Vi overvejer at få en kat
Fra : Liva

Dato : 07-06-04 19:43

Hej i gruppen,

Vi (mig og min kæreste) overvejer at få en kat (vi har snakket om det i ca.
et år) - hvilke ting skal vi tage højde for i vores overvejelser, mht.
ferie, weekendture o.l.

Vi har i øjeblikket et marsvin hvis ven døde for 2 uger siden - vil katten
og marsvinet kunne blive venner?

Hvis vi får en kat, hvilket foder skal vi give den (eller hvad skal vi IKKE
give den)?

Hvad skal vi se efter når vi skal købe den? Og hvor gammel skal den være?
Vi vil helst have den fra den er killing, så vi kan se den vokse op.

Mht. racer, er der nogle der er mere krævende end andre? Mere selskabssyge
eller det omvendte? Vi vil helst have en kat der vil snakke en masse med
os.

Gode råd modtages gerne (i gruppen).

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 07-06-04 21:31

Nu vil jeg kun svare på det jeg kan mht egne erfaringer.
Mine to katte kan sagtens sammen med kaninen så jeg tror også godt at dit
marsvin kunne blive venner med en kat. Men der er jo intet der er 100 %
sikkert.
Det allerbedste er at have to katte da de har stor glæde af hinanden men det
er ikke et must.
Killingen skal være 12 uger da den bliver "opdraget" af sin mor fra den er
8-12 uger og det er noget der er meget vigtigt for katten senere i sit liv.
Man kan desværre ikke sige om en kat bliver meget selvskabelig når den
bliver større, kun håbe og ellers give den masser af kærlighed. Håber det
hjalp lidt

Linda

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-06-04 22:07

Liva wrote:
> [...]
> et år) - hvilke ting skal vi tage højde for i vores overvejelser, mht.

Tillykke med jeres beslutning I kommer ikke til at fortryde det

Det er en god ide på forhånd at have nogle alternative
pasningsmuligheder, når I skla på ferie. Det må meget gerne være en
person/nogle personer katten kender i forvejen.

> [...]
> og marsvinet kunne blive venner?
>
> Hvis vi får en kat, hvilket foder skal vi give den (eller hvad skal vi IKKE

Lødigt fuldfoder fra dyrehandlere og dyrlægen er det bedste og det
billigste i længden.

> Hvad skal vi se efter når vi skal købe den? Og hvor gammel skal den være?
> Vi vil helst have den fra den er killing, så vi kan se den vokse op.

En killing bør være mindst 12 uger inden den forlader sin mor og
søskende http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm
Køber I en racekat hos en opdrætter vil den være sund, rask og
vaccineret. Nogle opdrættere vil endda have neutraliseret killingen,
hvis den ikke skal bruges i avl.

> Mht. racer, er der nogle der er mere krævende end andre? Mere selskabssyge
> eller det omvendte? Vi vil helst have en kat der vil snakke en masse med
> os.

Blandt de mere sociale racer (snakkende og kontaktsøgende) er nok de
asiatiske - Siameser, Orientaler, Burmeser, Korat - og Abyssinier,
Somali, Sokoke, og måske Ocicat.

For de fleste racer gælder det, at katte har bedst i par. Vi kan gøre
meget for dem, men vi kan ikke snakke/lege/vaske/puttesove som en anden
kat uanset, hvor meget vi end forsøger.

mvh Camilla

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 07-06-04 23:17

"Liva" <livadivanospam@as-if.com> wrote in message
> [...]
> ferie, weekendture o.l.

> Vi har i øjeblikket et marsvin hvis ven døde for 2 uger siden - vil katten

En af mine sønner havde på et tidspunkt et marsvin. Det var fint venner med
husets 2 Somalikatte.

> Hvad skal vi se efter når vi skal købe den? Og hvor gammel skal den være?
> Vi vil helst have den fra den er killing, så vi kan se den vokse op.

Det er bestemt også sjovt med en killing i huset. Jeg vil dog alligevel godt
henlede opmærksomheden på, at jeg ud fra personlig erfaring også sagtens kan
anbefale en kastrat. Nu har jeg dog kun erfaring med Somailien, men lover at
den race mig bekendt ikke giver problemer selvom man får dem som 1-1½ årige.
Mine to er mindst lige så kælne, som havde jeg haft dem fra killing. Var de
mere kælne, hvis jeg havde haft dem fra killing, så ville de have været en
pestilens

> Mht. racer, er der nogle der er mere krævende end andre? Mere selskabssyge
> eller det omvendte? Vi vil helst have en kat der vil snakke en masse med
> os.

Kan igen på det varmeste anbefale Somalien.

Held og lykke

Lise-Lotte Gerding + Freja og Floyd

Fra : Allan Knaap

Dato : 07-06-04 23:30

> [...]
> eller det omvendte? Vi vil helst have en kat der vil snakke en masse med

Da jeg for nogle år tilbage flyttede sammen med min kone, tog jeg min 10 år
gamle kat med. Min kone havde et marsvin og marsvinet og katten havde ingen
problemer med hinanden. De sov sågar sammen i den kasse hvor marsvinet boede
(katten kunne godt lide varmelampen)
Om det er så er et enkelt tilfælde kan jeg jp så ikke sige.

Hvis de killinger min kat har fået blot har arvet lidt af det snakketøj min
kat har, ved jeg de bliver meget snaksalige :)

Allan

Fra : Britta Sørensen

Dato : 08-06-04 08:10

> [...]

> eller det omvendte? Vi vil helst have en kat der vil snakke en masse med

Hej Liva,

her er nogle gode links hvor du kan læse lidt om de forskellige racer og
deres sind/temp.

God fornøjelse

http://www.jyrak.dk/

http://www.racekatte.dk/

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=22/

http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kattearter/kattearter.html

Der findes jo også en del special klubber hvis der er en bestemt race du
falder for, og jeg er sikker på der er en masse der gerne vil hjælpe dih med
at finde lige præcis den kar du søger !

Mange hilsner Britta