Kjeldahls metode
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 06-06-04 20:45

Hej,

Sidder og lurer lidt rundt - kunne godt tænkte mig at vide lidt mere om
Kjeldahls Metode.

Så vidt jeg kan forstå er det en form for protein analyse eller bestemmelse?

Men hvorledes foregår det egentligt - og hvorledes er reaktionsligningen
osv.?

Synes, for en gangs skyld, ikke at google er til megen hjælp :(.

mvh
Johan

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 07-06-04 12:33

Johan Holst Nielsen wrote:

> [...]
> om Kjeldahls Metode.
>
> Så vidt jeg kan forstå er det en form for protein analyse eller

bestemmelse af nitrogen i oxtrin -3, dvs primært aminer, amider og
nitriler(i organisk forbindelser). Nitrogen i form af aminer og/eller
amider er forekommende i proteiner, men ikke i fedt og kulhydrater,
hvorfor metoden ofte anvend(t)es til bestemmelse af protein.

> Men hvorledes foregår det egentligt - og hvorledes er
> reaktionsligningen osv.?

Tjah, groft sagt oxiderer man carbon men ikke nitrogen vha svovlsyre og
høj temperatur(370-400 C)

> Synes, for en gangs skyld, ikke at google er til megen hjælp :(.

tjah, havde nu ikke de store problemer:
http://www.foxscientific.com/tech_support/kjel.html

> mvh
> Johan

mvh
Jeppe

Fra : Jens Harming

Dato : 07-06-04 20:09

"Johan Holst Nielsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> Kjeldahls Metode.
>
> Så vidt jeg kan forstå er det en form for protein analyse eller

Så vidt jeg husker, har det været en meget anvendt metode til at bestemme
indholdet af råprotein i foderstoffer. Princippet er, at man bestemmer
mængden af kvælstof i prøven, ganger det med 6,25 og kalder det råprotein.
Metoden fortæller ikke om sammensætningen af aminosyrer, men til fodring af
kvæg er dette af mindre betydning.

> Men hvorledes foregår det egentligt - og hvorledes er reaktionsligningen
> osv.?

I min "Grundrids af den organiske kemi" af K.A. Jensen, professor i kemi,
København 1970, står:

"..........især til serieanalyser af proteinholdigt materialer, er Kjeldahls
methode (1883) . Ved en Kjeldahl-analyse ophedes analysen med conc.
svovlsyre, hvorved carbon og hydrogen omdannes til carbondioxid og vand,
medens nitrogenet omdannes til ammoniumsalt. Efter tilsætning af
natriumhydroxid i overskud til den svovlsure opløsning kan den dannede
ammoniak uddrives, opsamles i en kendt mængde syre og bestemmes ved
titrering........"

Endvidere for at sikre fuldstændig omsætning kan tilsættes kaliumsulfat samt
kviksølv- og kobberforbindelser, dette for at hæve kogepunkt og fremme
oxidation.
Reaktionsligning ... he he ... det vil jeg ikke rode mig ud i ..

Hilsen
Jens

Fra : Q

Dato : 07-06-04 23:37

"Johan Holst Nielsen" <__spam__@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kjeldahls Metode.
>
> Så vidt jeg kan forstå er det en form for protein analyse eller

Jeps.. Den bruges f.eks til måling af proteinindhold i mejeriprodukter, øl,
kødprodukter osv.

Her: http://pb.merck.de/servlet/PB/menu/1230940/index.html

> Synes, for en gangs skyld, ikke at google er til megen hjælp :(.

Hmm.. Jeg googlede lige på Kjeldahl Analysis og fandt frem til følgende
reaktionsligninger:

http://www.foxscientific.com/tech_support/kjel.html

Hvis du er nysgerrig er her et dansk firma der sælger grej til Kjeldahl
analyser:
http://www.foss.dk/c/p/solutions/products/showprodfamily.asp?prodfamilypkid=94&languageId=1&stepselect=1

Hvis det er mejeriprodukter du skal lave analyser på findes der simplere
metoder til visse af produkterne

mvh

/peter