Karakter på IMDB - noget jeg ikke forstår
Fra : Morten DH

Dato : 07-06-04 08:38

Skulle lige se om den kommende Pitch Black 2 var noget man skulle glæde sig
til - stor var min skuffelse da jeg så den kun havde fået 3.0 i snit; men
når jeg kigger her: http://www.imdb.com/title/tt0296572/ratings så forstår
jeg det altså ikke... over 50% har jo givet den 10?!?

--
Egen butik på internettet? Det er billigere end du tror - jeg kan tilbyde
komplette løsninger fra 49 euro/år.

Fra : Morten Wartou

Dato : 07-06-04 09:05

Morten DH wrote:
> Skulle lige se om den kommende Pitch Black 2 var noget man skulle
> glæde sig til - stor var min skuffelse da jeg så den kun havde fået
> [...]

Prøv at klikke på "Weighted average" - så ser du hvorfor.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Morten DH

Dato : 07-06-04 11:50

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> skrev i en
meddelelse news:ajVwc.34$si4.8@news.get2net.dk...
> Prøv at klikke på "Weighted average" - så ser du hvorfor.

Jeg læste det godt; men det vil så sige at IMDB fx har vurderet at alle dem
som har stemt 10 ikke stemmer ud fra deres overbevisning og derfor anuleret
dem??!

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-06-04 11:58

Morten DH wrote:

> Jeg læste det godt; men det vil så sige at IMDB fx har vurderet at alle dem
> som har stemt 10 ikke stemmer ud fra deres overbevisning og derfor anuleret
> dem??!

Så enkelt er det nok ikke. Der findes utallige måder at lave et weighted
average på.

Man kan f.eks. lave et der nedtoner betydningen af de ekstreme stemmer.
Evt. i forhold til hvordan resten af stemmerne fordeler sig. Eller...

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-06-04 17:24

David Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Man kan f.eks. lave et der nedtoner betydningen af de ekstreme stemmer.
> Evt. i forhold til hvordan resten af stemmerne fordeler sig. Eller...

Ideelt set burde man vel holde styr på hvad for nogle stemmer
hver person afgiver, og hvis en person så har en udpræget
tendens til at give høje stemmer, så kan man reducere vægten af
alle de stemmer han har afgivet, eller hvis han har en tendens
til at give lave stemmer, så kan man gøre det samme.

Det knalder så dem der konsekvent kun giver karakter til film
som de synes bør have 1 eller 10 og derfor undlader at give
karakter til de film de synes bør have mellem 2 og 9. Men en
omelet *får* man da lavet...

--
Peter Knutsen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-06-04 09:44

On Mon, 7 Jun 2004 09:37:31 +0200, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

> [...]
>når jeg kigger her: http://www.imdb.com/title/tt0296572/ratings så forstår
>jeg det altså ikke... over 50% har jo givet den 10?!?

Jeg mener slet ikke, den har haft premiere endnu (den er i hvert fald
ikke blevet anmeldt), så mon ikke, det er Vin Diesels hadeklub, der
har været på spil? Jeg troede egentlig ikke, det kunne lade sig gøre
at stemme på en film, der ikke har haft premiere endnu.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten DH

Dato : 07-06-04 11:52

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været på spil? Jeg troede egentlig ikke, det kunne lade sig gøre
> at stemme på en film, der ikke har haft premiere endnu.

Der er jo mange så får lov at se filmene før premieren via prescreenings
osv.

Noget helt andet i øvrigt, er du den samme Niels Søndergaard som skriver
forordet til Anders And årgangskkubben årgang 1958?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-06-04 12:48

On Mon, 7 Jun 2004 12:52:01 +0200, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
>
>Der er jo mange så får lov at se filmene før premieren via prescreenings
>osv.

Betyder det, at man kan gå ind og stemme en film langt ned i helvede
eller helt op i himlen, selv om man ikke har set den? Hvis man skifter
IP-adresse ved hjælp af en proxyserver, burde det vel kunne lade sig
gøre at stemme på den et utal af gange. Eller tjekker de mon for andet
end IP-adresse?

>Noget helt andet i øvrigt, er du den samme Niels Søndergaard som skriver
>forordet til Anders And årgangskkubben årgang 1958?

Jeps. Det er mig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-06-04 13:12

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Jeps. Det er mig.

Novra.
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Søren Kongstad

Dato : 07-06-04 14:06

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> [...]
> IP-adresse ved hjælp af en proxyserver, burde det vel kunne lade sig
> gøre at stemme på den et utal af gange. Eller tjekker de mon for andet

Jeg tror det er netop derfor at filmens gennemsnit ikke er højere selv om
der er en del der har givet den 10!

Som IMDB siger:
IMDb publishes weighted vote averages rather than raw data averages. Various
filters are applied to the raw data in order to eliminate and reduce
attempts at 'vote stuffing' by individuals more interested in changing the
current rating of a movie than giving their true opinion of it (*).

Hvis de 43 som har givet topkarakterer alle er nyoprettede brugere, som kun
har ratet een film, så vil deres stemmer nok ikke veje tungt i det samlede
regnskab!

/Søren

Fra : Morten DH

Dato : 07-06-04 19:16

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jeps. Det er mig.

Cool nok, det er godt skrevet - i det hele taget er de udgivelser ret gode

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-06-04 06:31

Niels Søndergaard skrev:

> Betyder det, at man kan gå ind og stemme en film langt ned i helvede
> eller helt op i himlen, selv om man ikke har set den?

Nej, selvfølgelig ikke! Det ville jo underminere karaktersystemets
troværdighed. IMDB sender naturligvis kontrollanter ud, der opsøger folk
og nøje udspørger dem om filmene, så der ikke kan herske tvivl om, at de
vitterlig har set dem.

> Hvis man skifter IP-adresse ved hjælp af en proxyserver, burde det
> vel kunne lade sig gøre at stemme på den et utal af gange. Eller
tjekker
> de mon for andet end IP-adresse?

Der kan snydes med alle systemer. Derfor er det bedste system efter min
mening at vise de rå data i stedet for at fifle med dem. Så kan man selv
smække sit biologiske filter nedover.

--
Mvh. Peter

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 07-06-04 14:45

On Mon, 7 Jun 2004 12:52:01 +0200, "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

Hvorfor skulle Vin Diesels hadeklub give hans film masser af topkarakterer?

>Der er jo mange så får lov at se filmene før premieren via prescreenings
>osv.

Bemærk at der på nuværende tidspunkt er afgivet 72 stemmer. Det er altså
ikke ret mange.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-06-04 14:10

On Mon, 07 Jun 2004 14:45:27 +0100, Jesper Lauridsen
<rorschak@sorrystofanet.dk> wrote:

>Hvorfor skulle Vin Diesels hadeklub give hans film masser af topkarakterer?

Topkarakterer? Den ligger på tre stjerner ud af ti. Det er da for
hulen ikke godt.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Tenzel Kim

Dato : 08-06-04 02:16

Niels Søndergaard wrote:
> Topkarakterer? Den ligger på tre stjerner ud af ti. Det er da for
> hulen ikke godt.

Nej, men hvis du genlæser det første indlæg i denne tråd så kan du se at
det netop er det der bliver diskuteret. Hvordan kan det være at filmen
kun har en karakter på 3 når over halvdelen af dem der har stemt har
givet den topkarakter. Over 50% har altså givet den topkarakter og det
ville da være underligt hvis det var Diesels hadeklub.

Tenz.

Fra : Jesper

Dato : 10-06-04 20:15

> [...]

> når jeg kigger her: http://www.imdb.com/title/tt0296572/ratings så forstår
> jeg det altså ikke... over 50% har jo givet den 10?!?

Kun brugere der stemmer regelmæssigt er medregnet i det vægtede
gennmesnit.
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton