Hvordan ryger man Ost???
Fra : Thomas Nyberg

Dato : 08-06-04 23:06

Hej Gruppe.
Da jeg ikke fortiden kan fange fisk.............. må jeg spørger gruppen om
nogle her ved hvordan man ryger ost, Fynsk Rygeost??????
man tager vel noget ymer og udvander det til en ost, som man ryger, men
hvordan ligger man det i ovnen ,eller hvad gør man ????????
jeg har en ABU teleskop røgeovn.
Venligst Thomas.

Fra : Michael Boysen

Dato : 08-06-04 23:31

Thomas Nyberg wrote:
> Hej Gruppe.
> Da jeg ikke fortiden kan fange fisk.............. må jeg spørger gruppen om
> nogle her ved hvordan man ryger ost, Fynsk Rygeost??????

Jeg ville nok forsøge mig med en pibe, men har aldrig været SÅ desperat

Hvad røgning angår, kan jeg ikke bidrage med meget.

Hug og hygge
Michael Boysen

Fra : Per

Dato : 08-06-04 23:51

On Wed, 9 Jun 2004 00:06:17 +0200, Thomas Nyberg wrote:

> [...]
> man tager vel noget ymer og udvander det til en ost, som man ryger, men
> hvordan ligger man det i ovnen ,eller hvad gør man ????????

Hej

Hvordan man får lavet osten ved jeg ikke, men jeg har et billede af en der
laver (ryger - røger hvad det nu heder) fynsk rygeost.
Det gøres med et cementrør hvor der tændes op i noget halm (byghalm tror
jeg) og så kan der smides brændenælder på så det ryger fælt. Osten ligger
på en rist oven på røret.

MVH Per

Billede:
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=14473&kode=

Fra : Jensen

Dato : 11-06-04 12:49

Smid et par bil-dæk på også.. De ryger også fælt..

Fra : Poul Krogh

Dato : 09-06-04 09:08

Hej. Længere nede i en tråd var der en reference til "Røgeovnen's Venner".
Den side gennemgik jeg og der er beskrivelser af hvordan man ryger fisk,
vildt, skaldyr, ost, Kød og fjerkræ, samt lidt om forberedelsen af varerne
og fremstilling af osten. Håber det er noget du kan bruge. Syntes det er en
god side.

Held og lykke
Poul Krogh

Fra : Poul Krogh

Dato : 09-06-04 09:12

Hmmm kunne vel ligeså godt sende linket med, sorry

http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm

Fra : Claria's Paradis

Dato : 09-06-04 17:40

Hejsa Thomas

Prøv at kikke her http://smokerings.homepage.dk/
du finder rygeost under "opskrifter - andet koldrøget"

Mvh
Claudia
PS. Jeg har ikke noget at gøre med denne ovenstående HP

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-06-04 09:52

scripsit "Thomas Nyberg"
> Da jeg ikke fortiden kan fange fisk.............. må jeg spørger gruppen
om
> nogle her ved hvordan man ryger ost, Fynsk Rygeost??????

Og hvordan samler man en karburator . . . prøv hellere

--

¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Thomas Nyberg

Dato : 12-06-04 23:59

Ja ja hvor er i morsomme, det kan da være at jeg har skrevet til den
forkerte gruppe Michael og Jensen, men i to spilder sku da vores tid
idioter......

Jeg har prøvet, jeg udvandet en Ymer og lagde den i en sig, i min
teleskopovn, tændte op med smuld, og lagde haml på. røg det i 18 min. det
er ok, på ristet brød.
så kan man jo sidde og tænke på at der om nogle måneder skal hænge sild og
ikke ost.

Fra : \"Krystalhuset\"

Dato : 13-06-04 07:05

> [...]
> man tager vel noget ymer og udvander det til en ost, som man ryger, men
> hvordan ligger man det i ovnen ,eller hvad gør man ????????

Der findes kun to bøger om røgning , køb dem så kan du læse alt om røgning .
Efter flere års røgning bruger jeg dem stadig som opslagsværker hvis jeg er
i tvivl

Fra : S.G

Dato : 13-06-04 13:25

Høvl osten på et høvlejern. Søg pfor at din pibe er tor nok til. Stop piben
og tænd med et par tændstikker
:))
:D