Hvordan kommer jeg i gang.
Fra : sebastian

Dato : 06-06-04 14:06

Til at starte med skal det siges at jeg stort set ingen erfaring har med
sejlbåde.
Jeg overvejer kraftgt at købe en sejlbåd. Det skal være muligt at bo på
båden. Så et lille køkken er et must. Jeg har set lidt på anonncer på nettet
mellem kr 15.000-30.000.

Er der nogle gode bøger i kan anbefale til at komme godt igang med køb af
sejlbåd?

Hvad skal man være særlig opmærksom på ved køb af sejlbåd, med hensyn til om
den er dyr eller billig i drift/ vedligeholdelse?

Hvor meget skal jeg ca. regne med at bruge pr måned inc forsikring,
bådplads, vedligeholdelse (ved godt det kommmer an på båden men bare ca. for
en båd mellem 15.000 og 30.000), og hvad der ellers måtte være?

Hvordan for man havneplads omkring københavn eller omegn, er der ventetid
eller er det muligt at få en med det samme?

Er der et godt sted at tage hen f.eks en forhandler, hvor jeg kan få et
bedre intryk af hvad jeg kan få for 15.000-30.000?

Kom endelig med andre gode råd som sagt er jeg helt ny.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 06-06-04 20:07

Hej!
Al ære og respekt for dit ønske om en båd at bo i! -Jeg kunne finde på det
samme...
Men jeg tror nu nok at du er nødt til at indse, at det bliver svært at finde
en sødygtig båd, der er stor nok at bo i til 15 - 30.000 kr. Ellers skal du
i hvert fald have fingrende skruet godt på, hvad angår bådvedligeholdelse /
restaurering. Desværre er både nemlig noget af det allerdyreste at komme i
nærheden af rent kvadratmeter mæssigt. Især fordi at når jeg tænker båd til
beboelse, tænker jeg:
- Ståhøjde i - i hvert fald - noget af båden
- Ordenligt "køkken"
- Plads
- En båd der er i nogenlunde stand, så den ikke er utæt eller direkte
farlig (ventiler, råddenskab osv)

Du lyder også til at være meget ny udi sejlerverdenen. Derfor håber jeg at
du gør dig mange og forskellige tanker inden du giver dig endnu mere i kast
med det. F.eks.
- Ved du hvor koldt og ugæstfrit der er på en havn i stort set halvdelen af
året?
- Det kræver isolation og varmefyr / elvarme at kunne bo på en båd om
vinteren. (Og de billige både er ofte "plastikskaller", der ingen
varmeisolering har)
- Man er ofte meget - MEGET alene, idet ikke ret mange bor på deres både.
- Hvis du får en båd, vil du vel også gerne sejle i den? - Kan du det? Hvad
med duelighedsbevis?

Men det kan jo være at du er alle tiders handyman, ikke har brug for ret
meget plads, og kan leve med en noget skrabet udgave af en båd. I så fald
vil jeg IKKE anbefale dig at besøge en bådforhandler, for det vil slå dine
drømme helt i stykker. Her fås ikke ret meget hvis overhovedet noget for de
penge. Du bør lede i Den Blå Avis, og generelt på de private marked. Søg på
Google, f.eks. efter "båd salg".

Mit bud er, at du skal op omkring 50.000 kr. for at få en båd der er til at
have med at gøre, når der snakkes helårsbeboelse! Og mit forslag er, at du
starter med en mindre båd, lærer at sejle, finder ud af hvordan det er at bo
på en båd, og derefter beslutter dig... Men hvad ved jeg...

Med venlig hilsen
Lasse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-04 00:38

Uheldigvis faldt sebastian over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Jeg overvejer kraftgt at købe en sejlbåd. Det skal være muligt at bo
> på båden. Så et lille køkken er et must. Jeg har set lidt på

Du finder ingen både, der er anvendelige til at bo i til den pris. Det
er alt for lidt. Eksempelvis er det dødens pølse at bo i en båd, der
ikke har ståhøjde!

> Er der nogle gode bøger i kan anbefale til at komme godt igang med
> køb af sejlbåd?

Du skal først gøre dig din egne behov helt klart. Skal den kun være
til at bo i, eller skal den være primært til at sejle i. Skal du sejle
hurtigt eller sikkert. Vil du have inden- eller udenbordsmotor osv.

Der er mange spørgsmål, som kun du kan besvare og som du ikke
umiddelbart finder svar på i en bog.

> Hvad skal man være særlig opmærksom på ved køb af sejlbåd, med
hensyn
> til om den er dyr eller billig i drift/ vedligeholdelse?

Det er ikke til at svare på generelt. Det afhænger helt af bådens
tilstand. En velholdt 70 år gammel træbåd kan være lige så nem og
billig i vedligeholdelse, som en 25 år nedslidt og forsømt
glasfiberbåd.

> [...]
> bådplads, vedligeholdelse (ved godt det kommmer an på båden men bare
> ca. for en båd mellem 15.000 og 30.000), og hvad der ellers måtte

Vedligeholdelse, havnepenge og forsikring løber nemt op i 1500,- pr
måned. Det er dyrt at have båd og jo billigere, du køber, jo dyrere
bliver det de første par år.

> Hvordan for man havneplads omkring københavn eller omegn, er der
> ventetid eller er det muligt at få en med det samme?

Man finder ud af den konkrete størrelse, man har brug for, og så går
man ned og taler med de forskellig havne. Nogen steder er der 35 års
ventetid, andre kan måske hjælpe dig med det samme. Kapitalbehovet kan
varierer, men op til 13.000 er ikke unormalt. Eksempelvis Lynetten

Det kan *ikke* anbefales at ringe til de forskellige havne, mød op
personligt!

> Er der et godt sted at tage hen f.eks en forhandler, hvor jeg kan få
> et bedre intryk af hvad jeg kan få for 15.000-30.000?

Ja, kig på www.boat4you.dk !

Sæt din maks pris og se, hvad du får...

For det beløb får du en ca 22 fods båd i varierende tilstand. Evt en
gammel, sur folkebåd eller lignende..

Hvordan er dine hænder skruet på? Du skal påregne at fortage en masse
istandsættelse i det prisleje..

> Kom endelig med andre gode råd som sagt er jeg helt ny.

Et godt velment råd er at spare noget mere sammen, eller starte med en
lille båd, for at se, om sejlerlivet i det hele taget er noget for
dig.

Og hvis du finder en båd, så få den gennemgået af en kyndig person, så
du ikke brænder dig...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-04 00:47

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Du finder ingen både, der er anvendelige til at bo i til den pris.
Det
> er alt for lidt. Eksempelvis er det dødens pølse at bo i en båd, der
> ikke har ståhøjde!

Jeg søgte på boat4you op til 30.000 og der er faktisk kun denne, der
tilnærmelsesvis er til at bo i...

http://www.boat4you.dk/dk/vis_salgs.asp?sagsnr=03S24102&m=2

Claus

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 07-06-04 07:42

Der må sgu også stikke et eller andet uder den pris! Man får ikke en (på
billederne) så flot også stor sejlbåd for 25000, med mindre et eller andet
er slemt galt...?

Lasse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-04 12:49

Uheldigvis faldt Lasse Rønlev over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Der må sgu også stikke et eller andet uder den pris! Man får ikke en
> (på billederne) så flot også stor sejlbåd for 25000, med mindre et
> eller andet er slemt galt...?

Stor?

Det er en 25 fods båd, og den er ikke særlig bred. Dertil kommer, at
der er ikke det store salg i gamle træbåde og da slet ikke en
mahognibåd.

Dybest set er det jo bare en forvokset folkebåd

Men er den i nogenlunde stand og er motoren ok (jeg har aldrig hørt om
mærket), så får man da meget båd for pengene.

Men hvis skrog og sejl og andet er i en dårlig stand, så kan man
hurtigt lægge 35.000 oven i, og så er det ikke længere billigt..

Claus

Fra : Lars P. Larsen

Dato : 07-06-04 15:00

Jeg mener du skal op og ofre ihvertfald 150000kr og have hænderne rigtigt
skruet på for at du kan få en båd der er værd at bo på. Jeg bor selv på en
stor motorbåd og syntes selv min båd er en anelse for lille selv og den er
33 fod. Jeg tror de billigste bådpladser ligger på omkring de 20000kr hvis
man skal købe den, alt efter bredde og havn. F.eks er min bådplads 4,1meter
i bredden og jeg har betalt 70000kr for den og betaler ca 4000kr i faste
udgifter om året. Deruover kommer der nok lidt oveni hvis man bor der fast,
til f.eks el og vand. De penge du har lagt til side er efter min mening alt
for lidt, alt er møgdyrt indenfor både. Hvis der går noget i stykker kommer
du hurtigt af med de 15-30000kr, hvis du altså vil have en funktionsdygtig
båd der kan sejle.