Venuspassage
Fra : Martin Kristensen

Dato : 07-06-04 21:03

Jeg hørte noget i Nyheder på tegnsprog om, at man kun måtte se på
venuspassagen med beskyttelsesbriller. Nogen der ved om man kan købe
sådan nogen venuspassagebeskyttelsesbriller et eller andet sted?

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-06-04 21:10

Martin Kristensen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

De plejer at blive udleveret som gratis reklame af forskellige hver
gang, der solformørkelse.

Ellers prøv matas eller en optiker.

Alternativt skulle svejseglas i mindst nr 14 også være OK til formålet
(Kilde: DR1 Vejret)

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-06-04 19:04

On 2004-06-07 22:10:15 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> said:

> Ellers prøv matas eller en optiker.
>
> Alternativt skulle svejseglas i mindst nr 14 også være OK til formålet
> (Kilde: DR1 Vejret)
>
> Jan

Generelt når der skal kigges på solen (i kortere perioder), kan en CD
eller DVD skive med mørkt farvelag være fint til formålet, evt.
kombineret med et par solbriller. Virker fint for mig når jeg skal se
delvise solformørkelser og der ikke er svejsebriller ved hånden! =)

--

http://haxor.dk +45 2685 5909

"It is useless to attempt to reason a man out of what he was never
reasoned into."   - Jonathan Swift

Fra : DM

Dato : 08-06-04 19:15

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> [...]
> kombineret med et par solbriller. Virker fint for mig når jeg skal se
> delvise solformørkelser og der ikke er svejsebriller ved hånden! =)

Der blev advaret mod at bruge CD skiver i TV i dag da der ikke er UV filter
i sådan i fætter.

/DM

Fra : Thomas Demant

Dato : 07-06-04 21:17

> Jeg hørte noget i Nyheder på tegnsprog om, at man kun måtte se på
> venuspassagen med beskyttelsesbriller. Nogen der ved om man kan købe
> sådan nogen venuspassagebeskyttelsesbriller et eller andet sted?

Det lydder som en rigtigt god ide, at benytte beskyttelsesbriller. Alm.
solbriller er ikke nok! Om man måske kan få nogle briller til svejsning
eller lign. der giver tilstrækkeligt beskyttelse, det ved jeg ikke.
Men hvis du bor i København eller der omkring, kan du købe et par briller på
Tycho Brahe Planetarium (se evt.
<http://www.tycho.dk/article/view/2118/1/174/>).

--
Thomas

Fra : Martin Kristensen

Dato : 07-06-04 21:42

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> wrote in message

> Men hvis du bor i København eller der omkring, kan du købe et par
briller på
> Tycho Brahe Planetarium (se evt.
> <http://www.tycho.dk/article/view/2118/1/174/>).

Alletiders. Så skal jeg bare have købt dem inden 13:22 i morgen.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-06-04 23:55

Martin Kristensen wrote:

> briller på
>
> Alletiders. Så skal jeg bare have købt dem inden 13:22 i morgen.

Læg mærke til at der samme sted er et offentligt venuspassage-arrange-
ment:
http://www.tycho.dk/article/view/2106/1/174/

Så er der adgang til solkikkerter mv. hvilket vil gøre at man kan se
lidt mere end med det blotte (beskyttede) øje.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-04 06:58

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> [...]
>
> Så er der adgang til solkikkerter mv. hvilket vil gøre at man kan se
> lidt mere end med det blotte (beskyttede) øje.

Og så kan man følge med på webcam:
http://venus.rummet.dk/ha.html
http://venus.rummet.dk/sh.html

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Michael Knudsen

Dato : 08-06-04 07:45

> Og så kan man følge med på webcam:
> http://venus.rummet.dk/ha.html
> http://venus.rummet.dk/sh.html

eller endnu bedre

http://webcast3.uio.no/trheim1_eng.html

Hilsen Michael

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-04 16:53

Michael Knudsen skrev:

> eller endnu bedre

> http://webcast3.uio.no/trheim1_eng.html

Tak for alle de gode links og forslag. Efter at have set på første
del af passagen hjemmefra på webcam, sadlede jeg op og cyklede
ind til Montebelloobservatoriet i Helsingør og så venuspassagen "live",
gennem et par af deres kikkerter, projiceret på et hvidt materiale.
Det var også muligt at se Venus som en lille prik, med det blotte øje
gennem et par solformørkelsesbriller.

Og folkene fra NOVA - Nordsjællands Astronomi Forening - kunne
svare på vore spørgsmål. - Godt arrangement!
http://www.montebelloobservatoriet.dk/hovedside.php

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
3140 Ålsgårde

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-04 09:20

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:40C4F238.955B5280@jeppesn.dk...

> [...]
>
> Så er der adgang til solkikkerter mv. hvilket vil gøre at man kan se
> lidt mere end med det blotte (beskyttede) øje.

Nu husker I alle vel at få omsat jeres naive voyeurisme til
noget konkret, som fx at beregne den astronomiske enhed AU
http://www.transit-of-venus.org.uk:8883/TransitCalculator/

Mvh
Martin

Fra : Marie Antonsen

Dato : 08-06-04 09:38

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> [...]
>
> Så er der adgang til solkikkerter mv. hvilket vil gøre at man kan se
> lidt mere end med det blotte (beskyttede) øje.

hvis man bor i Århus, så har Steno-museet (http://www.stenomuseet.dk) et
lignende arrangement: http://www.kultunaut.dk/perl/sted/nr-7065

/Marie

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-06-04 20:52

Thomas Demant wrote:
> Om man måske kan få nogle briller til
> svejsning eller lign. der giver tilstrækkeligt beskyttelse, det ved
> jeg ikke.

Man må _ikke_ se på solen igennem svejseglas. Der er ikke beskyttelse
nok.

mvh
Henning

Fra : ChristianTC

Dato : 09-06-04 11:23

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> wrote in message

> Man må _ikke_ se på solen igennem svejseglas. Der er ikke beskyttelse
> nok.
>
> mvh
> Henning

Og hvor har du så det fra? Så er det da lidt mærkeligt at de siger i vjeret
på TV2 at man godt kan bruge svejseglas bare det er beskyttelsesfaktor 14
eller højere.

Mvh
Christian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-06-04 12:22

ChristianTC wrote:

> Og hvor har du så det fra?

Fra tv da vi havde en delvis solformørkelse.

mvh
Henning

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-06-04 07:17

On Tue, 8 Jun 2004 07:58:22 +0200
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Og så kan man følge med på webcam:
> http://venus.rummet.dk/ha.html
> http://venus.rummet.dk/sh.html

og en masse billeder af det løbende over perioden:
http://www.amtsgym-sdbg.dk/as/vt-2004/

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |