Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke indstillinger til udkørsel af bille~
Fra : Mickael

Dato : 05-06-04 21:58

Jeg har netop lagt sidste hånd på nogle billeder som jeg vil have kørt ud
(lavet til papirbilleder) hos en fotoforretning. Som jeg var færdig slog det
mig, at jeg egentlig ikke var klar over hvilke indstillinger der vil give de
bedste resultater.

Derfor:

Bør de leveres i RGB eller CMYK farverum?

Hvilken opløsning bliver de printet i?

Hvis der er tekst på billederne, hvor meget luft skal der så være omkring
denne (til evt. beskæring)?

Hvis billedet skal printes i 10 x 15 cm, hvor stort skal det leverede
billede så være (skal det være større for evt. beskæring)?

Venlig hilsen Mickael.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-06-04 19:11

"Mickael" <mickael@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Bør de leveres i RGB eller CMYK farverum?

RGB, da man belyser papiret, som ved normal papirkopiering (additivt
farsystem). CMYK bruges ved trykning ved trykfarve (subtraktivt farvesystem)..

> Hvilken opløsning bliver de printet i?

Flere steder oplyser, at den optimale kvalitet er ved en billedestørrelse på
300 PPI. Personligt kan jeg ikke se forskel på om billedet er 250 eller 300
PPI billeder, så jeg vil mene, at de ekstra pixels ikke giver ekstra kvalitet.

> Hvis der er tekst på billederne, hvor meget luft skal der så være omkring
> denne (til evt. beskæring)?

Det er lidt forskellige fra firma til firma. Du bør næsten prøve med et
testprint, før du laver det endelige.

> Hvis billedet skal printes i 10 x 15 cm, hvor stort skal det leverede
> billede så være (skal det være større for evt. beskæring)?

Ved en outputopløsning på f.eks. 250 PPI:

10 cm / 2,54 = 3,9"
3,9" * 250 PPI = 984 pixels

Dermed passer det cirka med 1000 x 1500 pixels for et 10 x 15 cm billede og
således opad i størrelse. Fidusen er at omregningstallet fra cm til tommer er
2,54 og at opløsningen er 250 Pixels Per Inch - dermed en faktor 10...

Mere information om opløsning:
http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx

MVH

Kristian