Håndsky på grund af leg?
Fra : MGA

Dato : 09-06-04 07:23

Hej gruppe!

Min lille Yorkie på 13 uger har de sidste dage vidst sig lidt "håndsky" -
sådan at forstå at hun er begyndt, når jeg rækker ned efter hende, at trække
sig tilbage som om hun ikke vil op. Ligeledes hvis jeg sætter mig ned og
rækker ud for at nusse hende, trækker hun sig tilbage.
Der er ingen af os der slår hende og jeg har ikke fattet en dyt af hvorfor
hun opfører sig som om vi gør.
Pludselig kom jeg til at tænke på min leg med hende "dræberhånden" - de
fleste af jer kender den nok - med min hånd lægger jeg hende ned, roder i
hendes pels, lader hånden svæve 10 centimeter over hendes hoved osv osv - og
hun angriber - meget farlig vampyrulv og nedlægger hånden, som dog hurtigt
kommer sig og tager til genmæle. Jeg hygger mig sådan med at lege med
hende - men er det det der gør at hun ikke vil min hånd? Tror hun der kommer
leg selvom der kommer nus?
Eller hvad?

Hun er god til selv at komme og stille sig op af vores ben når hun vil op,
men selv her trækker hun sig lidt når vi rækker ud efter hende.

Hun er i øvrigt holdt op med at komme når jeg kalder på hende ude i haven,
men det har jeg tillid til at jeg kan ændre med et par godbidder.
Mon det er en hunde-trodsalder?

På forhånd tak

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-06-04 08:09

Det gjorde / gør vores westie også og hun er 8 mdr...
Hun kan sætte sig hen til os og pibe, eller hoppe op af vores ben eller
lign. .. når vi så rækker ud efter hende for lige at tilkendegive os selv,
rykker hun sig væk.. og det er fordi hun vil lege.. hun vil i hvert fald
ikke op og sidde eller nusse

En hvalp på 13 uger er enormt legesyg og her skal der ske noget hele tiden
så længe den er vågen.. det er som regel først når den bliver træt at der
sådan rigtig kan nusses med den, men du kan evt. lade være med at give den
kontakt hver gang den vil.. på den måde vil den også lære at det altså ikke
er hele tiden I skal lege. Og så sørg for at rose den meget når den leger
med sit legetøj eller blot ligger eller tygger i et tyggeben eller bare
noget andet selvstændigt.. så finder den også ud af at det er godt at gøre
noget selv.

At den ikke vil indenfor når du kalder er fordi der er enormt spændende i
jeres have og det er der måske ikke indenfor for den. Der sker jo noget i
haven hele tiden og der er en masse dufte.. du skal ud i haven og være lidt
med så vil hvalpen finde ud af at du altså også er spændende og så vil den
formentlig komme med ind når du går ind..
Husk at få givet den en masse ros og en godbid når den så endelig kommer ind

Kærligst Heidi

Fra : MGA

Dato : 09-06-04 09:34

Men betyder det at jeg ikke behøver holde op med at lege med hende med
hænderne?

Mette

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-06-04 10:23

Nej det behøver du ikke at holde op med..
Det har vi også selv altid gjort..

Så længe hvalpen leger med og fanger dræberhånden ) ser jeg ingen grund
til at stoppe .. vi plejer selv lige at give vores den helt store tur med
klø og nus og om på maven når vi har leget.. det er så hyggeligt.
Og så længe hvalpen ikke lige frem flygter helt når du rækker hånden ud til
den.. fx. kommer den tilbage er det helt sikkert tegn på leg )

Kh Heidi

Fra : MGA

Dato : 09-06-04 10:26

> [...]
til
> den.. fx. kommer den tilbage er det helt sikkert tegn på leg )

Tusind tak - dit svar er en stor hjælp. Jeg tænkte ikke på at hun netop ikke
synes nus er så spændende endnu, men at hun hellere vil lege - det kommer
nok med det nus, for hun elsker at ligge og sove op af mig med min hånd på
hende. Vi siger hun gør det fordi så ved hun hvor hun har mig

Mette - som skal lege dræberhånd med Kali

Fra : x Vuf x

Dato : 09-06-04 10:29

Wed, 9 Jun 2004 10:34:28 +0200, MGA wrote:

>Men betyder det at jeg ikke behøver holde op med at lege
>med hende med hænderne?

Efter min ydmyge mening, er det den dummeste leg overhovedet,
du har leget med hende. Du truer hende jo med hånden, og da
hunden er så lille, er hånden enorm! Ja ja, ingen skræmmer
livet halvt af kræet for andet end sjov, men så langt tænker
en lille hundehvalp altså ikke. Det er en voldsom trussel for den.

Selvfølgelig skal du da stadig bruge dine hænder i leg med hunden,
men find dog på noget andet. Tril med tennisbold eller hiv i sok.
Efter min erfaring er en gammel sportssok med knude på det perfekte
legetøj til hvalpe/hunde af små racer.
En GD ville jo nok bare sluge den...

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-06-04 11:40

Så længe hvalpen leger med kan den jo ikke være skræmt af den.
Hvis den virkelig blev bange ville den formentlig løbe væk og gemme sig..

Heidi

Fra : Louise

Dato : 09-06-04 13:22

Umiddelbart kan jeg se to mulige forklaringer på dit problem (eller
rettere hundens problem).

Det første er at hvalpe i perioden hvor de er 3-4 mdr gamle kommer i
en fase, hvor de er meget usikre og nervøse overfor nye ting og også
nogen gange velkendte ting. Det er en helt normal ting og man skal så
bare være stille og rolig og støtte hunden, så den ikke får nogle
dårlige oplevelser selvom den er lidt mere "sart" end ellers.

Det andet kan meget vel være legen. Mange leger vildt med deres hunde
og glemmer, at hunden ofte bliver frusteret, når førerhunden
"opfordrer" den til "kamp" og de bliver usikre og ved ikke hvad de har
at forholde sig til. Det er nemlig ikke altid at hunden har den samme
opfattelse af hvad der er leg som vi har og man bør som hundeejer
altid huske at tage hensyn til hundens natur og opføre sig som en god
leder. Det betyder selvfølgelig ikke at man ikke skal lege med
hunden, men man skal lege nogle ting eller aktivere hunden på en måde,
så man ikke sætter den i forlegenhed ved at opføre sig unaturligt (jvt
hundeverdenen).

Jeg håber du finder ud af løsningen; det er skisme da ikke sjovt med
en hund der ligner en, der får bank til middagsmad.

Fra : MGA

Dato : 09-06-04 15:45

Hun kommer selv og siger til når hun vil lege og hun holder op når hun ikke
gider mere. Jeg er HELT sikker på at jeg ikke "krænker" hende i legen. Det
er kun et spørgsmål om hvad hun opfatter min hånd som :)

Mette

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-06-04 16:41

...Altså.. vores hunde har ikke "taget skade" af legene med hånden .. og som
sagt.. så længe jeres hvalp fortsætter legen og ikke gør tegn til at være
bange... ja så kan du roligt fortsætte )