Abit NF7-S eller Abit KV8-MAX3
Fra : MP

Dato : 06-06-04 20:57

Hvad skal man vælge? Abit NF7-S eller Abit KV8-MAX3?

Setup er følgende:

Nuværende:
Asus A7V-333
Athlon Palomino 1800+
2 ens 256Mb PC3200 Ram (ikke ECC)
ATI Radeon 9800 Pro (128)

Skal man købe:

Abit NF7-S
Barton 3000+
køler
Koster ca. 2000,- +pp

Eller:

Abit KV8-MAX3
Athlon 64 3000+
køler
Koster ca. 2950.- +pp

Kan det nuværende ram genbruges, eller skal der ECC-ram til?
Hvad vil ydelsesforskellen være på de tre systemer når der kun tages
hensyn til bundkort/cpu?
Er Athlon 64 køligere end Barton'en?
Pc'en bruges til kontorprogrammer, internet og spil.
Forslag og kommentarer modtages med tak!

--
Med venlig hilsen, MP

Fra : Leony

Dato : 07-06-04 14:18

MP wrote:

> Hvad skal man vælge? Abit NF7-S eller Abit KV8-MAX3?

Jeg ville vælge NF7-S.

> Kan det nuværende ram genbruges, eller skal der ECC-ram til?

Til Barton kan de sagtens genbruges, jeg ved ikke med Athlon 64 (står
det ikke på Abit's hjemmeside hvad RAM der skal bruges i det board?).

> Hvad vil ydelsesforskellen være på de tre systemer når der kun tages
> hensyn til bundkort/cpu?

Der er lidt tal her for de 2 nye:
http://www.tomshardware.com/cpu/20040318/index.html
Den gamle kan du sikkert gætte dig til, du kan sikkert også bladre i
arkiverne hos Tom og finde benchies for 1800+

> Pc'en bruges til kontorprogrammer, internet og spil.
> Forslag og kommentarer modtages med tak!

Jeg ville klart vælge NF7-S og måske en Barton 2500, sparer 500,- (den
kunne evt clockes lidt, kan godt være at OC kræver lidt hurtigere RAM).
Dit grafikkort ligger jo klart i den gode ende af skalaen og det betyder
mere for spillenes hastighed end processorens hastighed.

Du skriver ikke hurtigere i Word og siderne vises ikke hurtigere på www
uanset om din processor har kostet 500 eller 1500 kr.
Mao det kræver ikke processorkraft.

Fremtidssikringsværdien i en 64 bits processor giver jeg ikke meget for.
Inden Windows 64 bits kommer på gaden i en Final version, så er det
system du har kig på forældet.
Hvis du roder med Linux og har brug for de 64 bit, så kan jeg se
fornuften i at købe en sådan processor.
Hvis ikke så er det spild af penge, imo, men du har dog købt retten til
at prale af dine 64 bit.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : MP

Dato : 07-06-04 18:23

Leony wrote:

> Til Barton kan de sagtens genbruges, jeg ved ikke med Athlon 64 (står
> det ikke på Abit's hjemmeside hvad RAM der skal bruges i det board?).

Ikke særlig klart. Jeg har kigget både på Abit's side og downloadet
manualen for KV8-MAX3, og jeg kommer i tvivl. På AMD's side angives dog
at den indbyggede memorycontroller i Athlon 64 (=FX51) understøtter
unbuffered ram. Er det det samme som non-ECC?

> Der er lidt tal her for de 2 nye:
> http://www.tomshardware.com/cpu/20040318/index.html

Tak for linket. Der er en vis forskel på FX51 og FX53 versionen af
Athlon 64.

> [...]
>
> Du skriver ikke hurtigere i Word og siderne vises ikke hurtigere på
> www uanset om din processor har kostet 500 eller 1500 kr.

Du har sikkert ret.

> [...]
> fornuften i at købe en sådan processor.
> Hvis ikke så er det spild af penge, imo, men du har dog købt retten

Jeg er ved at afprøve Linux (Mandrake) i 32-bit version, og ved ikke
endnu om det kommer videre.
Jeg kan fint se pointen i det du skriver og lægger hovedet videre i
blød!

--
Med venlig hilsen, MP