Fysiske størst og mindst molekyle
Fra : Carlsen

Dato : 05-06-04 13:05

Hej NG...

Har jeg ret i at et grundstof bliver fyssk større jo flere "elektron
skaller" der er omkring kernen på et atom, og at atomet bliver mindre jo
flere elektroner der er i atomets yderste skal - således at atomerne bliver
mindre hen ad en periode og større ned ad hovedgrupperne?

I øvrigt: ved beta (minus) henfald udsendes en kraftpartikel W (minus) som
med det samme henfalder til en elektron og en antielektronneutrino -
betegnes denne partikel W (plus) ved beta (plus) henfald?

Sidder der i øvrigt nogle undervisere fra gymnasiet som har "ønsker" om hvad
eleverne fra folkeskolen skal komme med i bagagen med hensyn til viden i
fysik/kemi?

MVH
Lars Carlsen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 05-06-04 14:28

Carlsen wrote:

> [...]
>flere elektroner der er i atomets yderste skal - således at atomerne bliver
>mindre hen ad en periode og større ned ad hovedgrupperne?

Som tommelfingerregel, ja, det holder dog ikke helt generelt, se:
http://web.mit.edu/3.091/www/pt/pert1.html
Som vanligt er der knas med overgangsmetallerne...

>I øvrigt: ved beta (minus) henfald udsendes en kraftpartikel W (minus) som
>med det samme henfalder til en elektron og en antielektronneutrino -
>betegnes denne partikel W (plus) ved beta (plus) henfald?

Ingen anelse.

>Sidder der i øvrigt nogle undervisere fra gymnasiet som har "ønsker" om hvad
>eleverne fra folkeskolen skal komme med i bagagen med hensyn til viden i
>fysik/kemi?

Ikke jeg, men jeg kunne forestille mig at det er væsentligere at
eleverne kan skelne mellem atomer og molekyler end at de kender trenden
for atomernes størrelse og den eksakte nomenklatur for betahenfald - dit
subjekt er...uheldigt i forhold til brødteksten.

>MVH
>Lars Carlsen

Mvh
Jeppe

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-06-04 17:19

Jeppe Madsen wrote:

> Som tommelfingerregel, ja, det holder dog ikke helt generelt, se:
> http://web.mit.edu/3.091/www/pt/pert1.html
> Som vanligt er der knas med overgangsmetallerne...

Ja. Man kan på forskellige måder definere en radius for et atom. Her er
en måde at gøre det på:
http://www.webelements.com/webelements/properties/text/image-balls/atomic-radius-emp.html

Klik på et grundstof i illustrationen for at se andre slags radiusser
for det grundstof. Der er også sider hvor de andre slags radiusser er
illustreret grafisk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-06-04 17:22

Carlsen wrote:

> I øvrigt: ved beta (minus) henfald udsendes en kraftpartikel W (minus) som
> med det samme henfalder til en elektron og en antielektronneutrino -
> betegnes denne partikel W (plus) ved beta (plus) henfald?

Ja.

Partiklerne W-plus, W-minus og Z er »kraftpartikler« der bærer den svage
kernekraft.
http://en.wikipedia.org/wiki/W_and_Z_bosons

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)