og godkendelser.

Jeg er helt sikker på, at de billige redningsveste ikke udgør en
sikkerhedsrisiko på nogen måde, så ville de *aldrig* blive godkendte.

Du kan ikke sammenligne en wiretalje med en redningsvest. Det er to
forskellige ting, og CE mærkningen er fuldstændig anderledes.

Der er flere former for CE-mærkning:

Dels er der standard CE-mærkningen, hvor virksomhedens
produktansvarlige underskriver en erklæring om, at produktet er
fremstillet i henhold til de retningslinjer, EU har skitseret i de
relevante diriktiver samt evt i henhold til en ISO standard.

Så er der særlige produkter som skal igennem omfattende test, før de
bliver godkendt. Hertil hører redningsudstyr.

Redningsudstyr *skal* igennem egentlige test af et uafhængigt
testselskab, som er godkendt af EU eller andre internationale organer,
f.eks. SOLAS (Saftey Of Life At Seas) som udspringer af IMO.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-06-04 17:04

Beklager, men det gør løftegrej også....

Det du taler om er ikke en CE erklæring, men en "overenstemmelses erklæring"
som virksomheden underskriver ved udlevering og videre salg...

Selve producenten skal have lavet en CE mærkningen, som i bund og grund blot
er en erklæring om at man har gjort sig nigle tanker om at man ikke kommer
tilskade med produktet... f.eks. at en sut har vinger så man ikke sluger
den, eller en maskine har afdækket mekaniske dele så man ikke klemmer
fingrene...

Den egentligt test af produktets funktion og dermed godkendelse hvis det
lever op til kravene kan være udført af DNV, hvis der kræves særskilt
certifikat, som 3,1b...

Konklusion... flere instanser kan udføre test, disse resultater skal blot
leve op til de stillede krav, så har du en godkendelse...

Nu er 1000kr spørgsmålet så... hvor længe kan det enkelte produkt leve op
til kravene... hvor mange gange kan det tåle at blive brugt.... bliver
ringene trætte. gjordene møre... Ja, det er her kvaliteten kommer ind i
billedet!!! selvom det er godkendt...

Fra : Kristian Thorning

Dato : 10-06-04 10:24

Aldi har lige haft oppustelige veste i 150N klassen på tilbud til 399,- (de
fleste Aldi har stadig nogle tilbage). De er godkendte og lavet af Lalizas
som må siges at være et anerkendt mærke.

Mvh. Kristian

Fra : Ivar Holm

Dato : 10-06-04 12:53

http://www.soefartsstyrelsen.dk/sw1746.asp

På ovenstående link til Søfartsstyrelsen kan der læses om Lalizas -
redningsvestens historik.
Hvis der søges under vestens navn, kan der læses om henholdsvis forbud og
godkendelse.

M.v.h.

Ivar Holm