|
| Pige på 1 år der bider Fra : MG |
Dato : 07-06-04 12:10 |
|
Hej alle
Håber I kan give os lidt fif. Vores datter på knapt 1 år er begyndt at bide.
Hun har lige været forkølet og har haft feber og har derfor selvfølgelig
været pyldret og utilpas. Men efter hun nu næsten er rask, er hun begyndt at
bide efter os. Jeg mener, at jeg tidligere har læst, at "bideriet" kan
skyldes sproglige frustrationer - og hun har jo intet sprog endnu...
Vi siger til hende "Nej" og at hun ikke må bide og at det gør ondt. Hvad
mere kan vi gøre? Af og til bider hun også, hvis der er noget hun ikke må
(fx. trække katten i halen), og andre gange virker bideriet ganske
umotiveret Nogle gange virker det også som om det er en slags kæmpe-knus hun
vil give - og så lige kommer til at bide samtidig.
Det skal siges, at hun er vores første barn, bliver passet hos bedstemor 3
dage om ugen og er hjemme 2 dage om ugen.Og hun er en meget glad og smilende
pige.
Har I nogle fif til os?
Vi glæder os til at høre nærmere...
Mvh Fam. Laursen
| |
Cat (07-06-2004)
| Kommentar Fra : Cat |
Dato : 07-06-04 12:14 |
|
"MG" <fjern_mg@yahoo.dk> wrote in message
news:40c44c90$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har I nogle fif til os?
Ja, pas på lårene. De er lige i bidehøjde. Man får efterhånden taget på at
opdage, hvornår det er lige op over og holde sine legemsdele uden for
bidevidde.
Det holder op. Min datter på 11 år gør det ikke mere
Tine
| |
Stine (07-06-2004)
| Kommentar Fra : Stine |
Dato : 07-06-04 21:33 |
|
"MG" <fjern_mg@yahoo.dk> wrote in message
news:40c44c90$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Har I nogle fif til os?
>
> Vi glæder os til at høre nærmere...
>
Bid igen! Ikke hårdt selvfølgelig, men nok til at mærke, at det
ikke er rart!
Jeg har gjort det med begge mine - med øjeblikkelig effekt. En
dag der var en af de små drenge fra vuggestuen som bed min søn i
kinden, kon hans forældre hen og sagde undskyld på knægtens
vegne..Jeg gav dem samme råd og fik et temmelig overrasket
ansigtsudtryk retur, men et par dage efter kom moderen hen til
mig og sagde, at hun havde gjort det - og sørme om hendes søn
ikke også lærte det med det samme.
Skal lige sige, at jeg absolut *ikke* går ind for at slå på børn
eller på anden vis torturerer dem!!!
/Stine
| |
Emil Jensen [2100] (07-06-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 07-06-04 22:42 |
|
> Bid igen! Ikke hårdt selvfølgelig, men nok til at mærke, at det
> ikke er rart!
>
> Jeg har gjort det med begge mine - med øjeblikkelig effekt. En
> dag der var en af de små drenge fra vuggestuen som bed min søn i
> kinden, kon hans forældre hen og sagde undskyld på knægtens
> vegne..Jeg gav dem samme råd og fik et temmelig overrasket
> ansigtsudtryk retur, men et par dage efter kom moderen hen til
> mig og sagde, at hun havde gjort det - og sørme om hendes søn
> ikke også lærte det med det samme.
>
> Skal lige sige, at jeg absolut *ikke* går ind for at slå på børn
> eller på anden vis torturerer dem!!!
Hej Tine
Nedenstående spørgsmål er ikke for at angribe dig personligt, men jeg ser
frem en spændende og saglig diskussion
Med hensyn til at svare igen ved at bide som pigen har gjort, det kan godt
være det hjælper på kort sigt. Men samtidig viser du at det er okay at svare
igen, og det er ikke smart synes jeg. Det er nemlig lidt paradoksalt synes
jeg, du siger til pigen at hun ikke må bide, men alligevel bider du hende
selv (godt nok i god mening, men alligevel).
Så jeg kan ikke lige få dit råd med at "svare" igen på samme måde, til at
hænge sammen med at voksne skal være gode eksempler for børnene?
Mvh
Emil
| |
Nielsen (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 08-06-04 06:51 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:40c4e119$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Bid igen! Ikke hårdt selvfølgelig, men nok til at mærke, at det
> > ikke er rart!
> >
> > Jeg har gjort det med begge mine - med øjeblikkelig effekt. En
> > dag der var en af de små drenge fra vuggestuen som bed min søn i
> > kinden, kon hans forældre hen og sagde undskyld på knægtens
> > vegne..Jeg gav dem samme råd og fik et temmelig overrasket
> > ansigtsudtryk retur, men et par dage efter kom moderen hen til
> > mig og sagde, at hun havde gjort det - og sørme om hendes søn
> > ikke også lærte det med det samme.
> >
> > Skal lige sige, at jeg absolut *ikke* går ind for at slå på børn
> > eller på anden vis torturerer dem!!!
>
> Hej Tine
>
> Nedenstående spørgsmål er ikke for at angribe dig personligt, men jeg ser
> frem en spændende og saglig diskussion
>
> Med hensyn til at svare igen ved at bide som pigen har gjort, det kan godt
> være det hjælper på kort sigt. Men samtidig viser du at det er okay at
svare
> igen, og det er ikke smart synes jeg. Det er nemlig lidt paradoksalt synes
> jeg, du siger til pigen at hun ikke må bide, men alligevel bider du hende
> selv (godt nok i god mening, men alligevel).
> Så jeg kan ikke lige få dit råd med at "svare" igen på samme måde, til at
> hænge sammen med at voksne skal være gode eksempler for børnene?
Helt enig! Et barn skal føle tryghed og 100% tillid til sine forældre. At
barnet "går over stregen", og gør noget man ikke må, er i og for sig ok, men
skal selvfølgelig irettesættes og vejledes (opdrages) af forældrene, men
oplever barnet at forældrene bider / slår / stjæler fra barnet i forbindelse
med opdragelse bliver det usikkert og utrygt.
vh
Nielsen
| |
Søren C. Fischer (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Søren C. Fischer |
Dato : 08-06-04 10:06 |
|
Nielsen wrote:
> At barnet "går over stregen", og gør noget man ikke må, er
> i og for sig ok, men skal selvfølgelig irettesættes og vejledes
> (opdrages) af forældrene, men oplever barnet at forældrene bider /
> slår / stjæler fra barnet i forbindelse med opdragelse bliver det
> usikkert og utrygt.
Som B.S. Christiansen siger "konsekvenspædagogik"
Som iflg. nogen (herinblandt undertegnede) tværtimod giver tryghed og
sikkerhed - man ved hvor man står, og hvad man har. Hvad man kan gøre og
hvad man ikke kan gøre.
--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
| |
Emil Jensen [2100] (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 08-06-04 10:49 |
|
> Som B.S. Christiansen siger "konsekvenspædagogik"
> Som iflg. nogen (herinblandt undertegnede) tværtimod giver tryghed og
> sikkerhed - man ved hvor man står, og hvad man har. Hvad man kan gøre og
> hvad man ikke kan gøre.
Konsekvenspolitik er en løsning i visse situationer og overfor visse børn,
men konsekvensen skal IKKE være det uønskede med modsat fortegn, altså bider
et barn skal konsekvensen ikke være at en forælder bider barnet (stadig i
god mening). Konsekvensen skal være noget helt andet såsom stuearrest,
opvask, ingen lommepenge, ti armstræk, ja hvad ved jeg, et konsekvens som
får barnet til at fatte at det er uønsket. Men det skal selvfølgelig følges
op med en forklaring om at man ikke bider andre mennesker (ved godt pigen i
omtalte tilfælde er 1 år, men prøv alligevel).
Kort sagt; behandl andre som du selv vil behandles.
Mvh
Emil
| |
Søren C. Fischer (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Søren C. Fischer |
Dato : 08-06-04 11:14 |
|
Emil Jensen [2100] wrote:
>> Som B.S. Christiansen siger "konsekvenspædagogik"
>> Som iflg. nogen (herinblandt undertegnede) tværtimod giver tryghed og
>> sikkerhed - man ved hvor man står, og hvad man har. Hvad man kan
>> gøre og hvad man ikke kan gøre.
>
> Konsekvenspolitik er en løsning i visse situationer og overfor visse
> børn, men konsekvensen skal IKKE være det uønskede med modsat
> fortegn, altså bider et barn skal konsekvensen ikke være at en
> forælder bider barnet (stadig i god mening). Konsekvensen skal være
> noget helt andet såsom stuearrest, opvask, ingen lommepenge, ti
> armstræk, ja hvad ved jeg, et konsekvens som får barnet til at fatte
> at det er uønsket. Men det skal selvfølgelig følges op med en
> forklaring om at man ikke bider andre mennesker (ved godt pigen i
> omtalte tilfælde er 1 år, men prøv alligevel).
Jeg synes absolut ikke, at de eksempler du nævner vil skabe det mindste
forståelse hos et barn på 1 år...
Prøv om du ikke kan komme med et alternativ som kan anvendes overfor et barn
på f.eks. 1 år, som har samme (gode) resultat som bide-tilbage.
Det er i denne sammenhæng (som du også er inde på) absolut vigtigt, at
pointere, at der er tale om et barn på 1, som IMHO ikke kan nås vha. logisk
argumentation i ord.
--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
*Det falder mig svært, at opfatte anonyme Usenet skribenter seriøst*
| |
Emil Jensen [2100] (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 08-06-04 11:48 |
|
> Jeg synes absolut ikke, at de eksempler du nævner vil skabe det mindste
> forståelse hos et barn på 1 år...
> Prøv om du ikke kan komme med et alternativ som kan anvendes overfor et
barn
> på f.eks. 1 år, som har samme (gode) resultat som bide-tilbage.
> Det er i denne sammenhæng (som du også er inde på) absolut vigtigt, at
> pointere, at der er tale om et barn på 1, som IMHO ikke kan nås vha.
logisk
> argumentation i ord.
Hej Søren
Da jeg begyndte at skrive, skrev jeg om konsekvenspolitik generelt, først
til sidst kom jeg i tanker om tråden (pige på 1 år) som startede det hele.
Du har fuldstændig ret i at de eksempler jeg nævnte overhovedet ikke passer
til en 1-årig. Men konsekvensen må i dette tilfælde så blive at flytte pigen
så snart hun har bidt, efterfulgt af en vred mine og vred stemme som siger
noget i retning af: "Så er det slut med at lege her når du bider". Ganske
vist forstår barnet ikke det hele, men alene tonefaldet og flygtningen af
barnet burde være nok.
Det kan godt være at du ikke synes det har et lige så godt resultat som
bide-tilbage metoden, men jeg frygter bare at pigen herved lærer at det er
okay at give tilbage med samme mønt. Senere når pigen er blevet større, og
hun en dag oplever at blive slået, så slår hun tilbage, ganske som hun har
lært af forældrene.
Mvh
Emil
| |
Mikkel Brahm (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Brahm |
Dato : 08-06-04 21:55 |
|
Det er da en lige så hård straf for den 1-årige at få skæld ud - som hun jo
heller ikke har en chance for at forstå - som at blive bidt. Begge dele er
ting jeg i hvert fald ikke ønsker at min datter kopierer. Hun er 2 år, og
det er ikke rart at få skæld ud af en 2-årig
Jeg har ikke selv prøvet at bide igen, men når jeg forsøgt at vise min egen
datter (er selv førstegangs) hvad hun skal gøre og ikke gøre, så viser jeg
hende et positivt eksempel. Hun kan nemlig godt forstå at kopiere mig. Dvs.
de gange hvor hun har bidt har jeg sagt "Av - det gør ondt. Det er bedre at
kysse!" og så har jeg givet hende et kys på kinden - eller noget lignende.
Når hun niver, så nusser jeg hende og siger at det er bedre at nusse mv.
Hun havde faktisk en periode hvor hun bed lidt, men det er nu gået over. Hun
har også nevet, og for tiden bruger hun faktisk at slå når hun bliver
trodsig (undskyld - i dag hedder det vist at vise selvstændighed). Jeg har
dog oplevet at bideriet og niveriet har fortaget sig, så mon ikke det med at
slå også er på retur efter et par gode eksempler.
Mvh.
Mikkel.
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:40c5995d$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg synes absolut ikke, at de eksempler du nævner vil skabe det mindste
> > forståelse hos et barn på 1 år...
> > Prøv om du ikke kan komme med et alternativ som kan anvendes overfor et
> barn
> > på f.eks. 1 år, som har samme (gode) resultat som bide-tilbage.
> > Det er i denne sammenhæng (som du også er inde på) absolut vigtigt, at
> > pointere, at der er tale om et barn på 1, som IMHO ikke kan nås vha.
> logisk
> > argumentation i ord.
>
> Hej Søren
>
> Da jeg begyndte at skrive, skrev jeg om konsekvenspolitik generelt, først
> til sidst kom jeg i tanker om tråden (pige på 1 år) som startede det hele.
>
> Du har fuldstændig ret i at de eksempler jeg nævnte overhovedet ikke
passer
> til en 1-årig. Men konsekvensen må i dette tilfælde så blive at flytte
pigen
> så snart hun har bidt, efterfulgt af en vred mine og vred stemme som siger
> noget i retning af: "Så er det slut med at lege her når du bider". Ganske
> vist forstår barnet ikke det hele, men alene tonefaldet og flygtningen af
> barnet burde være nok.
> Det kan godt være at du ikke synes det har et lige så godt resultat som
> bide-tilbage metoden, men jeg frygter bare at pigen herved lærer at det er
> okay at give tilbage med samme mønt. Senere når pigen er blevet større, og
> hun en dag oplever at blive slået, så slår hun tilbage, ganske som hun har
> lært af forældrene.
>
> Mvh
>
> Emil
>
>
| |
Emil Jensen [2100] (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 08-06-04 23:36 |
|
Hej Mikkel
> Det er da en lige så hård straf for den 1-årige at få skæld ud - som hun
jo
> heller ikke har en chance for at forstå - som at blive bidt. Begge dele er
> ting jeg i hvert fald ikke ønsker at min datter kopierer. Hun er 2 år, og
> det er ikke rart at få skæld ud af en 2-årig
Nu var det fordi emnet konsekvenspolitik blev taget op, så foreslog jeg at
skælde ud i stedet for at give tilbage på samme måde.
Og jeg skrev også et eller andet sted at konsekvenspolitik _kan_ være en
løsning i visse sitautioner og overfor visse børn. Men det er vigtigt at den
konsekvenspolitik bliver fulgt op med dialog, og derfor er det som du siger
svært at gennemføre konsekvenspolitik over for så små børn.
> Jeg har ikke selv prøvet at bide igen, men når jeg forsøgt at vise min
egen
> datter (er selv førstegangs) hvad hun skal gøre og ikke gøre, så viser jeg
> hende et positivt eksempel. Hun kan nemlig godt forstå at kopiere mig.
Dvs.
> de gange hvor hun har bidt har jeg sagt "Av - det gør ondt. Det er bedre
at
> kysse!" og så har jeg givet hende et kys på kinden - eller noget lignende.
> Når hun niver, så nusser jeg hende og siger at det er bedre at nusse mv.
Men min klare holdning er at så længe man kan løse problemerne/konflikterne
med omtanke (= dialog), så er det vejen frem. Når det så er en 1-årig er det
drejer sig om, skal man stadig bruge omtanken selvom man ikke kan tale med
barnet direkte. Og brugt omtanken har du i dit eksempel med at vise
alternativer fremfor bare at sige stop.
> Hun havde faktisk en periode hvor hun bed lidt, men det er nu gået over.
Hun
> har også nevet, og for tiden bruger hun faktisk at slå når hun bliver
> trodsig (undskyld - i dag hedder det vist at vise selvstændighed). Jeg har
> dog oplevet at bideriet og niveriet har fortaget sig, så mon ikke det med
at
> slå også er på retur efter et par gode eksempler.
Det er dejligt at høre, at nu er gået over, og det ved hjælp af et par gode
eksempler. Det er jo netop det små børn har brug for, positive
eksempler/alternativer fremfor en bide-tilbage løsning.
Mvh
Emil
| |
Cat (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Cat |
Dato : 08-06-04 08:27 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:40c4e119$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Bid igen! Ikke hårdt selvfølgelig, men nok til at mærke, at det
> > ikke er rart!
> >
> > Jeg har gjort det med begge mine - med øjeblikkelig effekt. En
> > dag der var en af de små drenge fra vuggestuen som bed min søn i
> > kinden, kon hans forældre hen og sagde undskyld på knægtens
> > vegne..Jeg gav dem samme råd og fik et temmelig overrasket
> > ansigtsudtryk retur, men et par dage efter kom moderen hen til
> > mig og sagde, at hun havde gjort det - og sørme om hendes søn
> > ikke også lærte det med det samme.
> >
> > Skal lige sige, at jeg absolut *ikke* går ind for at slå på børn
> > eller på anden vis torturerer dem!!!
>
> Hej Tine
>
> Nedenstående spørgsmål er ikke for at angribe dig personligt, men jeg ser
> frem en spændende og saglig diskussion
>
> Med hensyn til at svare igen ved at bide som pigen har gjort, det kan godt
> være det hjælper på kort sigt. Men samtidig viser du at det er okay at
svare
> igen, og det er ikke smart synes jeg. Det er nemlig lidt paradoksalt synes
> jeg, du siger til pigen at hun ikke må bide, men alligevel bider du hende
> selv (godt nok i god mening, men alligevel).
> Så jeg kan ikke lige få dit råd med at "svare" igen på samme måde, til at
> hænge sammen med at voksne skal være gode eksempler for børnene?
>
> Mvh
>
> Emil
Det er mig, der hedder Tine - hende der ville bide igen, hedder Stine.
Og jeg bider ikke igen, med mindre man kalder mig Stine
Tine
| |
Emil Jensen [2100] (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 08-06-04 10:40 |
|
> Det er mig, der hedder Tine - hende der ville bide igen, hedder Stine.
>
> Og jeg bider ikke igen, med mindre man kalder mig Stine
>
> Tine
Ups, Tine - det må du meget undskylde mig, det er naturligvis Stine's
forslag jeg svarer på. Heldigvis tager du det pænt
Mvh
Emil
| |
Cat (08-06-2004)
| Kommentar Fra : Cat |
Dato : 08-06-04 10:57 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message
news:40c5897b$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Det er mig, der hedder Tine - hende der ville bide igen, hedder Stine.
> >
> > Og jeg bider ikke igen, med mindre man kalder mig Stine
> >
> > Tine
>
> Ups, Tine - det må du meget undskylde mig, det er naturligvis Stine's
> forslag jeg svarer på. Heldigvis tager du det pænt
>
> Mvh
>
> Emil
Du er ikke den første - og du bliver ikke den sidste - der tager fejl af
Tine, Trine, Stine, Tina - osv.
Tine
| |
Anders S... (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Anders S... |
Dato : 10-06-04 09:14 |
|
"MG" <fjern_mg@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:40c44c90$0$311$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Håber I kan give os lidt fif. Vores datter på knapt 1 år er begyndt at
bide.
> Hun har lige været forkølet og har haft feber og har derfor selvfølgelig
> været pyldret og utilpas. Men efter hun nu næsten er rask, er hun begyndt
at
> bide efter os. Jeg mener, at jeg tidligere har læst, at "bideriet" kan
> skyldes sproglige frustrationer - og hun har jo intet sprog endnu...
>
> Vi siger til hende "Nej" og at hun ikke må bide og at det gør ondt. Hvad
> mere kan vi gøre? Af og til bider hun også, hvis der er noget hun ikke må
> (fx. trække katten i halen), og andre gange virker bideriet ganske
> umotiveret Nogle gange virker det også som om det er en slags kæmpe-knus
hun
> vil give - og så lige kommer til at bide samtidig.
Hej Vores pige var på samme måde. vi fandt ud af at det var for de hun var
så glad og ikke kunne udtrykke det på anden måde. Derfor var det vigtig for
os at hun ikke fik skæld ud for at være glad men samtidig fik at vide at det
ikke var en god ting hun gjorde.
MVH
Anders
| |
|
|