MS Windows
briani 27239
LDAP server
Fra : Jimmy

Dato : 08-06-04 20:03

Hey

I dag så jeg i et firma jeg besøgte at folk kunne søge i et adresse kartotek
i deres email klient. Det er der for så vidt ikke noget nyt, men det der var
det fede var, at adressekartoteket lå i en såkaldt LDAP server. Det betød at
adressekartoteket kun skulle opdateres et eneste sted fra.

Den funktionalitet kunne vi godt bruge i vores firma, da vi har store
problemer med at opdatere vores adressekartoteker.

Er der nogen der ved hvordan man får fat i en sådan LDAP server?

Har prøvet at søge lidt på nettet, men informationerne omkring dette er ret
sparsomme.

--

Jimmy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-06-04 20:32

On Tue, 8 Jun 2004 21:02:51 +0200, "Jimmy"
<pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote:

> [...]
>problemer med at opdatere vores adressekartoteker.
>
>Er der nogen der ved hvordan man får fat i en sådan LDAP server?

Både MS og Novell bruger LDAP.
MS i AD og Novell i NW5.1 (Måske også tidligere ?)
De har bare hver sin slags brugerinterface, som er mere eller mindre
heldigt lavet. Det bruges også i meget andet udstyr, bla. større
telefon-omstillingsanlæg.
Man kan også få en standalone server.

Men det er "langhåret" at manipulerer direkte i LDAP databasen.
Det er nemt at ændre/tilføje/slette/søge, men man skal have styr på
alle de oplysninger der er og hvordan de hænger sammen. Skriver man
noget snavs går det grusomt galt de mærkeligeste steder.

Der findes OCXer fra bla. Novell til brug i VB6, hvis man selv vil
kaste sig ud i kodning.

/Hans

Fra : Jimmy

Dato : 08-06-04 21:14

> [...]
> De har bare hver sin slags brugerinterface, som er mere eller mindre
> heldigt lavet. Det bruges også i meget andet udstyr, bla. større

Hvis man nu forestiller sig at vi blot skal bruge en fælles adresseliste som
vi kan få fat på selvom vi sidder på flere forskellige lokationer, blot ved
at søge i vores adressekartotek i vores email klient, betyder det så blot at
vi skal have oprettet samtlige brugere i AD?

Eller er det i virkeligheden noget helt andet jeg leder efter?

Er AD ikke kun i Windows server versioner?

AD findes da ikke i Windows 2000 pro, eller xp vel?

Hvis man skal have en stand alone server som kan accesses over Internettet,
hvad skal jeg så kigge efter?

> [...]
> alle de oplysninger der er og hvordan de hænger sammen. Skriver man
> noget snavs går det grusomt galt de mærkeligeste steder.

Lyder ikke godt, uha... Havde håbet på noget der var nemt at vedligeholde
for nogle få brugere uden meget forstand på IT. Alt det tekniske der skal
sættes op en gang, skal jeg nok sørge for, men selve vedligholdelsen af
kartoteket skal kunne vedligeholdes meget nemt af nogle brugere.

> Der findes OCXer fra bla. Novell til brug i VB6, hvis man selv vil
> kaste sig ud i kodning.

hm... Interressant. Det kunne selvfølgelig være interressant selv at kode en
såkaldt LDAP server til det forbrug jeg har brug for. Hvad hvis man koder i
VS.NET og C#. Er det noget der bliver understøttet der?
Ved ikke rigtigt hvad OCX er?

Ved godt det sidste her måske er en smule off-topic.

Tak for svaret :)
Håber også at du lige vil svare på denne :)

Jimmy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-06-04 22:44

On Tue, 8 Jun 2004 22:14:25 +0200, "Jimmy"
> [...]

>vi skal have oprettet samtlige brugere i AD?
>Eller er det i virkeligheden noget helt andet jeg leder efter?
Ja, jeg vil tro at det nemmeste er at i får en (in house) mailserver
(exchange/groupwise/The Bat/ "Noget Linux") så har i mulighed for en
fælles adresseliste.

Eller i vedligeholder en adresseliste i et databaseprogram og
eksporterer denne i kommaformat til en tekstfil, og importerer denne
tekstfil i outlook (Jeg antager at i bruger outlook)
Kan muligvis automatiseres så der importeres hvergang man starter
outlook.
Nu kender jeg ikke outlook godt nok, men man skulle kunne bruge VBA
sammen med denne, det var også en mulighed.
Ingen af disse løsninger er særligt elegante/nemme.

Nu er jeg ikke klar over om "flere forskellige lokationer" skal læses
som "Vores fælles netværk er internettet" og /eller VPN / MPLS?
Hvis det er tilfældet er der jo også noget sikkerhed der skal tages
hensyn til.

>Er AD ikke kun i Windows server versioner?
>AD findes da ikke i Windows 2000 pro, eller xp vel?
Jo, ja, nej...øhhh. W2k og XP kan være tilmeldt et AD, men behøver det
ikke.

>Hvis man skal have en stand alone server som kan accesses over Internettet,
>hvad skal jeg så kigge efter?
Jeg tror at du skal have fat i et konsulentfirma eller ligende. En
database med adgang til/fra internettet er ikke noget man bare stiller
op. (Talen om sikkerhed er lang...........................)

> [...]
>sættes op en gang, skal jeg nok sørge for, men selve vedligholdelsen af
>kartoteket skal kunne vedligeholdes meget nemt af nogle brugere.
Skal jeg være ærlig ? Det der er mindst arbejde i er nok en fælles
mailserver. Dermed ikke sagt at der ikke er
arbejde/udfordringer/administration i en sådan.

>hm... Interressant. Det kunne selvfølgelig være interressant selv at kode en
>såkaldt LDAP server til det forbrug jeg har brug for.
Det du kan i forbindelse med en LDAP server, er bare at fylde data ind
og hive dem ud igen. Hvis kodning af data i Base64 ikke siger dig
noget, er det nok smart at kigge den anden vej. (æøå og andre
specialtegn går i ged for et godt ord)

>Hvad hvis man koder i VS.NET og C#. Er det noget der bliver understøttet der?
Der fåes uden tvivl libery's til de fleste prog. sprog, som gør
tilgangen til LDAP serveren nemmere.

/Hans

Fra : Jimmy

Dato : 09-06-04 09:35

> Ja, jeg vil tro at det nemmeste er at i får en (in house) mailserver
> (exchange/groupwise/The Bat/ "Noget Linux") så har i mulighed for en
> fælles adresseliste.

Men vil jeg kunne tilgå denne fælles adresseliste direkte i min emailklient
ala. Nu skriver jeg "r" så kommer alle frem med "r" i den adresseliste.
Dernæste skriver jeg "a", så kommer alle med "ra" frem i adresselisten, og
derefter kan jeg blot vælge at dobbeltklikke, og vupti, så står hans email
adresse i "To:" feltet?

> [...]
> sammen med denne, det var også en mulighed.
> Ingen af disse løsninger er særligt elegante/nemme.

Det virker næsten for bøvlet :)

> [...]
> som "Vores fælles netværk er internettet" og /eller VPN / MPLS?
> Hvis det er tilfældet er der jo også noget sikkerhed der skal tages

Internettet, ingen VPN eller MPLS. Men hvis jeg sætter en mailserver op kan
jeg jo kræve at man logger ind på denne via sin email klient, og så har jeg
vil styr på at det kun er dem der er logget ind der også har adgang til
listerne. Jeg tænker måske i virkeligheden på Mercury eller lign.

> Skal jeg være ærlig ? Det der er mindst arbejde i er nok en fælles
> mailserver. Dermed ikke sagt at der ikke er
> arbejde/udfordringer/administration i en sådan.

Det kune lyde som om at det er den vej jeg skal gå. Håber bare at man kan
søge i mailinglisten real time, hvis du forstår :)

Endnu en gang tak. Håber dog stadig på et svar på denne mail også ;)

Jimmy

Fra : Michael

Dato : 09-06-04 22:57

> Er der nogen der ved hvordan man får fat i en sådan LDAP server?
>
> Har prøvet at søge lidt på nettet, men informationerne omkring dette er
ret
> sparsomme.

Den gratis E-smith server kan bl.a. anvende LDAP. Der er flere How-to's på
nettet - især på "contribs.org".
Her til aften er deres centrale server desværre nede, men forhåbentlig oppe
at køre når du læser dette...

E-smith'en kan bl.a. hentes her: http://www.e-smith.org/download/

En modificeret (og i mine øjne bedre) udgave kan hentes her:
http://www.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/releases/6.0.1/iso/smeserver6.0.1-01-20040316.iso

Brænd iso'en - smæk CD'en i - og boot. 15-20 minutter efter har du en
e-smith server kørende - og den kan bruges til praktisk taget alt. Jeg har
dog endnu ikke fundet ud af hvordan jeg får den til at støvsuge
derhjemme....

Husk at sætte to netkort i, hvis den både skal bruges til server og gateway.

Held & lykke
fra Michael

Fra : Jimmy

Dato : 10-06-04 12:37

"Michael" <cybermike@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derhjemme....
>
> Husk at sætte to netkort i, hvis den både skal bruges til server og

Skal køre Windows. Ikke Linux :)

Jimmy

Fra : Michael

Dato : 10-06-04 17:08

> Skal køre Windows. Ikke Linux :)

OK. Interfacet til serveren sker ellers gennem en browser fra hvilken som
helst client...

Hilsen Michael