Der fantes ingen dumme spørgsmål - før nu ~
Fra : familien christianse~

Dato : 07-06-04 18:03

Hej igen
Først og fremmest vil vi gerne udtrykke vores store taknemlighed over alle
de svar vi har fået fra Jer med forslag til hunderacer, gode råd etc etc. Vi
er simpelthen overvældet over alle de henvendelser I er kommet med, det er -
jamen vi mangler ord og gentager os selv - helt overvældende. Tusind tak
skal i have alle sammen.

I skal alle vide, at vi har klikket på hvert et link, I har sendt, og
"googlet" på hver en hunderace, som er blevet foreslået. Jeres hjertevarme
beskrivelser af de forskellige hunderacer, som I er ejere af, har gjort det
meget svært at vælge Det var skøn læsning, og alle indlæg er blevet
læst mere end en gang.

Vi har nu nøje udvalgt to hunderacer, som vi vil koncentrere os om i denne
omgang.

De to typer er:
Papillon (af den robuste type på omkring 4-6 kg som er anbefalet til
familier med børn på Sonjas hjemmeside)
Cavalier

Nu kommer så en hel del spørgsmål...

ALENE HJEMME
Vores arbejde gør, at hunden vil komme til at være alene hjemme i 6,5 timer
på 3 dage i ugen. Men vi vil altså være sikre på, at det ikke er for meget,
så hvad er Jeres mening? Er det bedst at hun er ude eller inde når hun er
alene (haven er helt indhegnet)?

HUNDEHUS I HAVEN
Vi havde tænkt, at hunden skulle have et hundehus i haven. Ikke sådan et,
hvor hun skal bo hele året, bare så hun har et fristed at gå hen, når hele
familien er ude, og hun gerne vil være i fred. Tanken har umiddelbart været
at placere det under de store træer, så der ikke bliver for varmt om
sommeren. Der vil være vandskål ved hundehuset.
Andre ideer? Forslag? Kommentarer?

HØNS
Vi har fritgående høns i haven. Vil en lille hund jagte dem og gøre skade på
dem? Problemet er ikke større, end at vi lukker hønsene inde i hønsegården,
hvor de egentlig har god plads, men de kan godt lide at gå ude og skrabe i
jorden.

HUNDEMAD
Nu har vi jo katte, så de har madskåle stående på gulvet. Kan det være et
problem? Vi ved, at det må lyde som et dumt spørgsmål, men vi ved det
virkeligt ikke. Vi har hørt, at nogle hunde helst ikke må få for meget mad,
så... Vil hunden æde af kattens mad?
Vi havde egentlig forestillet os, at hunden skulle have den mad, som vi
andre får - 1/3 kød, 1/3 grønt, 1/3 ris/pasta/kartofler som vi i sin tid
læste at en pommeranian spiser, men passer dette også for andre racer?

VALG AF OPDRÆTTER
Vi har selv tænkt, at det er bedst at købe fra en opdrætter, hvor hundene
lever sammen med familien. Hvis det er muligt vil vi vælge en hund fra en
familie, hvor der er børn, så hvalpen er vant til børn og ikke får sit livs
chok ved mødet med vores uldtotter.
Men hvad bør man se efter, når man vælger den opdrætter, som man vil købe
sin hund fra?

VALG AF HUNDEN
Det er jo helt umuligt at se et kuld hvalpe uden at blive forelsket i dem
alle. Vi har ikke noget krav til at hunden skal udstilles, den skal "bare"
være vores alle sammens fortrolige kæle- og hyggehund, som kommer med på
alle familieudlugter, ferier og ture - under den forudsætning at det ikke
vil være en ubehagelig oplevelse for vort nye medlem af familien. Så om den
er "perfekt" i forhold til racen, det er sådan set lige meget. Bare den er
sund, rask og glad.
Men omvendt så KUNNE det jo ske, at vi skulle få lyst til at få et kuld
hvalpe, og så er det vel ikke helt lige meget om hunden lever op til racens
standard, eller er det? Det er jo ikke meningen at vi selv vil beholde dem
alle!
Og hvordan skal vi skaffe os forudsætninger for at kunne skelne den ene
hvalps egenskaber fra den anden? Hvad gør man? Beder man en god ven med
forstand på hunde om at tage med? Betaler man en anden opdrætter for at tage
med og give deres mening?

Det var vidst mere end nok spørgsmål for en dag.
Igen tusind tak for en rigtig god, hjertevarm og lærerig gruppe.

Venlige hilsner fra hele fam. Christiansen

Fra : Ralph

Dato : 07-06-04 18:57

"familien christiansen" <familienchristiansen@mail-nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:40c49fc9$0$478$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
meget,
> så hvad er Jeres mening? Er det bedst at hun er ude eller inde når hun er

Eksempel fra vejen - og os - to labradorer er alene hjemme næsten hver dag,
de gør og hyler minimum 2 timer hver dag, vores egen hund er aldrig alene,
da den laver numre: tisser i sengene, hugger mad, graver ben ned i
blomsterkrukker, så den er ALTID med, eller bliver parkeret på mit arbejde
hvis min kone skal noget.

Så min pointe er, af hensyn til naboer, luk hunden ind, eller får den passet
(bedstemor, nabo, tag den med på jobbet (nu er jeg selvstændig så den er nok
svær for de fleste))

> [...]

hønsegården,
> hvor de egentlig har god plads, men de kan godt lide at gå ude og skrabe i

Havde gæs engang, de blev jagtet når vi ikke var hjemme, opdagede det først
da de blev slagtet, hundredevis af mærker fra små hundetænder (Cairnterrier
og gravhund) i hvert lår. Så hvis det er en hund med jagttendenser skal du
nok regne med at den skal lukkes ind.

> [...]
> problem? Vi ved, at det må lyde som et dumt spørgsmål, men vi ved det
> virkeligt ikke. Vi har hørt, at nogle hunde helst ikke må få for meget

Måske, har to hunde på jobbet, de har altid en fuld madskål, indtil min
private hund besøger dem, så er skålen tom, så det har vel noget med opvækst
at gøre, min private hund er opvokset på privat "kennel" sammen med mor og
far og storebror, så jeg kunne forestille mig at den er blevet holdt nede og
skulle spise sidst, derfor dens opførsel.

> Vi havde egentlig forestillet os, at hunden skulle have den mad, som vi
> andre får - 1/3 kød, 1/3 grønt, 1/3 ris/pasta/kartofler som vi i sin tid
> læste at en pommeranian spiser, men passer dette også for andre racer?

Kommer an på holdning - vores private hund får ½ and ½ - vi har også høns,
så det er ikke altid der er rester nok - derfor fuldfoder - iøvrigt strøet
med rund hånd ud på græsplanen, der kan gå ½ timer med at spise, tror selv
på at det er sundt for en hund der ellers ville sluge maden på 30 sekunder.

--
venligst
Ralph

Fra : Mic

Dato : 07-06-04 19:01

> [...]

> Igen tusind tak for en rigtig god, hjertevarm og lærerig gruppe.
>
> Venlige hilsner fra hele fam. Christiansen

Er det noget med at i udgiver svarene i bogform eller hvad

Mic

Fra : Line

Dato : 07-06-04 20:02

"familien christiansen" wrote:

[snip]

> [...]
>
> De to typer er:
> Papillon (af den robuste type på omkring 4-6 kg som er
> anbefalet til familier med børn på Sonjas hjemmeside)

Hejsa familien Christiansen.

Bare lige en hurtig indskydelse: hvis I bestemmer jer for Cavalier KC
Spaniel, så skal I nok ikke regne med, at jeres høns kan gå i fred, da den
er beregnet til fuglejagt
Ligeledes skal I heller ikke regne med, at mad af nogen art kan få lov at
stå uberørt i hjemmet, da de generelt eeeeeelsker mad (hvilket vel er
grunden til, at de fleste cav. jeg møder, er smældfede!!)

Jeg har lige tilbragt weekenden med en meget meget dygtig og meget meget sød
cav. (som var vild med at jage ænder og spise mad - men den var meget flot
og slank!), og jeg må indrømme, at hvis jeg engang skal have en mindre hund,
står en sådan temmelig langt oppe på ønskelisten Jeg kan godt forstå, I
har foelsket jer i den race

Held og lykke med valget

--
Mvh. Line

Fra : Snasse

Dato : 08-06-04 06:44

> [...]
hund,
> står en sådan temmelig langt oppe på ønskelisten Jeg kan godt forstå,

Jeg kender op til flere cavaliere der ikke er spor madglade, de skal nærmest
tvangsfodres.
Min egen derimod, elsker mad, hvis vi snakker "menneskemad". Men kan nemt
have en fyldt madskål stående uden at spise det hele på en gang.

--
Susanne
www.vufferne.dk

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 08-06-04 11:31

"Line" <nasse@jubiimail.dk> wrote in message news:<2ijscmFnn1baU1@uni-berlin.de>...

> Bare lige en hurtig indskydelse: hvis I bestemmer jer for Cavalier KC
> Spaniel, så skal I nok ikke regne med, at jeres høns kan gå i fred, da den
> er beregnet til fuglejagt

Se nu har jeg jo kendt tre af slagsen, og alle kan gå sammen (og jeg
mener vitterligt sammen med i samme have) høns, kaniner og katte.

> Ligeledes skal I heller ikke regne med, at mad af nogen art kan få lov at
> stå uberørt i hjemmet, da de generelt eeeeeelsker mad (hvilket vel er
> grunden til, at de fleste cav. jeg møder, er smældfede!!)

Fede hunde er der vel inden for alle racer... De tre cavaliers jeg
kender har aldrig været for tykke, men jeg har da mødt andre tykke
cavaliers.

> Jeg har lige tilbragt weekenden med en meget meget dygtig og meget meget sød
> cav. (som var vild med at jage ænder og spise mad - men den var meget flot
> og slank!),

Hvis det er den opdrætter du nævnte, Line, som skulle give kursus i
shaping, så er hans hund i familie med de tre jeg nævnte, så mon ikke
bare det er et spørgsmål om at lære den ikke at jage ænderne Det
er i hvert fald en meget lærenem hund.

> og jeg må indrømme, at hvis jeg engang skal have en mindre hund,
> står en sådan temmelig langt oppe på ønskelisten

Hmmm hvad så med gravhunden, Line??

/Mette

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 07-06-04 21:52

> [...]
meget,
> så hvad er Jeres mening? Er det bedst at hun er ude eller inde når hun er
De fleste familiehunde vil være gladest for at være inde - I risikerer at
den står og gøer hele dagen. 6,5 timer er ikke for meget, hvis den ellers
har kvalitetstid sammen med jer når I er hjemme. Masser af hunde er alene
8-9 timer dagligt.

> HUNDEHUS I HAVEN
> Vi havde tænkt, at hunden skulle have et hundehus i haven.
Bliv ikke skuffet hvis den ikke vil vide af huset - en familiehund er jo
social og vil være sammen med "flokken", så med mindre I alle har tænkt jer
at flytte ind i hundehuset, skal I ikke regne med at hunden vil være der.

> HØNS
> Vi har fritgående høns i haven. Vil en lille hund jagte dem og gøre skade

> dem?
Et spørgsmål om opdragelse.

> HUNDEMAD
> Nu har vi jo katte, så de har madskåle stående på gulvet. Kan det være et
> problem?
Det kommer an på om I er heldige at få en hund der selv regulerer sin sult.
Det kan man aldrig vide på forhånd. Min race (cocker spaniels) er kendt for
at være mad-ører - ikke desto mindre er der mange der faktisk har problemer
med at få hunden til at spise. To af mine spiser kun for at overleve - den
sidste æder alt hvad hun kan komme i nærheden af. Hvis jeres hund bliver et
madøre - ja så må I finde en løsning med at servere kattenes mad over
gulvniveau.

> Vi havde egentlig forestillet os, at hunden skulle have den mad, som vi
> andre får - 1/3 kød, 1/3 grønt, 1/3 ris/pasta/kartofler som vi i sin tid
> læste at en pommeranian spiser, men passer dette også for andre racer?
Hunde har efter min mening bedst af hundemad, ligesom mennesker har bedst af
menneskemad. Ihvertfald skal I være omhyggelige med kun at give fuldfoder
til en hvalp i vækst.

> VALG AF OPDRÆTTER
> Vi har selv tænkt, at det er bedst at købe fra en opdrætter, hvor hundene
> lever sammen med familien.
Da det er en familiehund I søger, SKAL det selvfølgelig være en hvalp som er
præget på familie og altså født og opvokset med opdrætterens familie. Om der
er børn er ikke så vigtigt - selv har vi ikke små børn, men vi har aldrig
haft problemer med at "låne" børn i alle aldre når vi har hvalpe.

> Men hvad bør man se efter, når man vælger den opdrætter, som man vil købe
> sin hund fra?
I skal føle jer velkomne og føle at kemien passer sammen. Hvis opdrætteren
har vældig travlt med at nedgøre andre opdrættere og forherlige sig selv er
det ikke der i skal købe. Ligeledes hvis det eneste vedkommende går op i er
udstillingsresultater og at fortælle jer at hans hunde er de fineste af det
fineste - det er jo komplet ligegyldigt hvis det er dårligt tilpassede
hunde.

> VALG AF HUNDEN
> Det er jo helt umuligt at se et kuld hvalpe uden at blive forelsket i dem
> alle.
Så tag og besøg opdrættere der ikke p.t. har hvalpe - det er IKKE hvalpene I
skal bedømme - det er de voksne hunde! Hvis I kan lide dem (og opdrætteren)
kan I ikke gå helt galt i byen.

> [...]
den
> er "perfekt" i forhold til racen, det er sådan set lige meget. Bare den er
Selvfølgelig skal den leve op til racens standard - det er jo derfor I køber
en hvalp med stamtavle! Og I kommer til at give det samme for hunden uanset.
Og hvem siger at I ikke senere får lyst til at udstille den? Og hvis I vil
have hvalpe på den, skal I jo udstille den uanset.

> [...]
> hvalps egenskaber fra den anden? Hvad gør man? Beder man en god ven med
> forstand på hunde om at tage med? Betaler man en anden opdrætter for at

Det er uhyre svært for jer at skelne den ene hvalp fra den anden. Netop
derfor er det meget vigtigt at I fatter tillid til opdrætteren og besøger
stedet flere gange. Han kan ved at lære jer at kende godt, vælge den hvalp
der passer bedst til jeres familie. Han går jo og kigger på hvalpene hver
dag, og lærer deres mentalitet at kende. Jo mere han lærer jer at kende, jo
bedre kan han vejlede jer I at vælge den rigtige - eller vælge for jer.

Jeg skrev det vist også tidligere, men prøv at kigge på linket "at købe
hvalp" på min hjemmeside, det kan give jer nogle retningslinier for at finde
en god opdrætter. Held og lykke

Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 07-06-04 22:24

Mon, 7 Jun 2004 19:02:59 +0200, familien christiansen wrote:

> [...]

>så hvad er Jeres mening? Er det bedst at hun er ude eller inde når hun er

Det er ikke for længe, og hunden skal absolut være inde.
Hvor nemt er det ikke for en fremmed at gå ind i haven og stjæle din hund!

> [...]
>at placere det under de store træer, så der ikke bliver for varmt om
>sommeren. Der vil være vandskål ved hundehuset.

God idé. Du skriver hele tiden "hun"...Hvorfor skal det være en tæve?

> [...]
>hvor de egentlig har god plads, men de kan godt lide at gå ude og skrabe i

Spørgsmålet er vel nærmere, om hønsene kan skade hunde...
De skal nu nok kunne sætte sig i respekt.

> [...]
>problem? Vi ved, at det må lyde som et dumt spørgsmål, men vi ved det
>virkeligt ikke. Vi har hørt, at nogle hunde helst ikke må få for meget mad,

Ja, det vil hunden, og problemet ligger i, at kattemad er for kraftigt for
hunde. Sæt kattemaden op på en kommode eller lignende. Ligeledes kattebakken.

>Vi havde egentlig forestillet os, at hunden skulle have den mad, som vi
>andre får - 1/3 kød, 1/3 grønt, 1/3 ris/pasta/kartofler som vi i sin tid
>læste at en pommeranian spiser, men passer dette også for andre racer?

Alle racer gælder en tommelfingerregel.
Hvalpe: 2 dele kød...1 del andet
Voksne: 1 del kød...2 dele andet
"Andet" er en skønsom blanding af grønt, ris, pasta, kartofler.

En lille hund er voksen med 12 mdr.

> [...]
>familie, hvor der er børn, så hvalpen er vant til børn og ikke får sit livs

Ligegyldigt om opdrætteren har børn eller ikke, skal hunden beskyttes mod
børnene! Selv helt små børn kan lære, at hunden skal ha' absolut ro, når den
sover eller spiser!

>Men hvad bør man se efter, når man vælger den opdrætter, som man vil købe
>sin hund fra?

Tjaaa...Det vil altid være et tillidsspørgsmål. Men hvis hundene ikke tør snakke
med jer eller hvalpene kryber sammen i et hjørne, så kør et andet sted hen.
Ligeledes hvis hundene står stablet i transportkasser, som flere DKK-opdrættere
af papillon og små terriere gør. Få ikke medlidenhed med dyrene. I får aldrig
en ordentlig hund ud af det, og opdrætteren får solgt og laver så bare flere!

> [...]
>hvalpe, og så er det vel ikke helt lige meget om hunden lever op til racens

Det ville være YDERST vigtigt!

>Betaler man en anden opdrætter for at tage med og give deres mening?

DET ville være spild af penge. En anden opdrætter vil være forhippet på at sælge
en af sine egne hvalpe! Og har han/hun ingen, ja så får de jo nok igen.

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : familien christianse~

Dato : 09-06-04 22:42

Hej igen
Tusind tak for at opklare disse ting for os, vi er meget glade for at høre
Jeres erfaringer.

Vi har surfet og læst rigtigt meget, men når vi møder bemærkninger som "en
hund kan/bør ikke være alene hjemme hele dagen" eller lignende, så er det
svært at vide hvad "hele dagen" dækker over....

Der var et par overraskelser imellem svarene, bl.a. det, at der kunne komme
en og stjæle vores hund, hvis den opholdt sig i haven. Det var aldrig faldet
os ind, at nogen ville finde på sådan en handling, det er da helt utroligt!
Men det er "rart" at vide, at vi også skal sikre os mod hunde-tyve, så vi
har mulighed for at træffe vores foranstaltninger imod at dette skulle ske.
Det ville jo være forfærdeligt - på linie med kidnapning!

Tak for tippet med at sætte kattenes madskål op på et bord, så hunden ikke
kan få fat i det - det råd vil vi følge, når det bliver aktuelt.

Men der er lige noget vi gerne vil have lidt mere information om. SKAL man
virkeligt udstille sin hund for at få hvalpe? Vi er slet ikke sikre på, OM
vi gerne vil have hvalpe engang langt ude i fremtiden, men det er nu rart at
vide.
Hundeudstilling tiltaler os ikke rigtigt. Vi tror ikke helt på at hunde
synes det er så skønt at blive transporteret i flere timer for så at skulle
"optræde" og "vises frem" og så fragtes hjem igen. Hvis hunden kunne
bestemme, så tror vi at den meget hellere vil tilbringe dagen sammen med sin
familie i haven eller ved stranden. Men det er selvfølgelig kun gætterier.
Ja, nu håber vi ikke at vi får et par hundrede hundeudstillere på nakken,
det var bestemt ikke hensigten at fornærme nogen. Det eneste vi ønsker er at
give vores kommende hund det bedste liv, som vi kan. Og vi søger derfor at
samle så mange informationer som overhovedet muligt, så vi kan være på
forkant med det hele. Der skal nok blive spørgsmål i utal, når det lille pus
er flyttet ind, så det skader vidst ikke at være forberedt.

Endnu engang tak for Jeres svar, I har som altid været yderst behjælpelige.
Venlige hilsener
fam. Christiansen

PS: Vi hælder mest til cavalier lige nu. Men intet er sikkert, vi har jo
ændret holdning før

Fra : MGA

Dato : 10-06-04 06:52

SKAL man
> virkeligt udstille sin hund for at få hvalpe?

Så vidt jeg husker i forhold til hvad jeg har lært om forplantning i skolen,
skal hjælper det ikke at have hunden på udstilling, i stedet skal man sætte
en han og en hun sammen på det rigtige tidspunkt - så klarer naturen resten!

Mette

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 10-06-04 07:22

> [...]
sætte
> en han og en hun sammen på det rigtige tidspunkt - så klarer naturen

Det er meget muligt et morsomt svar, men ikke særlig oplysende. De
allerfleste hunderacer skal, for at blive avlsgodkendt, kvalitetsbedømmes på
en udstilling med min. 2. præmie for at kunne få stambogsført hvalpene.
Dette er naturligvis for at sikre, at forældredyrene er racetypiske i
forhold til racestandarden.

Derudover skal flere racer HD-fotograferes, øjenlyses, og hvad der ellers
kan være af racespecifikke ting, før de er avlsgodkendt.

M.h.t. til hvad fam. Christiansen skriver om at blive transporteret i timer
for at blive udstillet - det er jo ikke værre end at blive transporteret i
timer for at komme på ferie, til stranden eller i skoven sammen med
familien.

Mvh Charlotte Eglin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 09:30

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> for at blive udstillet - det er jo ikke værre end at blive transporteret i
> timer for at komme på ferie, til stranden eller i skoven sammen med

Hej Charlotte

Det lyder helt rigtigt, for de fleste racer mener jeg, at hunden skal
præmieres ( hvis man kan kalde det sådan ). Det vil sige, på udstilling 2
gange, og begge gange, mindst opnå andenpræmie.
Nu skal du så forstå dette rigtigt. Det har intet med den indbyrdes
præmiering, som er gældende for udstillingen at gøre.
Alle hundene præmieres, efter hvor racetypiske de er. Så er der 30 hunde i
gruppen, kan der godt være 22 første præmier, 5 anden, og nogle enkelte kan
ikke bedømmes, eller får dumpe karakter. Præmien for denne vurdering, er
ikke et flot stykke sølvtøj, men et lille rødt eller blåt bånd. Præmieres
den så yderligere, kommer der roset på, og hvem ved, måske en af de flotte
pokaler .. Men pokaler og rosetter, er ikke noget man behøver, for at
kunne avlsgodkendes. Det er på den måde, også en lille smule garanti for,
at du har fået den hund, som du regnede med at du købte. Hvem ved, måske
kører du hjem med slukkede lygter, og virker alligevel blændende

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 10-06-04 21:49

Thu, 10 Jun 2004 10:29:45 +0200, Benny Mortensen wrote:

>Det lyder helt rigtigt, for de fleste racer mener jeg, at hunden skal
>præmieres ( hvis man kan kalde det sådan ). Det vil sige, på udstilling 2
>gange, og begge gange, mindst opnå andenpræmie.

Nej Benny. Kun 1 gang, og dér skal den ha' mindst en 2. præmie!
Så er den avlsgodkendt. Derefter skal den så evt. øjenlyses eller
HD-fotograferes o.s.v. alt efter, hvilke restriktioner, der er på
netop den race.

Fra : Louise

Dato : 10-06-04 10:09

Jeg synes det lyder som om I har overvejet det rigtigt meget med ny
hund osv. MEN...der er altså et stort spring fra at være hundeejer og
så til at opdrætte et kuld hvalpe.

Selvfølgelig skal hunden da udstilles inden den får hvalpe. Hvordan
kan I ellers kende alle dens fejl og mangler? At udstille er ikke
ensbetydende med at hunden lider for ingenting; mange hunde synes det
er sjovt og det er en utrolig vigtig ting i avlen. Desuden skal den
checkes for diverse sygdomme, der kan forekomme indenfor racen og som
DKK sætter restriktioner om.

Iøvrigt bør I slet ikke avle på hunden før I selv har så stor erfaring
at I føler I med god samvittighed kan rådgive hvalpekøberne om
eventuelle problemer der måtte komme, så jeg ville slå koldt vand i
blodet og vente en hund eller to så I har noget mere erfaring.

Det er IKKE kun sjov og ballade at få hvalpe. Det er et kæmpe arbejde
og et livslang (hvalpens liv) forpligtelse. I skal være forberedt på
have hvalpene lidt længere end 8 uger hvis de feks ikke kan sælges og
efter min mening også være klar med et sikkerhedsnet hvis folk ikke
kan have deres hund mere. Forpligtelserne stopper ikke med at hvalpen
afleveres til de nye ejere, de starter først der.

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 10-06-04 14:46

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan have deres hund mere. Forpligtelserne stopper ikke med at hvalpen
> afleveres til de nye ejere, de starter først der.

HØRT !
Mvh Charlotte Eglin -
hobbyopdræt af cocker spaniels www.candour.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 10-06-04 21:56

10 Jun 2004 02:08:32 -0700, Louise wrote:

>Jeg synes det lyder som om I har overvejet det rigtigt meget med ny
>hund osv. MEN...der er altså et stort spring fra at være hundeejer og
>så til at opdrætte et kuld hvalpe.

Inden jeg startede som hobbyopdrætter for 14 år siden, læste jeg alt,
hvad jeg kunne finde om genetik og arvelighed i 1½ år.

> [...]
>er sjovt og det er en utrolig vigtig ting i avlen. Desuden skal den
>checkes for diverse sygdomme, der kan forekomme indenfor racen og som

Rettelse: Som ikke kun DKK sætter restriktioner for!

Så sandt så sandt...

Fra : shadow

Dato : 12-06-04 13:09

klip**

> Vi har nu nøje udvalgt to hunderacer, som vi vil koncentrere os om i denne
> omgang.
klip**

Jeg vil lige gøre opmærksom på at du/ i kan finde en del inspiration på
vores hjemmeside angående hunderacer
M.V.H
DcH-skagen
www.dch-skagen.dk

Fra : Jytte

Dato : 12-06-04 14:54

> Jeg vil lige gøre opmærksom på at du/ i kan finde en del inspiration
> på vores hjemmeside angående hunderacer
> M.V.H
> DcH-skagen
> www.dch-skagen.dk

Hej DcH-skagen.

Det er en udmærket side.

Men billedet I har af en dværgpinscher viser en både hale- og ørekuperet
hund. Det er forbudt i dag. Ligeledes har I sat dværgpinscheren under små
selskabshunde. Hvis du læser beskrivelsen af dværgpinscheren, kan du se det
er misvisende, den hører mere til under rottehunde.

I har heller ingen beskrivelse af Østrigsk pinscher som er en gårdhund med
kun lidt jagtinstinkt.

Hvis I er interesserede kan I få et billede af en "hel" dværgpinscher" og
beskrivelse og billede af en Østrigsk pinscher.

Hilsen
Jytte