Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Venus passage
Fra : Gert Medom

Dato : 06-06-04 10:19

Hej.

Ikke et frækt spørgsmål, men de nævnte i vejret i aftes, at venus skulle
komme ind over solskiven på tirsdag.

kan man fotografere direkte på, eller skal der tages specielle
forholdsregler? Jeg går ud fra at der vil være lys nok, så man kan operere
med en minimal lukkertid?

på forhånd tak!

Mvh
Gert

Fra : Alex Jensen

Dato : 06-06-04 10:40

Jeg vil ikke anbefale at pege kameraet lige mod solen med en zoomlinse,
idet der bliver kastet rimelig meget effekt ind på ccd'en.

Prøv at finde et stykke svejseglas at sætte foran objektivet.

Mvh Alex

Fra : Gert Medom

Dato : 06-06-04 11:39

Hej.

tak for svaret. Har du en idé om, hvor man skal kigge efter det? Jeg bor i
Århus.

Hilsen Gert

Fra : Henning

Dato : 06-06-04 13:31

> Hej.
>
> tak for svaret. Har du en idé om, hvor man skal kigge efter det? Jeg bor i
> Århus.

Har hørt i radioen at Stenomuseet sælger såvel briller som "plader" til kr.
15,00

Det var måske et forsøg værd

mvh Henning

Fra : Gert Medom

Dato : 06-06-04 13:41

Hej igen.

Der kommer jeg forbi imorgen, så det er absolut interessant!

Hilsen Gert

Fra : Mads

Dato : 06-06-04 13:30

On Sun, 6 Jun 2004 12:38:48 +0200, "Gert Medom"
<Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

>Hej.
>
>tak for svaret. Har du en idé om, hvor man skal kigge efter det? Jeg bor i
>Århus.

De fleste byggemarkeder har svejseudstyr, også svejseglas.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-04 22:51

> [...]
> idet der bliver kastet rimelig meget effekt ind på ccd'en.
>
> Prøv at finde et stykke svejseglas at sætte foran objektivet.

Advarsel: Aldrig ublændet optik mod Solen! Skidt med udstyret, hvad skal en
blind med det?

Bygger man solfilter på, skal det sidde sikkert, ikke håndholdt. Smutter
det, kan det let koste synet, måske 'kun' på det ene øje, men hvem ønsker
sig det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-06-04 08:10

Preben Riis Sørensen wrote:

> Advarsel: Aldrig ublændet optik mod Solen! Skidt med udstyret, hvad skal en
> blind med det?

Meget enig. Husk at optikken i et kamera virker som et
forstørrelse/brændeglas, og vi har vel alle prøvet at "lege" med et
sådan.

Det er ualmindeligt farligt, pas på jeres øjne ! (og kamera udstyr)

Aldrig, og jeg gentager, ALDRIG pege kikkert/kamera direkte imod solen
mens du kigger i søgeren.

--
Don't waste space

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 08-06-04 16:54

Thomas Corell wrote:

> [...]
>
> Det er ualmindeligt farligt, pas på jeres øjne ! (og kamera udstyr)
>
> Aldrig, og jeg gentager, ALDRIG pege kikkert/kamera direkte imod solen

Er der ikke en principiel forskel på en kikkert og et spejlreflekskamera?

Jeg tænker på, at en kikkert er lavet til at projicere et fokuseret billede
ind på nethinden, så det svarer meget godt til et forstørrelsesglas.

Modsat et spejlrefleks, som jo projicerer et billede på en matskive. Der er
vel en forskel, selv om det sikkert ikke er nok til at redde synet, hvis man
retter begge mod solen.

/Mogens

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-06-04 13:48

> [...]
>
> kan man fotografere direkte på, eller skal der tages specielle
> forholdsregler? Jeg går ud fra at der vil være lys nok, så man kan operere

Jeg vil ikke anbefale at kigge på solen gennem noget apparat som ikke er
speciel lavet til det, som f.eks. myra film til teleskoper. Det er alt for
farlig både for dig og dit optik. Be safe dont.

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03