Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan graakort bruges til hvidbalance indsti~
Fra : David List

Dato : 05-06-04 21:23

Jeg har lige siddet og kigget artikler som denne igennem:
http://www.bythom.com/graycards.htm

De graakort ("gray card"), der naevnes har jeg ikke brugt
tidligere. Saadan noget med tonalitet, kurver, hvidbalance etc. er
noget jeg foerst er begyndt at fatte interesse for efter at jeg for
faa dage siden blev digitalt fotograferende.

Nu braender jeg saa inde med foelgende spoergsmaal:
1) Hvad koster saadan et graakort og kan det faas hvorsomhelst?
2) I manualen til mit DSLR staar at man kan bruge et hvidt eller graat
objekt til indstilling af hvidbalancen. Kan et graakort bruges til
dette formaal, udover til kalibrering af lysmaalere?
3) Hvis ikke, faas der saa noget tilsvarende som er velegnet som
kendt reference til indstilling af hvidbalancen?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Ole C

Dato : 05-06-04 22:16

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3) Hvis ikke, faas der saa noget tilsvarende som er velegnet som
> kendt reference til indstilling af hvidbalancen?

Gråkort er noget du bruger ved lysmåling - der er uden tvivl mange herinde
som kan give den helt store tekniske forklaring - men det måles ud fra 18%
gråt, men der er mange "meninger" omkring dette og hvordan disse måles.
Dette er dog ikke noget jeg vil gå dybere ind i da jeg ikke er en haj på
området..

Mht selve kortet - Det kan fås i de fleste specialbutikker, det koster ca.
250,- (ihvertfald det som Kodak har lavet)

Arbejder du i RAW format, så behøver du ikke spekulere i WB, der kan du
ændre den efterfølgende. Sometider kan det være et større projekt hele
tiden, at skulle huske at ændre den alt afhængigt af situationen.

Mvh Ole
www.condrup.dk

Fra : David List

Dato : 05-06-04 23:18

On Sat, 5 Jun 2004 23:16:18 +0200,
Ole C <contact@REMOVETHIScondrup.dk>
wrote in <wKqwc.315$0F4.310@news.get2net.dk>:

....<snip>...
> Mht selve kortet - Det kan fås i de fleste specialbutikker, det koster ca.
> 250,- (ihvertfald det som Kodak har lavet)

OK. Det er da overkommeligt.

> Arbejder du i RAW format, så behøver du ikke spekulere i WB, der kan du
> ændre den efterfølgende. Sometider kan det være et større projekt hele
> tiden, at skulle huske at ændre den alt afhængigt af situationen.

Jeg er klar over at efterjusteringen er den nemmeste maade at sikre
korrekt hvidbalance paa. Mit kameras auto indstilling for hvidbalance
fungerer da ogsaa tilfredsstillende i de fleste situationer. Jeg har
dog fundet at optagelser i lokaler med belysning fra lysstofroer er
vanskelige for kameraet at haandtere. Her hjaelper en manuel
indstilling til at faa et godt udgangspunkt.

Tak for svaret.

Fra : Erik W.

Dato : 06-06-04 09:21

"David List" skrev i news:2et9p1-1oj.ln1@initio.dk...

Kan det være en fordel når man ved at man skal til at tage en serie billeder
i et bestemt lys, at man tager et par billeder af et gråkort for at kunne
justere efter det når man kommer hjem til computeren?

Mvh Erik

Fra : 2rb1

Dato : 05-06-04 22:28

yeps - gråkortet er meget fint til at stille hvidbalance. Jeg stillede det
samme spørgsmål i sidste uge og har siden afprøvet det.. Det funker rigtig
godt ;0)

Mvh. 2rb1

Fra : David List

Dato : 05-06-04 23:12

On Sat, 5 Jun 2004 23:27:33 +0200,
2rb1 <Jule@manden.dk>
wrote in <40c23abe$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> yeps - gråkortet er meget fint til at stille hvidbalance. Jeg stillede det
> samme spørgsmål i sidste uge og har siden afprøvet det.. Det funker rigtig
> godt ;0)

OK. Tak for svaret.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-04 01:26

Uheldigvis faldt David List over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> 3) Hvis ikke, faas der saa noget tilsvarende som er velegnet som
> kendt reference til indstilling af hvidbalancen?

Har du prøvet med et hvidt kaffefilter?

Det har den rigtigt farvesammensætning og den store fordel, at lyset
ikke skinner overvældende meget tilbage.

Det er et billigt trick, men jeg har set på de store amerikanske
fotosider, at der er mange, der bruger det.

Claus

Fra : David List

Dato : 06-06-04 07:36

On Sun, 6 Jun 2004 02:25:57 +0200,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>
wrote in <c9toa2$45t$1@news.cybercity.dk>:

> Har du prøvet med et hvidt kaffefilter?
>
> Det har den rigtigt farvesammensætning og den store fordel, at lyset
> ikke skinner overvældende meget tilbage.

Genialt! Det har jeg ikke proevet. Det er jo ovenikoebet til at folde
sammen og have i lommen :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-06-04 08:40

In article <djqap1-dnn.ln1@initio.dk>, David List wrote:
> On Sun, 6 Jun 2004 02:25:57 +0200,
> Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>

> Genialt! Det har jeg ikke proevet. Det er jo ovenikoebet til at folde
> sammen og have i lommen :)

Alternativet er låget fra en omgang pringle chips foran objektivet.
Det har den fordel at den fanger et videre vinkel af lys.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260