syltede agurker
Fra : bamse

Dato : 07-06-04 08:52

Er der noget man specielt skal være opmærksom på når man laver syltede
agurker?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-04 09:33

bamse skrev:

>Er der noget man specielt skal være opmærksom på når man laver syltede
>agurker?

Nej, det er nemt nok. Det svære er at ramme den rigtige balance
mellem sukker, eddike og agurker.

--
Bertel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-06-04 09:38

bamse wrote:

> Er der noget man specielt skal være opmærksom på når man laver syltede
> agurker?

Hvad gik galt?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : bamse

Dato : 07-06-04 12:22

> Hvad gik galt?

Ik' noget...Jeg vil bare sikre mig, at jeg ik' risikerer at forgifte mig
selv...

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-06-04 10:59

bamse wrote:

> Er der noget man specielt skal være opmærksom på når man laver syltede
> agurker?

dk.videnskab.syltekrukke?

Mere seriøst: Jeg tror du bør spørge i news:dk.kultur.mad+drikke
Du er offtopic her.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Hartmann

Dato : 07-06-04 16:52

> Du er offtopic her.

Hvis Warming må være her så må han vel oss :D
-Simon

Fra : bamse

Dato : 07-06-04 18:22

Syltning er vel også en slags videnskab?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-06-04 18:43

bamse wrote:

> Syltning er vel også en slags videnskab?

Nej.

Fra gruppens fundats på http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab

2. Beskrivelse:
Diskussion af videnskabelig forskning og viden.

3. Fundats:
Gruppen er beregnet til udveksling af viden samt diskussion af
emner indenfor alment anerkendte videnskabelige discipliner.

Emnerne kan spænde fra videnskabelig trivia til formidling af
vanskelige videnskabelige emner.

Jeg kan ikke se, hvordan syltning kan komme ind under dette.

FUT: dk.admin.netikette

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-06-04 19:20

bamse wrote:

> Syltning er vel også en slags videnskab?

Nej, det er det ikke. Det kan være du tænker på kemiske spørgsmål i
forbindelse med syltningen, eller på biologiske eller medicinske for-
hold i forbindelse med eddikeholdig kost, eller hvad véd jeg.

Men sådan som du stiller spørgsmålet, er det offtopic. Jeg udelukker
altså ikke at der kan være videnskabsdiskussioner der er inspireret af
syltning eller syltede madvarer, jeg gør bare opmærksom på at dit
spørgsmål var offtopic.

Når jeg nævnte en anden gruppe, var det fordi jeg tror der er mange
der kan svare fornuftigt på dit spørgsmål i den gruppe.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : bamse

Dato : 07-06-04 21:45

eller på biologiske eller medicinske for-
> hold i forbindelse med eddikeholdig kost, eller hvad véd jeg.

Jeg tænkte på om der er ting (potentielle sundhedsfarer pga.
kemiske reaktioner!?!?) man skal være opmærksom på ved
syltning. Sterilisering af låg og beholder er blot een ting, ik?

Er det stadig off-topic?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-04 22:26

bamse skrev:

>Jeg tænkte på om der er ting (potentielle sundhedsfarer pga.
>kemiske reaktioner!?!?) man skal være opmærksom på ved
>syltning.

Den der ved bare lidt om at sylte, kalder det ren rutine at lave
agurkesalat. Hvis du ikke ved noget som helst om det, skal du
være særlig opmærksom på hygiejnen. Låg og glas skal skoldes og
evt. desinficeres med f.eks. en kloropløsning.

>Er det stadig off-topic?

Ja.

--
Bertel

Fra : Q

Dato : 07-06-04 23:44

> [...]
> være særlig opmærksom på hygiejnen. Låg og glas skal skoldes og
> evt. desinficeres med f.eks. en kloropløsning.

Brintoverilte ville nok være bedre eftersom det "fiser af" af sig selv...
Klor kan ved overdosering give lidt afsmag.. Samtidig snakker man om at klor
+ syre (eddike ) vistnok ikke er for smart at blande sammen .... Det
burde dog ikke have ret meget at sige i de små mængder vi snakker om her..

Meen.. Det burde altså være nok at skolde beholderen og sørge for at vaske
sine fingre ordentligt

/peter

Fra : ASKF

Dato : 08-06-04 04:10

Q ytrede sig i <j86xc.9847$Vf.514879@news000.worldonline.dk> med dette:

> [...]
>
>Meen.. Det burde altså være nok at skolde beholderen og sørge for at vaske

Skoldning + Atamon, hvis man vil være lidt mere sikker.

Jeg har oplevet at skoldning ikke altid er nok til krydderolier, og har
derfor svært ved at forestille mig at det er nok for syltning.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Rado

Dato : 08-06-04 20:09

On Mon, 7 Jun 2004 22:45:14 +0200, "bamse" <bamse@kyllingen.dkkkk>
wrote:

> [...]
>kemiske reaktioner!?!?) man skal være opmærksom på ved
>syltning. Sterilisering af låg og beholder er blot een ting, ik?

´
Hvis man gør det på den helt gammeldags måde (naturlig
mælkesyregæring, helt uden sukker og eddike), behøver man slet ikke
alt det der steriliseringshalløj, ej heller konserveringsmidler. Har
selv brugt metoden i mange år med alle mulige grøntsager (kål
(surkål), agurker, gulerødder, blomkål, løg etc.).

Metoden går i korte træk ud på at komme grøntsagerne i et glas med
rent kildevand sammen med 4-5% salt, og lade det hele gære i
stuetemperatur et par uger. Derefter kan det opbevares i køleskab i op
til 3 måneder uden anden konservering.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Søren Mors

Dato : 09-06-04 19:47

Simon Hartmann wrote:

> Hvis Warming må være her så må han vel oss :D
> -Simon

Det er empirisk bevist at Warming ikke forsvinder hvis man beder ham
pænt om det. Eller mindre pænt, eller slet ikke pænt... Iøvrigt må
Warming gerne være her, der er nogen af hans indlæg der ikke må, men
warming må gerne.

Søren Mors

Fra : Agner h Nielsen

Dato : 08-06-04 20:10

bamse <bamse@kyllingen.dkkkk> skrev:
>Er der noget man specielt skal
>være opmærksom på når man laver syltede
>agurker?
læs opskriften og følg den. (både sukker og eddike konservere)