Igen: ECS K7S5A vil ikke starte
Fra : Anders

Dato : 07-06-04 19:45

Hej gruppe.

Ved ikke om dette er OT, men prøver alligevel.

Jeg har lige installeret 256 Mb ekstra DDR SDRAM i min computer med MB'et
ECS K7S5A (rev 3.1 tror jeg nok) og cpu'en AMD Athlon XP 1800+. Ved første
opstart fungerede det fint, jeg kom ind i windows (XP home) og lukkede så
computeren igen. Da jeg havde sat siden af kabinettet og frontpanelet på
igen, startede jeg påny computeren. Nu starter den imidlertid ikke - skærmen
får intet signal, CD-rom-drevene starter, og så er det som om at der bliver
trykket på reset-knappen - for CD-drevene begynder igen at køre. Dette
gentages i en undelighed.

Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan løse dette meget trælse
problem?

(Jeg har prøvet at resette CMOS settings vha. jumperne, men er ikke sikker
på at jeg har gjort det helt rigtigt. Har også pillet batteriet ud og sat
det i igen, uden effekt. Har også prøvet at fjerne den nye RAM-blok, men det
har ingen effekt.)

På forhånd mange tak.
/Anders

Fra : Anders

Dato : 07-06-04 20:11

Ups, ja det kan jo smutte.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-06-04 23:56

Anders skrev :
> [...]
> gentages i en undelighed.
>
> Er der nogen der har en idé til hvordan jeg kan løse dette meget trælse

Jeg kom ud for noget tilsvarende på samme bundkort - Hvorfor skulle
spørgsmål om bundkort være OT i denne gruppe? - jeg prøvede at kortslutte
den grønne og en sort ledning i strømforsyningen og så kørte PC'en igen.
Tilsidst valgte jeg at lave en permanent kortslutning og maskinen må så
tændes og slukkes på strømforsyningens afbryder.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Anders

Dato : 08-06-04 08:21

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kom ud for noget tilsvarende på samme bundkort - Hvorfor skulle
> spørgsmål om bundkort være OT i denne gruppe?

Jeg ved ikke vildt meget om computerens indre, så jeg var ikke helt sikker
på om det var en bundkort-relateret fejl. Af selvsamme grund tør jeg nok
ikke begive mig ud i at rode med kortslutninger af strømforsyningen...

/Anders

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-06-04 20:36

"Anders" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> [...]
> på om det var en bundkort-relateret fejl. Af selvsamme grund tør jeg nok
> ikke begive mig ud i at rode med kortslutninger af strømforsyningen...

Har du opgraderet bios? Der er lavet en bios fix, som skulle løse problemet
med ram. Jeg har selv brugt det mange gange, og kun 2 gange løste det ikke
problemet.

Kurt

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-06-04 14:04

Kurt B. Andersen skrev :
> [...]
problemet
> med ram. Jeg har selv brugt det mange gange, og kun 2 gange løste det ikke

Nej det var jeg ikke klar over. Min virkede fin i lang tid og så skiftede
jeg et eller andet i den - jeg tror det var en harddisk, og så holdt den op
med at virke, indtil jeg fixede den. Jeg vil meget gerne have den til at
virk normalt igen. (det er en reserve maskine)

Har du et direkte link til biosen ?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-06-04 21:21

> [...]
> med at virke, indtil jeg fixede den. Jeg vil meget gerne have den til at
> virk normalt igen. (det er en reserve maskine)

Nu kan jeg ikke huske hvilken version du havde. Hvis det er 3.1 eller pro,
har jeg dem liggende, og du kan bare sende mig en mail, så sender jeg. Min
mailadresse er valid.

Kurt

Fra : Anders

Dato : 11-06-04 11:23

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse
> Har du opgraderet bios? Der er lavet en bios fix, som skulle løse
problemet
> med ram. Jeg har selv brugt det mange gange, og kun 2 gange løste det ikke
> problemet.

Jeg anså ikke bios-opdatering som en mulighed. Jeg kunne jo ikke få hul
igennem til computeren og ikke kender andre med samme bundkort, så hvordan
jeg lige skulle få bios opdateret uden at betale mig fra det? I øvrigt
fungerede puteren lige så lidt som før, når jeg pillede de nye ram ud - så
burde problemet vel ikke ligge i bios?

Jeg har nu haft computeren til reparation ved en forhandler, og det viser
sig så, at processoren var brændt sammen. Højst besynderligt, at det skulle
ske på nøjagtig samme tid som jeg skiftede ram. Rammene og bundkortet
fungerer i øvrigt fint.

/Anders

Fra : XoDeus

Dato : 19-06-04 10:46

> I øvrigt
> fungerede puteren lige så lidt som før, når jeg pillede de nye ram ud - så
> burde problemet vel ikke ligge i bios?

Det er nemlig i BIOS problemerne ligger da det er Basic Input Output
System der sørger for at allokere API'er og andre programkald mellem de
forskellige applikationer og komponenter i computeren. Så BIOS er
svaret her. Man kan i de fleste tilfælde opdatere BIOS på
bundkortproducentens hjemmeside.

> [...]
> sig så, at processoren var brændt sammen. Højst besynderligt, at det skulle
> ske på nøjagtig samme tid som jeg skiftede ram. Rammene og bundkortet

Det lyder virkelig underligt at da du pillede de nye RAM ud så fungerede
det og da du sendte det hele til rep var CPU'en brændt af. Jeg håber
ikke de pungede Dig for CPU'en for det lyder meget usandsynligt.

//XoDeus

Fra : Anders

Dato : 22-06-04 12:10

"XoDeus" <xodeus1033@3301spymac.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige applikationer og komponenter i computeren. Så BIOS er
> svaret her. Man kan i de fleste tilfælde opdatere BIOS på

Det ville unægteligt være svært at gøre, når skidtet ikke engang vil
starte - i hvert fald uden det rigtige gear. Ikke at jeg har forstand på
det...

> Det lyder virkelig underligt at da du pillede de nye RAM ud så fungerede
> det og da du sendte det hele til rep var CPU'en brændt af. Jeg håber
> ikke de pungede Dig for CPU'en for det lyder meget usandsynligt.

Læs lige hvad jeg skriver - puteren virkede jo netop ikke, da jeg pillede de
nye RAM ud. I øvrigt burde en ny CPU jo ikke løse problemet, hvis der var
tale om en BIOS/RAM kompatibilitetsfejl... Det gjorde den dog, så de havde
ret. Det er bare enormt mærkeligt, at det skete på nøjagtig samme tidspunkt.

/Anders