Maren Grubbe i Embedsmænd i Aalborg
Fra : Alexander Lange

Dato : 07-06-04 21:21

Jeg har akkurat begynt å kikke i boken "Embedsmænd i Aalborg" av A.H.
Nielsen. På side 100 står det der om Maren Grubbe (datter av borgermeter
Didrik Grubbe):
"Maren (cfr. Giess. Jubell. 3. 270)"

"cfr." betyr så vidt jeg forstår konferér
og
"Jubell." kan kanskje stå for Jubellærer, altså en som har vært prest i mer
enn 50 år? Jeg har ikke stor erfaring med å lese slike bøker, og skjønner
ikke hva dette betyr. Er dette en henvisning til en annen i samme bok (har
forsøkt å lete uten å finne noen) eller er det en henvisning til en annen
bok?

Er takknemlig for all hjelp!

Alexander

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 21:35

"Alexander Lange" <alexslekt@yahoo.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøkt å lete uten å finne noen) eller er det en henvisning til en annen

formentlig
C. Giessing: "Nye Samling af Danske Norske og Islandske Jubel-Lærere"

--
Helmer Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 21:41

Alexander Lange wrote:
> [...]
> forsøkt å lete uten å finne noen) eller er det en henvisning til en annen

Du har fuldstændig ret: cofr.=latinconfer: sammenlign/jævnfør.
Jubelærer=præst i 50 år eller længere, og Giess er det standardværk
Helmer henviser til.

mvh tb

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-06-04 07:13

Værket hedder ikke Giess, men er Christopher Giessings "Nye Samling af
Danske Norske & Islandske Jubellærere"
Der henvises til bind 3. side 270. Her hedder hun ikke Maren, men
Margrethe.
Hun var gift med doctor Christen Schytte.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Alexander Lange

Dato : 09-06-04 20:41

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote in message
> [...]
> Der henvises til bind 3. side 270. Her hedder hun ikke Maren, men
> Margrethe.
> Hun var gift med doctor Christen Schytte.

Hmm, det

I "Embedsmænd..." s 100 står Didrik Grubbe listet opp med 6 døtre:
1. Margrethe Grubbe, gift 20/7 1631 med Dr. med. pract. Læge (nr.1 [*red:
Henvisning til samme bok]) Chr. Schytte.
2. Mette
3. Sidsel
4. Ane
5. Marie
6. Maren (cfr. Giess. Jubell. 3. 270).

I denne boken presenteres altså Margrethe og Maren som to ulike personer. Er
det ikke litt underlig at de da skal oppgi som referanse en bok som faktisk
skriver at person 1 og 6 er samme?
Har lest om Chr. Schyttes ekteskap med Margrethe i "Embedsmænd...", men ser
først nå at han faktisk står på s 270 i denne bok. Er dette tilfeldig?

Noen som har et mulig svar på om Maren og Margrethe er en og samme person?

Alexander