Fransk pop?
Fra : elisabeth

Dato : 06-06-04 19:26

Hejsa

I mine bestræbelser på at lære fransk synes jeg det kunne være en smart idé
at lytte til noget fransksproget musik. Er mest til pop, gerne ældre f.eks.
60'er og 70'er musik. Har en fransk CD med en ung Celine Dion, også gerne
noget i den retning. Men kender I nogle navne på grupper, kunstnere eller
numre, jeg kan kigge efter?

På forhånd tak!

Elisabeth

Fra : Jokerman

Dato : 06-06-04 19:36

"elisabeth" <elisabeth@lykkeland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget i den retning. Men kender I nogle navne på grupper, kunstnere eller

Jeg kan anbefale dig sangerinden Mylene Farmer.- Det er godt nok fra slut
80'erne og frem, men det er fransk pop. Jeg kan især anbefale albummet
"Ainsi soit-je" fra 1988.

Man kan for øvrigt ikke sige fransk pop uden at sige Serge Gainsbourg. Det
er ham med "J'taime"

Hvis det godt må være lidt speciel er der Les Rita Misouco (staves måske
ikke helt på denne måde). Det er musik der kræver en lidt bredere definition
af pop, men det holder sig indenfor det.

Håber det kan bruges.
Hilsen Jokerman

Fra : Muldeberg

Dato : 07-06-04 13:12

> Jeg kan anbefale dig sangerinden Mylene Farmer.- Det er godt nok fra
> slut 80'erne og frem, men det er fransk pop. Jeg kan især anbefale
> albummet "Ainsi soit-je" fra 1988.

Man kan også kigge sig om efter gruppen Niagara, de er også
rigtig gode, og ekstremt populære i Frankrig.
Patricia Kaas er også et godt valg, hun laver musik inde for både
pop og blues.

Patricia har sin off side på: www.patriciakaas.net

Niagara´s side er på:
http://niagaramusic.artistes.universalmusic.fr/home.htm
En ret fed side der kræver Flash.
--
Muldeberg aka "Mulde"
muldemail@[DELETE-THIS]yahoo.dk

Fra : Muldeberg

Dato : 07-06-04 21:07

"Jokerman" <h.soerensen@DELETETHISthiemer.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg kan anbefale dig sangerinden Mylene Farmer.- Det er godt nok fra
> slut 80'erne og frem, men det er fransk pop. Jeg kan især anbefale

Siden du er vild med Mylene Farmer SKAL du hoppe over i: alt.binaries.mpg
En har uppet hendes DVD: Le Clips klar til en DVDR.
Husk at hente alle upninger der har med Mylene Farmer at gøre, for de er
uppet noget videre rodet.

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-06-04 20:19

elisabeth wrote:
> [...]
> Celine Dion, også gerne noget i den retning. Men kender I nogle navne
> på grupper, kunstnere eller numre, jeg kan kigge efter?

Hvad med et godt fransk firsernummer, Voyage Voyage med Desireless!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 06-06-04 20:55

elisabeth skrev i meddelelsen ...
> [...]
>noget i den retning. Men kender I nogle navne på grupper, kunstnere eller

Françoise Hardy!

hvm

Fra : Nikolaj

Dato : 07-06-04 01:15

"elisabeth" <elisabeth@lykkeland.dk> wrote in message
> [...]
> noget i den retning. Men kender I nogle navne på grupper, kunstnere eller

Som en har skrevet er Serge Gainsbourg ikke til at komme uden om. Det er dog
ikke det mest oplagte at bruge til at lære fransk efter da han benytter sig
meget af gammel pariser slang og underlige formuleringer. Men forstår man
det først er det nogle rigtig gode tekster han skriver. Han har både
indspillet nogle plader selv som er rigtig gode og så har han skrevet for en
stor mængde andre musikere. De bedste af dem er efter min mening France
Gall, Jane Birkin og Francoise Hardy.

Andre gode, men lidt mere obskure, navne kunne være Claudine Longet,
Chantall Goya og Chantal Kelly.

Håber at du finder noget du kan bruge. Og god fornøjelse!

Nikolaj

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-06-04 14:33

"elisabeth" <elisabeth@lykkeland.dk> wrote in message news:<c9vncn$bh8$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> noget i den retning. Men kender I nogle navne på grupper, kunstnere eller

Venessa Paradis er et godt bud. Men without hats lavede også et par
franske plader. Begge er dog fra 80'erne.
Mvh
Klavs.

Fra : Thomas Gylstorff

Dato : 12-06-04 21:13

Young gods - de lavede da i hvert fald en plade på fransk.

mvh
Thomas

Fra : elisabeth

Dato : 12-06-04 22:17

Hej Thomas og alle I andre hjælpesomme.

Tusind tak for jeres forslag.
Jeg er i gang med at lytte til lidt forskelligt. Det er slet ikke så let,
som jeg forestillede mig :).... men det kommer nok!

Hilsen
Elisabeth